Det lyder af mange. Og jeg erkender at jeg ikke kender til ret meget andet end Krak, De Gule Sider, Eniro og find.dk Men der er tydeligvis flere.
De store telefonbøger har aftaler med teleselskaberne, som de får olysninger fra. I forbindelse med oprettelsen af dit nummer, har du skulle tage stilling til om du vil stå i telefonbøgerne. Hvis du ikke har svaret nej tak, ryger oplysningerne automatisk afsted. Dette gælder vist for de fleste teleselskaber.
Jeg ved ikke om alle telefonbøgerne udveksler oplysninger med teleselskaberne, eller om de "stjæler" deres info fra de store. Hvis det sidste er tilfældet, får du nok svært ved at gøre noget ved det.
Måden du kommer ud af det, er ved at kontake dit teleselskab og forklare dem, at du ikke ønsker at stå i telefonbøgerne. Så går der typisk 2 - 3 uger, før du er væk.
Men som nævnt gælder dette kun de store. Jeg ved ikke hvordan de små opererer. Men hvis de i værste fald gør som "uatoriserede" fagbøger, skal du kontakte dem enkeltvis, da det så vil være en manuel proces. Om de så reagerer, er en anden sag. Men man må formode at det er nok at blive fjernet fra de store, da det nok er dem der er mest brugte.