Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ulovlig parallelimport

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Kære Aminoer

Jeg er ved at skrive en temarække om parallelimportmin blog på min hjemmeside og har netop skrevet et indlæg her på Amino med titlen "Parallelimport Survival Kit - Juridisk førstehjælp".

I den sammenhæng kunne jeg godt tænke mig at høre jeres erfaringer om parallelimport, fx:

• Har I oplevet at modtage store erstatningskrav? Hvordan løste I situationen?
  • Hvordan sikrer I jer at I ikke køber ulovligt parallelimporterede varer?
  • Er det overhovedet muligt som mindre forretningsdrivende at videresælge store mærker profitabelt hvis ikke de fx importeres fra USA?

På forhånd tak.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra Langeskov
Tilmeldt 20. Nov 08
Indlæg ialt: 1129
Fra  Marjoe ApS Marjoe.dk Skrevet kl. 17:52
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Parallel import er fuldt lovligt med originale varer.

Importerede selv for nogle år tilbage D&G ure, den danske importør forsøgte at stoppe dette, men jeg henvendte mig blot til konkurrence styrelsen, de kontaktede importøren, og har siden ikke hørt noget.

Der kan kun opfordres til parallelimport, da det giver forbrugeren bedre konkurrence rigtige priser.

Fra Langeskov
Tilmeldt 20. Nov 08
Fra  Marjoe ApS Marjoe.dk Skrevet kl. 18:02
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Simply Law:

Kære Aminoer

Jeg er ved at skrive en temarække om parallelimport på min blog på min hjemmeside og har netop skrevet et indlæg her på Amino med titlen "Parallelimport Survival Kit - Juridisk førstehjælp".

I den sammenhæng kunne jeg godt tænke mig at høre jeres erfaringer om parallelimport, fx:

• Har I oplevet at modtage store erstatningskrav? Hvordan løste I situationen?
  • Hvordan sikrer I jer at I ikke køber ulovligt parallelimporterede varer?
  • Er det overhovedet muligt som mindre forretningsdrivende at videresælge store mærker profitabelt hvis ikke de fx importeres fra USA?

På forhånd tak.

De ting du nævner i dit blog indlæg, er hvis det er mærkekopivarer, det er ulovligt. Men finder du et parti lovlige mærkevarer, køber det og sælger det videre, det kan ingen forhindre dig i.

Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 18:07

Det er rigtigt det du skriver Marjoe, hvis partiet er inden for EU, hvis det er udenfor EU er reglerne helt anderledes.

Fra Langeskov
Tilmeldt 20. Nov 08
Fra  Marjoe ApS Marjoe.dk Skrevet kl. 18:19

Janus Lindau:

Det er rigtigt det du skriver Marjoe, hvis partiet er inden for EU, hvis det er udenfor EU er reglerne helt anderledes.

Ja det er rigtigt.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15052
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:24

marjoe:

Importerede selv for nogle år tilbage D&G ure, den danske importør forsøgte at stoppe dette, men jeg henvendte mig blot til konkurrence styrelsen, de kontaktede importøren, og har siden ikke hørt noget.

Hvorfor skulle konkurrence styrelsen blande sig i det? Tvivler på, at det er sådan sagen helt hænger sammen...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15052
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:25

Simply Law:

Som vi har snakket om, så er det en mega godt indlæg, som evt kan hjælpe stakkels sjæle, som er kommet helt galt afsted... Og dem er der jo mange af...

Fra Langeskov
Tilmeldt 20. Nov 08
Fra  Marjoe ApS Marjoe.dk Skrevet kl. 18:33

Fashion-Seller:
Hvorfor skulle konkurrence styrelsen blande sig i det? Tvivler på, at det er sådan sagen helt hænger sammen...

Fordi der blev også brokket sig over at jeg solgte 30% under de vejl. priser - derfor startede jeg der.

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 19:16

Det er ulovligt at parallelimportere mærkevarer til EU uden varemærkehaverens samtykke, også selv om der er tale om ægte varer. Som jeg skriver i mit indlæg kan man ikke engang vide sig sikker ved at købe fra en forhandler indenfor EU, idet den forhandler selv kan have importeret varerne uden varemærkeindehaverens samtykke. Derfor skal man sikre sig bevis i form af en licens- eller agentkontrakt.

Når det er sagt, prøver en del eneforhandlere og varemærkeindehavere at forhindre den lovlige distribution af varer inden for EU, som varemærkeindehaveren allerede  har samtykket til. Det gør de ved at sende udokumenterede erstatningskrav, krav om udlevering af oplysninger og trusler til importører, selvom der tale om lovlig parallelimport. Det kan være det, som marjoe har været udsat for med D&G.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)