Tak for svarene - jeg skrev til Erhvervs og Selskabsstyrelsen men de kunne egentlig ikke fortælle mig andet end hvad jeg godt vidste:
Hej Jesper.
Over for Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan du godt registrere navnet. Hvis slægten Gejl ikke vil have det, kan de anlægge civilt søgsmål mod dig for at bruge navnet.
Med venlig hilsen
ERHVERVS- OG SELSKABSSTYRELSEN
Det var jo et meget "sikkert" svar at give, og forståeligt nok også.
Det er ikke bare et sikkert svar. Det er også et fagligt korrekt svar. E&S skal og må kun vejlede og træffe afgørelse på deres område.
Fx om dit valg af navn til din virksomhed udgør en forvekslingsrisiko med en eksisterende virksomhed. Her er der ikke tale om eneret. Masser af virksomheder hedder "næsten" det samme. Der skal være tale om en decideret forvekslingsrisiko, for at der er et issue i forhold til registrering.
Når der opstår spørgsmål om noget, der ligger uden for en myndigheds sagsområde, er det helt efter bogen og god forvaltningsskik at henvise til den kompetente myndighed
Navnelovens §27.
"Den, der kan godtgøre, at en anden uberettiget benytter vedkommendes navn eller et navn, der har en sådan lighed hermed, at forveksling let kan ske, kan ved dom få den anden tilpligtet at ophøre med brugen af navnet."
For fuldstændighedens skyld kunne de have nævnt, at personer med ret til at bære navnet Gejl i princippet kan indgive politianmeldelse mod dig efter Navnelovens §26, og du vil så princippet kunne få en mindre bøde,
hvis en forurettet indgiver politianmeldelse, og
hvis anklagemyndigheden vælger at rejse tiltale, og
hvis retten vælger at finde, at du har overtrådt Navneloven, og
hvis retten herefter vælger at udmåle en sanktion i stedet for at lade straffen bortfalde efter Straffelovens §83.
I sådanne sager er det "rigtige" svar ikke teoretisk. I sidste ende er det en dommer, der bestemmer, og da E&S ikke kan forudsige, hvad en dommer vil sige, gør det det rigtige ved at svare, som de gør.
Mvh.