Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vil du sælge til Svenskerne, så skal du tænke som en svensker

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 20 person

Ja der kommer ugentligt indlæg efterhånden, hvor firmaer gerne vil sælge varerne fra deres webshop på det Svenske marked... Og jeg krummer tæer hver gang, da alle laver de samme basale fejl!

Vi du sælge til Sverige, så skal du tænke som en Svensker! Du skal ik tænke som en dansker!

Her er de fejl, som de fleste laver, og som betyder at de ik får salgs succes!

1: Svenskere køber lokalt! Ja tro det eller lad vær, men svenskere kan ik lide at handle udenfor hjemlandet. Dvs vil du sælge til det svenske marked (fysiske produkter), så kræver det enten et svensk firma eller en svensk adresse på webshoppen.

2: Oversættelse. Det hjælper ik at oversætte hele webshoppen til svensk, hvis ik du kan besvare mails og eller tlf opkald på svensk. I det tilfælde falder mange svenskere fra igen, pga trygheden, som er nævnt i punkt 1.
Dvs det hjælper ik ret meget bare at oversætte shoppen, hvis resten af dit setup ik følger med!

3: Betalings måder. Du skal tilpasse dine betalingsmåder til det Svenske marked, hvis du vil ind på det! Det hjælper jo heller ik, at du kun modtager bankoverførsler, hvis du f.eks vil have succes på det danske marked.
Så du skal anskaffe dig de mest benyttede svenske betalingsmåder.

4: Fragt. Svenskere vil IKKE betale flere hundrede kroner i fragt. Nej de forventer en fair fragt, som hvis varerne blev sendt lokalt. Derfor skal du nøje overveje, om fragten evt ødelægger din eksport til Sverige!

5: Valuta. Svenskere er faktisk dårlige til at omregne valuta. Derfor SKAL du have Svenske Kroner, som valg mulig valuta på din side! Fravælges denne, så mister du igen rigtig mange svenskere!

6: Sprog. Svenskere foretrækker sider, som kun indeholder Svensk. Dvs kan flere sprog vælges, så opstår den første tvivl allerede om, hvor webshoppen evt er hjemmehørende.

7: Nethandel. Nethandel i Sverige er LANGFRA så udbredt som i DK eller andre Europæiske lande. Dette ses tydeligt på antallet af webshops. Der findes webshops indenfor de fleste varegrupper, men markedet er styret af få meget store. Ik ligesom i f.eks DK, hvor der indenfor hver branche både er store og små webshops... Dvs konkurrencen online i Sverige er knap så hård, men dette opvejes af den delvist manglende online handel.

8: Geografi. Sverige er et MEGET langt land, og derfor er der store kulturelle forskelle. Hoveddelen af befolkningen er samlet i få meget store byer/områder. Dvs Skåne med Göteborg, Malmö og Helsingborg, Stockholm og opland samt et par mellemstore byer i Midtsverige.
Du skal derfor sørge for, at din reklame er tilpasset denne meget grove opdeling. Ved at reklamere mod byerne, så opnår du den største succesrate!

9: Returaddresse. Svenskere forventer en lokal returaddresse, og fravælger faktisk ofte en shop, hvis de kan se, at en returnering kan blive dyr og besværlig. Dette punkt går hånd i hånd med blandt andet punkt 1.

KONKLUSSION
Hvis du vil have succes på det Svenske marked, så skal du tænke svensk, og have det rette setup ellers er det meget svært. Overvej evt at lave en klon/kopi af din side, som KUN er målrettet mod Sverige, da det er den optimale løsning, men også den lidt dyre!

BEMÆRK at ovenstående er generelt skrevet, og der selvfølgelig er afvigelser fra branche til branche. Men punkterne rammer meget godt den Svenske mentalitet, når det gælder online handel. Og punkterne er skrevet ud fra en B2C vinkel. Dvs B2B handel forholder sig anderledes!

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Lækkert indlæg.... Jeg tror jeg har skrevet det før.... men hvis jeg ikke har, så gør jeg det nu.... Du burde lave en blog herinde - Det ville være en superfed ressource for rigtigt mange Aminoer, at have en blog hvor de kan trække på dine erfaringer med alt det praktiske/juridiske, i forhold til nethandel generelt og handel på tværs af grænser!

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Fama:
Du burde lave en blog herinde - Det ville være en superfed ressource for rigtigt mange Aminoer, at have en blog hvor de kan trække på dine erfaringer med alt det praktiske/juridiske, i forhold til nethandel generelt og handel på tværs af grænser!

Den vil jeg tilslutte mig Wink

/allan

Tilmeldt 14. Oct 09
Indlæg ialt: 168
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En svensker tænker kun på knækbrød, majstang, snus og øl...

Så det er jo det man skal markedsføre Wink

Blogforfatter af Penge på Net - En guide for begyndere til at tjene penge online

Fra Århus
Tilmeldt 15. Oct 09
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Thumbs up, Fashion-Seller - rigtig godt indlæg.

Det er svært at vide hvor store kulturelle forskelle der er, selv mellem nabolande, før man har oplevet det :)

Fra Haderslev
Tilmeldt 11. Nov 07
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmmm... det heter knäckebröd, majstång, snus och öl. Men du glömde falukorven och köttbullarna ;-)

För övrigt så håller jag fullständigt med trådstartaren

Svenska hälsningar

Stefan Kalmar

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Nov 07
Indlæg ialt: 438
Fra  ePay A/S Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtig godt indlæg. 

Med venlig hilsen

Thomas Pedersen  - www.ePay.dk    

Interesseret i mobilbetaling?  Læs mere her

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Skide godt indlæg!!

Fra Ishøj
Tilmeldt 21. Apr 10
Indlæg ialt: 164
Fra  RR PRINT A/S Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har så evig ret!

Vi er selv på B2B markedet og det er naivt at forestille sig at man "bare lige" gør det samme i Sverige som i Danmark. Det gør man ikke! Kulturmæssigt og mentalt kunne man lige så godt sælge i Portugal eller Yemen - ikke at der er noget galt med det - misforstå mig ikke. Vi er bare slet ikke så ens, som vi går og tror :-)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Heidi Graff:
Det gør man ikke! Kulturmæssigt og mentalt kunne man lige så godt sælge i Portugal eller Yemen - ikke at der er noget galt med det - misforstå mig ikke. Vi er bare slet ikke så ens, som vi går og tror :-)

Du har fuldstændig ret i det du siger. 

 

Til alle Jer der vil lære lidt om andre kulture i EU kan det virkeligt anbefales at læse Håndbog i Høflighed.

Håndbog i høflighed
Kulturelle koder i elleve EU-lande
Af Palmgren, Ulla Gjedde
Redigeret af Ulla Gjedde Palmgren
2007, 2008
336 s., DKK 338,-
ISBN 9788779171077

http://www.berlingske.dk/hoefligt-og-kedeligt

Mvh

Ravn

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)