Hej Nogen der ved hvordan anti-virus programmer arbejder? Hvad skal man undgå når man er software programmør. Jeg har et software program og blev endag kontaktet af en kunde, som fortalte at mit program havde virus! Jeg troede i starten at det bare kunne være en mistforståelse fra kunden og fik ham derfor til at sende en screenshots(skærm-billed) af det. Og det var sandt! jeg blev sur over hvorfor Avast(www.avast.com) skulle tro at mit program havde virus. Så jeg skyndte mig at skrive til Avast om problemet her. Jeg blev kontaktet af en Virus analyst som undskyldte meget og lovede at han vil rette fejlen i næste VPS Update. Dagen efter blev fejlen rettet da jeg fik opdateret avast, men det var ikke så rart, heller ikke for de kunder der havde oplevet problemet her.
Men hvorfor, hvad gør at Avast havde mit program på deres virus-liste? |
Hej Ibrahim det kan have flere forskellige forklaringer.
Enten så var det Behavoir analysis der opfangede noget virus/spyware lignende aktivitet fra dit program.
Ellers så var det, det vi på fagsprog kalder stupid generic detection algorithm. SGDA forkortet.
og det som en generic detection algorithm gør er at den kigger på den binære struktur i din fil også sammenligner den, den med definitionsdatabasen (listen over virusser).
og hvis der er lidt for mange ligheder så siger den haps der har vi sgu en virus.
jeg kan selv huske at da jeg var udvikler på moon secure AV. der fik vi tit den der Avast claims Random.dll is a trojan/virus/spyware thingie.
jeg ved faktisk også tilfældigvis der er mange cracking grupper der for det problem.
og den sidste grund kan være at kunden har konfigureret avast til at reagere på alt.
og den sidste mulighed var at avast ved en fejl havde kommet til at tilføje dit program på deres liste over skadelige objekter ved en fejl.