|
Hej Amino-brugere Jeg er startet som selvstændig pr. 21/6 2010, og bruger for tiden rigtig meget tid på at finde rundt i den nye verden det er at blive selvstændig. Jeg er registreret som serviceyder til Land og skovbrug, hvor det er skovbruget der er mit primære erhverv. Jeg er sideløbende i gang med at efteruddanne mig til Agrarøkonom (lederuddannelse inden for landbrug), som jeg er færdig med juni 2011. Jeg har et par spørgsmål som jeg ikke har kunnet finde et konkret svar på. 1. I forbindelse med, at jeg er i gang med en efteruddannelse inden for mit erhverv, vil jeg så ikke kunne køre udgifter til uddannelsen over firmaet (uddannelsen er delt op i tre trin og starter på trin 2 til 1. september)?
2. Jeg skal have købt en bil. Regner med et prisniveau på ca. 25.000 kr. Jeg havde tænkt mig at købe den 100 % til firmaet. Jeg kommer ca. til at køre 30.000 km. Erhverv om året. Her er det så, at jeg kommer i tvivl. Hvis nu jeg køber bilen 100 % til erhverv vil jeg så kunne køre til og fra mit uddannelsessted i denne bil. Vi har i forvejen en privatbil i husstanden så det skulle ikke være noget problem den vej rundt. Derudover er jeg i tvivl om det kan betale sig, at jeg køber bilen til firmaet, eller jeg skulle købe den privat og så lave kørebog, hvilket der er mange der har frarådet mig pga. besværet? Hvis jeg nu køber bilen på gule plader 100 % til firmaet, så skal jeg vel finde en bil + moms for at få den økonomiske fordel? Det gælder vel ikke for en momsfri bil?
Kan man i princippet kun have gulpladebiler der kører 100 % erhverv eller kan en hvideplade godt registreres til erhverv? Ja en masse spørgsmål, men håber der er nogen som evt. vil hjælpe mig med bare nogle af spørgsmålene? Med venlig hilsen og på forhånd tak. Hans Carstensen |
Nystartet, forvirret, bil og efteruddannelse.
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
Bliv gratis medlem