Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af webshop-betalinger

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg vil høre om der nogle der har et par gode erfaringer i forhold til bogføring af betalinger fra en webshop.

Jeg har både privatkunder (betaling online i webshoppen) og engroskunder (der får kredit).

Jeg er i tvivl om jeg bør køre debitorstyring på begge disse kundegrupper?  Jeg forestiller mig at det kun er nødvendigt at køre debitorstyring på engroskunderne eller hvad og hvordan vil I anbefale at gøre?
.
Jeg har længe kørt med debitorstyring på både privatkunder og engroskunder da det i starten var nemt nok at bogføre hver enkelt indbetaling i økonomisysteme uanset om det fra webshoppen eller fra en engros-kunde, men nu hvor jeg har flere posteringer ville det være rart ikke at skulle matche hver enkelt webshop-indbetaling fra bank-posterings-oversigten med en faktura i økonomisystemet. Processen med at matche en webshop-betaling fra bank-posterings-oversigten med fakturaen i økonomisystemet tager lang tid og det må kunne gøres nemmere?

Det skal siges at jeg er interesseret i at bruge economic (med mindre I har bedre forslag) pga mulighederne en nem webshop-integration. Men i economics bogføringsmodul er det faktisk lidt svært at matche et webshop ordrenr (fra bank-posteringerne) med en faktura, d.v.s. når indbetalingen skal bogføres som betalt.  Webshop ordrenr´et er det nr som fremgår på bank-posteringerne og dette nr bliver i economic fx indsat i feltet Øvrige Referencer når ordren overføres fra webshoppen til ordre-modulet i economic. Men i bogføringsmodulet i economic kan man ikke søge på feltet Øvrige Referencer (kun i Arkiv modulet) hvilket gør det ekstra tidskrævende at bøgføre webshop-betalingerne på hver enkelt faktura. Derfor er det vel nærliggende at springe debitor-styring af betalingskort-kunder over og kun køre debitor-styring på engros-kunder?

Venlige hilsner

Daniel
Yogaudstyr.dk - alt i udstyr til yoga.

PS: Amino er jo et fantastisk forum! Er først lige begyndt at kigge herinde for alvor. Man kan jo bruge tonsvis af timer på det.

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 16:00

hvormange  posteringer   drejer  sig  om  pr.  dag???

hvis  det  er  noget  med  noget  mængde  -  så  kunne  du  måske  overveje  min  løsning hvor  din  shop  er  100%   integreret  i  økonomiprogrammet   (og som  parantes bemærket  er  billigere  end  economics  hvis  det  er  den  lejede pr. måned  model  du  vil  bruge  -  Den  købte licens  er  altså  billigere   på  sigt  vil  jeg dog  gøre   opmærksom  på)

Fidussen  er   at  når varerne  er  oprettet  i  dit  økoprogram   -   så  er  de med  det samme  synlige  i  webshoppen  -   og  når  så  folk   køber  i  den  så  afskrives  der på  dit  varelager  Realtime  -  og  der  smækkes  en  varelinie  ind  i   din  kassekladde   med  de  rigige  kontonr.  selvfølgelig  uden du  skal  røre   en  finger  Det  sker  kl 12 om  dagen  eller   kl  01.30   hvis  det er  en  natteravn, der  er  på  spil.

Når  du   om  morgenen  står   på  -   ligger  der  en  stribe  foretagne  køb   parat   med  spørgsmålet  Hvil  du  bogføre  disse  linier???   Du   kan sige  JA  eller   redigere  i  dem  og  så  sige  OK

Klik   på   linket   nedenstående  i  min  foot´ er   for  at  se  mere  herom

Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 17:23

Jeg bogfører webshop-betalinger ca. 2 gange  pr. måned og derfor kan der nemt hobe sig en del posteringer op.

Den  bogføringspraksis jeg bruger nu er kassekladden og bank i økonomistystemet afstemt "kronologisk"  med bankens posteringer, d.v.s. at bogføring af indbetalinger og udgifter i kassekladden følger bankens posteringer kronologisk. Denne praksis vil jeg gerne fortsætte med da det giver en tryghed ift ikke at overse noget.

Mit spørgsmål er så om jeg må bogføre en større gruppe webshop-betalinger som et samlet beløb i kassekladden i stedet for at bogføre hver enkelt webshop-betaling/faktura for sig. Det betyder så at jeg ikke får bogført den enkelte faktura som betalt, men da det en webshop-betaling, så er den jo altid betalt. Er der nogen som ved om man kan/må gøre det på denne måde?

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 20:49

du  kan  sagtens  slå dine  webshop  betalinger  sammen  i  kassekladden    i   een  samlet   bilagspost   (evt.   med  et  dagligt  udtræk   på  de  10 - 15  eller  flere  poster  der  hører  til  denne  for  dokumentationens skyld)

for  det  tilfælde  at  du   ikke  villde  stige  på    mit  store  program Aesiras med webshop  -  så  er der  istedet  i  SummaSummarum  muligheden   for  at  du  kan  operere  med  forskellige  bilagsnr.-serier  i  din  kassekladde  (optil  10  serier   hvor   der  inden  for den enkelte  serie   holdes  regnskab  med  hvor  langt  du  er  kommet).

Det  kunne  bruges  til  at  du   brugte  een nr. serie   til  de  her  webshop betalinger    Når  du  laver  eksporten  fra  din  netbank   -   så  kan  du  jo  sortere   det  excel-ark   så   det  bliver   skilt  ad  i  2  eller  3  dokumenter   svarende  til  dit  behov

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)