Hej Aminoer Vi står for at skulle have udvidet vores kundegruppe (gerne betydeligt) Vi vi gerne tilbyde alle brugtvognsforhandlere en mobilitetsservice som de kan "lægge oven i handlen" på nye og brugte biler, dvs du som kunde får et gratis mobilitetsabbonement, så du er sikret vejhjælp med din ne / brugte bil. Mobilitetsaftalerne kan selvfølgelig også udvides over i forsikringsverdnen og til bilimportører. Hvordan skal vi hyre en sælger til dette job ? Ren provision ? så vi er sikret resultater for vores penge Fast løn i en evt tidsbebrænset periode, feks 1-3 mdr til vi har opnået det vi ville. ? En blanding af fast løn og provision ? Eller skal vi have en mødebooker til at lave aftalerne for os og så selv efterfølgende snakke med kunderne(vi er ikke fødte salgsfolk) ? |
Hej TC,
Først og fremmest vil jeg sige, at det marked i vil ind på er meget konkurrencepræget.
De fleste fabrikanter giver i dag vejhjælp med i købet af en ny bil. Bemærk det er fabrikanterne der har lavet aftale med de forskellige vejhjælps-firmaer og ikke de enkelte forhandlere.
Når det så er sagt, så er dækningen i vejhjælpen begræsnet til nogle bestemte ting. Så kan i finde en dækning der differentierer sig herfra, så har i sikkert en god indgang.
Hvordan i skal hyre en sælger afhænger af mange ting. Eks. skal i overveje hvilken oplevelse der er vigtig for jer, at give jeres kunder. En ren provisionslønnet sælger, vil typisk jagte det næste salg hele tiden og ikke lægge meget tid i kundepleje. En sælger på en kombination vil efter min mening være at foretrække. En fornuftig fast løn, der giver sælgeren tid og motivation til at pleje jeres kunder, og naturligvis en provision for at hente nye kunder ind.
Mødebooking er jeg personlig ikke tilhænger af, da det giver et væsentligt bedre indtryk at den der møder op rent faktisk også er den man har talt med. Derudover er en mødebooker udelukkende motiveret af antal møder han/hun skaffer. Typisk foregår den første behovsafdækning allerede i tlf. og i kan på den måde spare vigtig tid og penge, såfremt kunden slet ikke har interessen. Går i denne vej vil jeg råde jer til at måle mødebookeren på antal af kvalificerede møder. Dvs. møder der rent faktisk fører til en ordre.