Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler som honorarmodtager?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Indlæg ialt: 912
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Den her gang er jeg kommet lidt ud på tynd is, i forhold til min egen viden.

Jeg har startet en enkeltmandsvirksomhed op, som i første omgang kun har 1 kunde, + måske 2-3 helt små opgaver.

Som jeg kan læse mig frem til, her på Amino og på Skat´s hjemmeside, vil jeg blive betegnet som honorarmodtager, da jeg ikke selv har økonomisk risiko og desuden også kun har 1 "hovedarbejdsgiver".

Nu er det så bare lige at spørgsmålene kommer frem i forhold til feks. kørsel.

Gælder der samme regler for skattefrie kørselspenge når man er honorarmodtager, som når man er selvstændig?

Er der andre ting man skal være specielt opmærksom på som honorarmodtager?

Jeg håber at der sidder nogle med god og brugbar viden, da jeg syntes at det er noget vanskeligt at læse sig til netop reglerne for honorarmodtagere.

Mvh

Lars Hyldegård

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 10:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Lars

Alle starter jo med den første kunde - nogle får så bare nr. 2 hurtigere end andre. Så det, at du kun har en kunde vil ikke i sig selv betyde, at du ikke driver en selvstændig virksomhed. Det afhænger også af, om du prøver at få flere kunder - om du har en professionel tilgang til det at drive virksomhed - eller om din ene kunde reelt er en arbejdsgiver. Så hvis du arbejder selvstændigt, ikke får løn under sygdom, ikke er garanteret et bestemt antal timer pr. måned fremover, sender faktura, selv betaler dine omkostninger og i øvrigt arbejder på at få flere kunder, tror jeg helt, at du kan glemme det, du har læst om honorar og følge de helt almindelige regler for personer, som driver en selvstændig virksomhed.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Skrevet kl. 10:24

Hej Anette,

Tak for dit svar.

Jeg syntes bare at det er svært at vurdere ud fra Skat´s retningslinier.

Jeg har tidligere drevet både en enkeltmandsvirksomhed og et ApS og har ikke været i tvivl om denne sag, da jeg reelt set havde en økonomisk risiko, men i dette tilfælde hvor jeg udbyder konsulentydelser og dermed ikke i den forstand har en økonomisk risiko, så er jeg blevet i tvivl.

Som du skriver så får jeg ikke løn under sygdom, skriver fakturaer ud, helt selv bestemmer timeantallet, har omkostninger til drift af bil osv.

Er der nogen standard for hvornår Skat går ind og vurdere på om man er honorarmodtager eller driver selvstændig virksomhed? (1 år, 2 år, 3 år?)

Mvh

Lars Hyldegård

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 12:42

Det er også svært at gennemskue, fordi der er tale om en masse skøn - altså vurderinger ud fra den konkrete sammenhæng og en helhedsbetragtning. Som du beskriver det, ivlle jeg ikke være bekymret - men fokus ligger på: Er du egentlig tilfreds med kun at have denne ene kunde eller forsøger du at opbygge en virksomhed, hvor du har et større indtægtsgrundlag? Hvis det sidste er tilfældet, kan der godt gå lang tid, fordi dine intentioner er erhvervsmæssige.

Dbh
Anette

Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Skrevet kl. 12:50

Hej Anette,

Mange tak for svar.

Dine indlæg er altid super gode og brugbare Yes

Hav en rigtig god dag.

Mvh