Hej, Jeg er netop startet med at bruge Google Adwords, og er blevet lidt forvirret, når jeg forsøger at bruge Google Søgeordsværktøj. Når jeg søger på "sukker" eksakt så kommer følgende resultat
Altså burde der være 49.500 globale søgninger pr måned og 2.400 lokale søgninger pr. måned. Hvordan hænger det sammen, når ordet sukker umiddelbart er meget dansk? Iflg Google, så er de globale data kun baseret ud fra google.dk (altså Danmark) og Googles eget søgenetværk. Men hvad betyder det præcist? Er søgenetværket blot YouTube etc eller gælder det også google.com etc? Googles def på Globale Omtrentligt gennemsnit over 12 måneder for brugerforespørgsler for søgeordet på Google.dk og Googles søgenetværk. Disse data er specifikke for dit søgeordstypevalg. Googles def af Lokale Hvis du angav et land eller et sprog for din søgning, er dette det omtrentlige gennemsnitlige antal af brugerforespørgsler for søgeordet for de pågældende lande og sprog. Dette tal er specifikt for dit valg af søgeordstype
Mvh En forvirret mand |
Hej mAleth,
Det kan være svært at vurdere, hvor dansk et ord er ift. google og søgninger. Hvad hedder sukker f.eks. på norsk? Herudover kan søgningerne skyldes et navn som f.eks. http://www.djsukker.de/ (bare et eksempel) eller mere sandsynligt denne datingside http://sukker.no/
Vedr. forskellen på de globale og de lokale søgniner:
De globale er over alle googles netværk - dvs. på alle sprog (og ja også .com) alle lande og alle typer søgninger (også billedsøgninger f.eks.). De globale er desuden et 12 måneders gennemsnit, hvor der således ikke direkte udtrykkes sæsonudsving.
De lokale er for det valgte sprog og land med visning af sæsonudsving i kolonnen 'lokale søgetendenser'. De lokale søgninger giver uden tvivl det mest præcise billede af de (her) danske søgninger på ordet sukker - husk blot at tage højde for de lokale søgetendenser. De lokale søgninger gælder i øvrigt for data i den sidst tilgængelige måned som altså kan være 1-2 måneder bagud (for den aktuelle måned du befinder dig i).
Ofte kan man netop se, hvor dansk et ord er (eller hvor meget sæsonudsving betyder), udfra forskellene på globale og lokale søgninger (ord hvori æ,å,ø indgår f.eks. plejer at være meget ens i de to søgeformer).
Søgninger på youtube, orkut og andre af googles datterselskaber indgår ikke i disse data (i hvert fald ikke mig bekendt).
Vh. Jesper