Hejsa jeg har startet et firma op for snart 8 måneder siden som entreprenør... Har altid været min drøm at køre sådanne maskiner og hvad kunne være bedre for mig end at have min egen? Men så kom det jeg ikke tænkte på! Den første kunde ville ikke betale da han mente arbejdet var udført manglefuldt (arbejdede som underentreprenør) og den kunde som jeg udførte arbejdet for sagde det faktisk var udført bedre end da det andet firma jeg arbejde under havde lavet sidst de lavede noget til svarende for kunden... De penge ligger så stadig og venter da det pågældende firma ikke vil betale trods dom for dette.... Det tog mig så en del tid at komme oven på rent økonomisk pga. dette men klarede det da og fik så et godt samarbejde hos en ny kunde som jeg skulle bygge huse for... Den ny kunde havde så slet ikke styr på noget som helst rent fagligt og det endte med at det fast satte tilbud ikke holdte prisen....Da jeg havde lavet det som mit tilbud dækkede var alt ok sagde det nye firma.Jeg spurgte om de ting de havde lavet forkert på de støbe tegninger jeg havde fået til sendt skulle laves om for så ville det blive mere pris.. Det ville de!! Nu skal det tages i betragtning at jeg har sendt folk ud på den pågældende bygeplads fire gange pga. ændringer i tegninger efter vi havde udført omtalte arbejde første gang efter alle regler og alle var tilfredse... Da vi så kommer til betaling villle de ikke betale noget som helst og mener det er min skyld projektet er blevet forsinket selv om de har ændret på tingene op til flere gange pga. nye tegninger selv om vores arbejde var iorden fra starten. Ændringer tager tid!!!!!!!!!! Omtalte kunde mener så at arbejdet nu pludselig ikke er udført korrekt(pga. nye tegninger igen) og ville holde mig erstatnings ansvarlig for forsinkelsen... Skal siges vi tager ca. 1,5 uge om at lave et sådanne projekt men nu har det taget op til 6 uger pga. ændringer. Da vi havde været på pladsen i 1,5 uge var i færdig i første om gang og alt ok hvis det ikke hvade været for de nye tegninger som hele tiden kom til... Nu har kunden så sat sin advokat på sagen og jeg ligeså.. Endnu en kunde til advokat og gad vide hvor lang tid der så går denne gang... Jeg har faktisk hele min egen kapital ude at køre på dette projekt og de sidste penge(kasse kredit) har jeg betalt mine folk med... Endnu et skridt tilbage!!! Nogen der har et godt råd eller kender en syn og skøn mand der ville kikke forbi for lige at fortælle mig lidt om hvad man skal gøre evt. kikke på projektet sammen med mig samt papirene??? Tager ca. 1-1,5 time... Da jeg syndtes det er meget meget nedslående at skulle stoppe mit firma pga. et andet firma har lavet en brøller.Havde det så været fordi jeg havde lavet et tilbud der ikke kunne holde prisen var det noget andet...... Måske jeg skulle starte et kredit vurderings firma op med speciale inden for kredit vurderinger vdr. entreprenør branchen.Samler åbenbart på dårligt betalende kunder!!! Har fået at vide af en ven jeg er for flink derfor er jeg for nem at tage ved røven(direkte citat) men det kan da ikke være rigtigt man skal være et dumt svin for at tjene penge og leve sin drøm eller kan det? |
Dælens træls situation!
Jeg har ikke branchekendskab, men tør godt at skrive følgende:
Hvad ville du have gjort anerledes, hvis du kunne starte igen? Kunne du have sikret dig bedre eller have været mere forsigtig? Eller burde du have en mand i firmaet, som kunne stå for det aftalemæssige og salgsmæssige?
Det er vigtigt at finde svarene på de spørgsmål for næste gangs skyld og også fordi du måske kan nå det endnu. Måske har du ikke flere penge til at betale for en mand, som kan hjælpe dig, men du kan jo også overveje at tage en partner ind, som mod medejerskab vil stå for at det trælse (det hvor man ikke skal være en alt for flink fyr)
>Har fået at vide af en ven jeg er for flink derfor er jeg for nem at tage ved røven(direkte citat) men det kan da ikke være rigtigt man skal være et dumt svin for at tjene penge og leve sin drøm eller kan det?
Nej, man skal ikke være et dumt svin, men man skal heller ikke være naiv. Man skal være hård og fair og aldrig give folk mere tillid end man har råd til at miste. Tillid er ikke noget man starter med. Det er noget, som folk skal gøre sig fortjent til hen ad vejen.
Håber det går dig godt!
Hilsen Anders
Jeg har ikke branchekendskab, men tør godt at skrive følgende:
Hvad ville du have gjort anerledes, hvis du kunne starte igen? Kunne du have sikret dig bedre eller have været mere forsigtig? Eller burde du have en mand i firmaet, som kunne stå for det aftalemæssige og salgsmæssige?
Det er vigtigt at finde svarene på de spørgsmål for næste gangs skyld og også fordi du måske kan nå det endnu. Måske har du ikke flere penge til at betale for en mand, som kan hjælpe dig, men du kan jo også overveje at tage en partner ind, som mod medejerskab vil stå for at det trælse (det hvor man ikke skal være en alt for flink fyr)
>Har fået at vide af en ven jeg er for flink derfor er jeg for nem at tage ved røven(direkte citat) men det kan da ikke være rigtigt man skal være et dumt svin for at tjene penge og leve sin drøm eller kan det?
Nej, man skal ikke være et dumt svin, men man skal heller ikke være naiv. Man skal være hård og fair og aldrig give folk mere tillid end man har råd til at miste. Tillid er ikke noget man starter med. Det er noget, som folk skal gøre sig fortjent til hen ad vejen.
Håber det går dig godt!
Hilsen Anders