Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er USt ( Tyskland )

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 22. Apr 09
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et nystartet firma og i den forbindelse skal jeg købe nye varer hjem af min leverandør som befinder sig i Tyskland. Han har fået mine firma oplysninger CVR nr, firma navn osv.

På min fakturen er der tilføjet 19% USt hvad er det ? Er det tysk moms ?

Er det ikke korrekt man ikke skal betale moms når man handler fra andre EU lande ? eller er det mig som har misforstået noget ?

Mvh.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:41

Det er det man kalder Umsatzsteuer og er det samme som moms. Det er en smule som her i Danmark, hvor man kan vælge ikke at blive momsregistreret, hvis man ikke tjener mere end... ja var det 17500 euro? Jeg er ikke sikker...

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 589
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 15:44

19 % er momssatsen.. men normalt bliver den afkortet med MwSt.

Men det ser ud til at det nogle gange også bliver kaldet Ust. Umsatz steuer

Mvh

Markus

Tilmeldt 22. Apr 09
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 15:47

Vi er moms reg. og min leverandør har også modtaget en erklæring fra skat med vores CVR nr.

Vile det sige det er en fejl ? altså kan jeg slippe for at betale de 19% USt ?

Fra København
Tilmeldt 25. Aug 09
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 15:50

Når leverandøren har dit momsnummer så bør han ikke afkræve dig den tyske moms. Til gengæld skal du altid indberette moms af EU-køb ved din egen momsindberetning.

Læs mere på: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1645742&vId=0

Anders A - der professionelt beskæftiger sig med export søfragt...

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:51

Markus:

Mvh

Markus

Umsatzsteuer er hovedbegrebet og bliver delt i "Vorsteuer" og "Mehrwertsteuer". Vorsteuer er det en forretningsmand skal betale til sine leverandører. Denne Vorsteuer kan han så trække fra den Mehrwertsteuer, han skal betale til skat (Finanzamt). Det han betaler er altså Mehrwertsteuer minus Vorsteuer: Umsatzsteuer.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 15:52

Ja normalt er det en fejl.

Men hvis du er helt ny hos forhandleren kan det vare noget tid før de har dobbeltchecket (det skal de fordi de ellers hænger på momsen hvis staten finder ud af at din virksomhed ikke har et momsnummer)

Men spørg dem om det ikke er en fejl at du skal betale Ust. da de ved du er momsregistreret

Hilsen

Markus

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 15:56

Iryna.dk:

Markus:

Mvh

Markus

Umsatzsteuer er hovedbegrebet og bliver delt i "Vorsteuer" og "Mehrwertsteuer". Vorsteuer er det en forretningsmand skal betale til sine leverandører. Denne Vorsteuer kan han så trække fra den Mehrwertsteuer, han skal betale til skat (Finanzamt). Det han betaler er altså Mehrwertsteuer minus Vorsteuer: Umsatzsteuer.

Der kan man bare se, jeg har købt varer i tyskland hver måned over det sidste 12 år og har aldrig skulle betale det, jeg får bare prisen uden MwSt.

Måske kan du sige mig om det kun er betsemte erhverv der afregner således?

Mvh

Markus

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:01

Hej Markus,

der må jeg godt nok melde pas. Jeg går ud fra at det gælder for alle virksomheder, dog er Mehrwertsteuer ikke 19 med 7 procent til fx bøger, i nogle tilfælde kultur osv, altså ting der skaber en vis dannelse :)

Men nu har det vel noget at gøre med at du kommer som dansk virksomhed og derfor ikke behøber at betale moms når du importerer fra Tyskland til Danmark?

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 16:03

I den tyske wikipedia står

Umsatzsteuer jedoch auch  Verkehrsteuer. Wirtschaftlich ist sie auch "Mehrwertsteuer",

For mig betyder det at det økonomisk set er lige som MWst.

Kan det være du tænker på Østrig, fordi hvis du checker wikipedia for østrisk umsatzsetuer så kommer det frem du har sagt:

In Österreich sind alle Unternehmer mit einem Jahresumsatz höher als 30.000 Euro umsatzsteuerpflichtig und daher auch vorsteuerabzugsberechtigt.

Jeg kan også ligge forkert.. syntes bare ikke jeg har hørt om det

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)