Hej med-aminoer! Jeg er i gang med et hobby-projekt med en hjemmeside som til sidst skulle ende ud i et stort system med mange funktionaliteter. Pt er jeg ene om arbejdet, men det kan ske teamet bliver udvidet senere hen. Min tanke gik på at store IT-systemet jo altid har stor fordel af en gennemført dokumentation af alt lige fra projektbeskrivelse over valg af variabel-navne, skrifttyper og farver og til beskrivelse af moduler og grænseflader. Projektet er i en meget tidlig fase og jeg tænkte det ville være en god øvelse til fremtidigt arbejde at prøve at lave noget gennemført dokumentation på mit hobby-projekt. Også så jeg ikke glemmer fra gang til gang om jeg bruger CamelCase eller underscore til variabler, og så en anden også har mulighed for at hjælpe med projektet senere. Men! Ja, der er jo altid et men ;-) jeg har lidt problemer med at komme igang... Jeg har søgt lidt rundt på nettet efter en slags "skabelon" til det, men ikke fundet så meget som jeg håbede. Jeg har lavet den helt generelle projektbeskrivelse med krav, funktionalitet, målgruppe, succeskriterier osv. men mangler lidt et startskud til at dokumentere mere kodespecifikke eller designspecifikke valg i løbet af projektet. Samt også meget gerne lidt inspiration hvordan man på en overskuelig måde kan dokumentere moduler og grænseflader så jeg senere kan skifte et helt modul ud uden at rode i resten af koden, hvis det bliver nødvendigt. Alle gode råd er meget velkomne :) |
Hej Randi
Hvis jeg var dig, ville jeg skynde mig at underskrive det Agile Manifesto http://agilemanifesto.org/ , og komme igang med at skrive nogle unit-tests og evt. kigge på Behaviour Driven Development.
Bedre dokumentation fåes ikke efter min mening!
Hvis du virkeligt har behov for at lave rigid skriftligt dokumentation, så tag at Google lidt på hvordan man udarbejder Software Architecture Document (SAD) i flg. Rational Unified Process (RUP), så skal du nok få din lyst styret :-)