Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hvad er reglerne for domainer uden indhold

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Bredsten
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 989
Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej
jeg har fornylig været på jagt efter et bestemt domain, jeg kan se at domainet er købt i 2002
og fornyet hver år.

jeg har s.flg skrevet til ejeren ad domainet om de evt var villig til at sælge domainet.

der er ingen redirects eller indhold på domainet. kan man blot købe et domaine og holde på det ved at blive ved med at betale "lejen"

eller er der nogle regler for at det skal være indhold på det ?
(domainet kan s.flg være brugt til mail eller anden tjæneste)

Tilmeldt 2. Nov 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob Ipsen:

Hej
jeg har fornylig været på jagt efter et bestemt domain, jeg kan se at domainet er købt i 2002
og fornyet hver år.

jeg har s.flg skrevet til ejeren ad domainet om de evt var villig til at sælge domainet.

der er ingen redirects eller indhold på domainet. kan man blot købe et domaine og holde på det ved at blive ved med at betale "lejen"

eller er der nogle regler for at det skal være indhold på det ?
(domainet kan s.flg være brugt til mail eller anden tjæneste)

Hej,

Det kommer helt an på hvilket TLD (Top Level Domain), der er tale om.

Er det .dk, .com eller .co.uk måske?

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob Ipsen:
der er ingen redirects eller indhold på domainet. kan man blot købe et domaine og holde på det ved at blive ved med at betale "lejen"

Yep.. det kan du . Der er ikke krav om at der SKAL være indhold på et domæne. Men..... der er altid afvigelser. Hvis du føler at du har "mere ret" til et domæne og der ikke er en hjemmeside på det, så kan du køre en sag igennem klagenævnet for domæner.

Fra Greve
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 553
Fra  dymagic Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob Ipsen:

Hej
jeg har fornylig været på jagt efter et bestemt domain, jeg kan se at domainet er købt i 2002
og fornyet hver år.

jeg har s.flg skrevet til ejeren ad domainet om de evt var villig til at sælge domainet.

der er ingen redirects eller indhold på domainet. kan man blot købe et domaine og holde på det ved at blive ved med at betale "lejen"

eller er der nogle regler for at det skal være indhold på det ?
(domainet kan s.flg være brugt til mail eller anden tjæneste)

Se sagen om EOF.dk (sag 2009-0016) der egentlig er lidt sørgelig læsning - og evt. nogle af de andre domæneklager - det kan være sjov læsning :)

EOF.dk blev overdraget til det nyligt navneskiftede Energi- og Olieforum sidste år selvom EOF.dk havde været brugt til mail og kildekodeudveksling længe.

Fra Bredsten
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 989
Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

tænkte jeg desværer nok.

det er domainet flexpos.com

som har samme navn som vores produkt, men da jeg ikke har trademark eller anden beskyttelse på navnet så er der ikke meget at gå efter, eller rettere ikke noget jeg vil bruge tid/ energi på

jeg kan jo bare håbe de glemmer at forny domainet eller kontakter mig

Fra Bredsten
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 989
Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jimmy Carlsen:
Se sagen om EOF.dk (sag 2009-0016) der egentlig er lidt sørgelig læsning - og evt. nogle af de andre domæneklager - det kan være sjov læsning :)


denne sag er jo lidt sort.
Domainer er registreret langt før klageren benytter navnet og aligevel bliver de tvunget til at overdrage domainet
under påstand om at de bryder er reglom registrering...

det troede jeg ikke kunne lade sig gøre.

det svare vel til at man maremærke beskytter noget efter at nogen andre har brugt navnet i mange år og tvinger dem til at skifte navn da man nu ejer varemærket..... DET kan man ikke, ikke hvad jeg ved af om ikke andet :)

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Praksis for .dk domæner er at du kan ansøge om et varemærke og derefter kræve domænet overdraget fra en privatperson via klagenævnet for domænenavne.

Det fremgik tydeligt i sagen om domænet orango.dk hvor en nystartet virksomhed blandt andet skrev følgende til patent og varemærkestyrelsen undervejs i ansøgningsprocessen :

"Nu har vi ventet i over 7 uger på en godkendelse. Vi vil meget gerne snart have en status på vor ansøgninger, da vi skal starte en domæne klage som kræver godkendt varemærkeregistrering." (Direkte link til sagen)

Ovenstående citat er fra den fuldt offentligt tilgængelige korrespondance der er at finde i sagen på dkpto.dk

Virksomheden droppede dog sagen da ejeren med ekstern støtte valgte at påklage sagen til domstolene, og så var domænet åbenbart ikke længere vigtigt nok for virksomheden..

Jeg håber så at det er en praksis der laves om..

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

-> Anders

Den sag viser meget tydeligt at Klagenævnet en gang imellem laver nogen beslutninger, som man kun kan ryste på hovedet over.

Håber reglerne bliver mere klare, så virksomheder der har råd til varemærkebeskyttelse, ikke kan fratage andres domæne-navne. Den sag var jo fuldstændig latterlig.

Virksomheden må også selv tænke over hvilken omdømme det giver, ved at fratage andres domæner, bare ved at varemærkebeskytte navnet.

Man kan bl.a. læse om Reverses Domain Hijacking her: (Ret klamt.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_domain_hijacking

Kommer snart...

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

tænkstort:

Håber reglerne bliver mere klare, så virksomheder der har råd til varemærkebeskyttelse, ikke kan fratage andres domæne-navne. Den sag var jo fuldstændig latterlig.

Jeg har lige et par kommentarer, ikke til det du skriver men mere generelt når vi nu er kommet ind på emnet.

1. Ingen af afgørelserne omkring domænenavne på varemærker vs privatpersoner i klagenævnet har endnu været for en domstol, så det kan heldigvis ske at klagenævnet må ændre praksis.

2. Det koster 3500 kroner at registrere et varemærke her i DK, det er da en ganske overkommelig pris for de fleste virksomheder.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Bredsten
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 989
Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Varemærke regirtrering koster 3500 ? for det danske marked

jeg undersøgte hvad det ville koste at beskytte det i hele verden ...
godt 150k

men hvis dette holder vald i DK er der så norgen der ved om det er samme praksis med .com domainer ejet af et firma fra usa ?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)