Jeg vil høre om der nogle der har et par gode erfaringer i forhold til bogføring af betalinger fra en webshop.
Jeg har både privatkunder (betaling online i webshoppen) og engroskunder (der får kredit).
Jeg er i tvivl om jeg bør køre debitorstyring på begge disse kundegrupper? Jeg forestiller mig at det kun er nødvendigt at køre debitorstyring på engroskunderne eller hvad og hvordan vil I anbefale at gøre? . Jeg har længe kørt med debitorstyring på både privatkunder og engroskunder da det i starten var nemt nok at bogføre hver enkelt indbetaling i økonomisysteme uanset om det fra webshoppen eller fra en engros-kunde, men nu hvor jeg har flere posteringer ville det være rart ikke at skulle matche hver enkelt webshop-indbetaling fra bank-posterings-oversigten med en faktura i økonomisystemet. Processen med at matche en webshop-betaling fra bank-posterings-oversigten med fakturaen i økonomisystemet tager lang tid og det må kunne gøres nemmere?
Det skal siges at jeg er interesseret i at bruge economic (med mindre I har bedre forslag) pga mulighederne en nem webshop-integration. Men i economics bogføringsmodul er det faktisk lidt svært at matche et webshop ordrenr (fra bank-posteringerne) med en faktura, d.v.s. når indbetalingen skal bogføres som betalt. Webshop ordrenr´et er det nr som fremgår på bank-posteringerne og dette nr bliver i economic fx indsat i feltet Øvrige Referencer når ordren overføres fra webshoppen til ordre-modulet i economic. Men i bogføringsmodulet i economic kan man ikke søge på feltet Øvrige Referencer (kun i Arkiv modulet) hvilket gør det ekstra tidskrævende at bøgføre webshop-betalingerne på hver enkelt faktura. Derfor er det vel nærliggende at springe debitor-styring af betalingskort-kunder over og kun køre debitor-styring på engros-kunder?
hvis det er noget med noget mængde - så kunne du måske overveje min løsning hvor din shop er 100% integreret i økonomiprogrammet (og som parantes bemærket er billigere end economics hvis det er den lejede pr. måned model du vil bruge - Den købte licens er altså billigere på sigt vil jeg dog gøre opmærksom på)
Fidussen er at når varerne er oprettet i dit økoprogram - så er de med det samme synlige i webshoppen - og når så folk køber i den så afskrives der på dit varelager Realtime - og der smækkes en varelinie ind i din kassekladde med de rigige kontonr. selvfølgelig uden du skal røre en finger Det sker kl 12 om dagen eller kl 01.30 hvis det er en natteravn, der er på spil.
Når du om morgenen står på - ligger der en stribe foretagne køb parat med spørgsmålet Hvil du bogføre disse linier??? Du kan sige JA eller redigere i dem og så sige OK
Klik på linket nedenstående i min foot´ er for at se mere herom
Jeg bogfører webshop-betalinger ca. 2 gange pr. måned og derfor kan der nemt hobe sig en del posteringer op.
Den bogføringspraksis jeg bruger nu er kassekladden og bank i økonomistystemet afstemt "kronologisk" med bankens posteringer, d.v.s. at bogføring af indbetalinger og udgifter i kassekladden følger bankens posteringer kronologisk. Denne praksis vil jeg gerne fortsætte med da det giver en tryghed ift ikke at overse noget.
Mit spørgsmål er så om jeg må bogføre en større gruppe webshop-betalinger som et samlet beløb i kassekladden i stedet for at bogføre hver enkelt webshop-betaling/faktura for sig. Det betyder så at jeg ikke får bogført den enkelte faktura som betalt, men da det en webshop-betaling, så er den jo altid betalt. Er der nogen som ved om man kan/må gøre det på denne måde?
du kan sagtens slå dine webshop betalinger sammen i kassekladden i een samlet bilagspost (evt. med et dagligt udtræk på de 10 - 15 eller flere poster der hører til denne for dokumentationens skyld)
for det tilfælde at du ikke villde stige på mit store program Aesiras med webshop - så er der istedet i SummaSummarum muligheden for at du kan operere med forskellige bilagsnr.-serier i din kassekladde (optil 10 serier hvor der inden for den enkelte serie holdes regnskab med hvor langt du er kommet).
Det kunne bruges til at du brugte een nr. serie til de her webshop betalinger Når du laver eksporten fra din netbank - så kan du jo sortere det excel-ark så det bliver skilt ad i 2 eller 3 dokumenter svarende til dit behov