Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vil du sælge til Svenskerne, så skal du tænke som en svensker

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15007
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 20 person

Ja der kommer ugentligt indlæg efterhånden, hvor firmaer gerne vil sælge varerne fra deres webshop på det Svenske marked... Og jeg krummer tæer hver gang, da alle laver de samme basale fejl!

Vi du sælge til Sverige, så skal du tænke som en Svensker! Du skal ik tænke som en dansker!

Her er de fejl, som de fleste laver, og som betyder at de ik får salgs succes!

1: Svenskere køber lokalt! Ja tro det eller lad vær, men svenskere kan ik lide at handle udenfor hjemlandet. Dvs vil du sælge til det svenske marked (fysiske produkter), så kræver det enten et svensk firma eller en svensk adresse på webshoppen.

2: Oversættelse. Det hjælper ik at oversætte hele webshoppen til svensk, hvis ik du kan besvare mails og eller tlf opkald på svensk. I det tilfælde falder mange svenskere fra igen, pga trygheden, som er nævnt i punkt 1.
Dvs det hjælper ik ret meget bare at oversætte shoppen, hvis resten af dit setup ik følger med!

3: Betalings måder. Du skal tilpasse dine betalingsmåder til det Svenske marked, hvis du vil ind på det! Det hjælper jo heller ik, at du kun modtager bankoverførsler, hvis du f.eks vil have succes på det danske marked.
Så du skal anskaffe dig de mest benyttede svenske betalingsmåder.

4: Fragt. Svenskere vil IKKE betale flere hundrede kroner i fragt. Nej de forventer en fair fragt, som hvis varerne blev sendt lokalt. Derfor skal du nøje overveje, om fragten evt ødelægger din eksport til Sverige!

5: Valuta. Svenskere er faktisk dårlige til at omregne valuta. Derfor SKAL du have Svenske Kroner, som valg mulig valuta på din side! Fravælges denne, så mister du igen rigtig mange svenskere!

6: Sprog. Svenskere foretrækker sider, som kun indeholder Svensk. Dvs kan flere sprog vælges, så opstår den første tvivl allerede om, hvor webshoppen evt er hjemmehørende.

7: Nethandel. Nethandel i Sverige er LANGFRA så udbredt som i DK eller andre Europæiske lande. Dette ses tydeligt på antallet af webshops. Der findes webshops indenfor de fleste varegrupper, men markedet er styret af få meget store. Ik ligesom i f.eks DK, hvor der indenfor hver branche både er store og små webshops... Dvs konkurrencen online i Sverige er knap så hård, men dette opvejes af den delvist manglende online handel.

8: Geografi. Sverige er et MEGET langt land, og derfor er der store kulturelle forskelle. Hoveddelen af befolkningen er samlet i få meget store byer/områder. Dvs Skåne med Göteborg, Malmö og Helsingborg, Stockholm og opland samt et par mellemstore byer i Midtsverige.
Du skal derfor sørge for, at din reklame er tilpasset denne meget grove opdeling. Ved at reklamere mod byerne, så opnår du den største succesrate!

9: Returaddresse. Svenskere forventer en lokal returaddresse, og fravælger faktisk ofte en shop, hvis de kan se, at en returnering kan blive dyr og besværlig. Dette punkt går hånd i hånd med blandt andet punkt 1.

KONKLUSSION
Hvis du vil have succes på det Svenske marked, så skal du tænke svensk, og have det rette setup ellers er det meget svært. Overvej evt at lave en klon/kopi af din side, som KUN er målrettet mod Sverige, da det er den optimale løsning, men også den lidt dyre!

BEMÆRK at ovenstående er generelt skrevet, og der selvfølgelig er afvigelser fra branche til branche. Men punkterne rammer meget godt den Svenske mentalitet, når det gælder online handel. Og punkterne er skrevet ud fra en B2C vinkel. Dvs B2B handel forholder sig anderledes!

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

https://shop.cosmos-co.eu/da/

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:05

Fama:

Lækkert indlæg.... Jeg tror jeg har skrevet det før.... men hvis jeg ikke har, så gør jeg det nu.... Du burde lave en blog herinde - Det ville være en superfed ressource for rigtigt mange Aminoer, at have en blog hvor de kan trække på dine erfaringer med alt det praktiske/juridiske, i forhold til nethandel generelt og handel på tværs af grænser!

Martin Thorborg:

Super indlæg!

Vi er næsten færdige med et langt sejere eksper-blog område der får meget mere fokus.
Sig til hvis du vil have sådan en :-)

Jamen mange tak hehe... Hvis jeg skulle skrive en blog, så er folk nødtil at sige, hva de vil vide mere om for ellers ved jeg sku ik helt, hva der skal skrives om...

Men vi kan da sagtens forsøge, det værste der kan ske, er jo ik så slemt... hehe

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

DesignYOU:

Kaffe & Co:
Har ikke flere stjerner men hold da op håber du får en million stjerner for det indlæg.

Det har du aldrig hvor gør du dog af dem Skype-Giggle

Han drikker dem sammen med alt det kaffe ;D

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:46

Martin Thorborg:

Det bliver ikke noget problem, det kan Amino'erne altid hjælpe med :-)

Okaj så kan vi godt give det et forsøg ;D

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:24

Thomas De Oliveira:

Super godt skrevet! - må man høre hvor du har din viden fra? 

Egne sure erfaringer... 1½ år spildt på entre på det svenske uden den forventede succes, selvom potentialet er enormt...

Efter ændret setup, så sælger vi 20 gange så meget, og priserne er endda en smule højere...

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:27

Fama:

Lækkert indlæg.... Jeg tror jeg har skrevet det før.... men hvis jeg ikke har, så gør jeg det nu.... Du burde lave en blog herinde - Det ville være en superfed ressource for rigtigt mange Aminoer, at have en blog hvor de kan trække på dine erfaringer med alt det praktiske/juridiske, i forhold til nethandel generelt og handel på tværs af grænser!

Så fik du din vilje ;D Her er bloggen...

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 02:58

Technocowboy:

Det var s*tme et godt indlæg.

Jeg troede at du havde fokus på det tyske marked - så hvis du mangler noget at skrive om på din nye blog Yes så kunne en lignende liste være genial for de øvrige markeder du er bekendt med (og måske også nævne HVILKE betalingsmidler der er de foretrukne (i f.eks Sverige)

Takker ;D

Vi sælger på en del markeder faktisk...

Det var faktisk en mega god ide... At lave en mere eller mindre komplet EU liste!

Er der flere punkter, som evt skal med om hvert land?

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:54

Hastoft:

Det kunne være meget fedt at høre om der fx. var mulighed for at få et firma til at tage sig af mail mv. når man fx. nu ikke kan svensk, tysk mv. i de lande man gerne vil sælge til... Og hvad gør man med adresser på ens firma hvis det også er bedst at det er i det land.

Du kan betale dig fra kundeservice... Det er dog ik noget jeg har den største erfaring med, for at være 100% ærlig!

Du kan ligeledes købe dig til en "proforma"/kontoradresse i alle lande... Så videre sendes post, pakker mm mod et månedligt gebyr...

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:56

Fama:

Fashion-Seller:
Så fik du din vilje ;D Her er bloggen...

Sejt...og du har fået en Harry Potter avatar og alt muligt Geeked

Jeg kan endda se du allerede har levet op til forventningerne og produceret et rigtigt godt indlæg om parallelimport - Yes

Ja selvom jeg helst ville have haft en Anders And :(

Takker, men det er jo noget, som der spørges om alt for ofte... Og gider ik skrive det samme om og om igen! Så nu er det bare et link ;D (DOVENSKABEN LÆNGE LEVE hahaha)

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:27

Henrik H:

Jeg ved ikke helt hvor du har synspunkterne (kunne kalde dem fordommeneCool) fra, men der er et par stykker af dem, som måske burde underbygges en anelse med lidt fakta eller kildeangivelse inden vi alle bøjer os i støvet;-)

Generelt set et godt indlæg enig i en en del af dine synspunkter, men med lidt mere indblik i det svenske, ville du ganske hurtigt se, at man i sverige vægter det meste som er dansk, ganske højt. Det er derfor absolut ikke en dårlig ide, at skilte med evt. dansk design eller knowhow.

...og nej, jeg er ikke svensk, men har dog boet i landet en del år:-)

Som skrevet er det nogle standard punkter. Tager du to forskellige brancher, så kan der være store forskelle!

Desuden er det ik en 100% eksport guide til, hvordan du med lige præcist dit produkt indtager Sverige. Det er igen meget generelt skrevet...

Og iøvrigt er det sjovt, at Aminos svenske oversætter give mig ret + vores svenske partner... Så et eller andet sted, så må punkterne ramme rigtig godt ;D

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)