Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SEO Friendly URLs

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Aminoer,

Vi har her til aften valgt at teste Friendly URLs på domænet Webbot.dk
Kan en af jer SEO eksperter evt. tage et kig på vores links - altså hvordan det ser ud i forhold til SEO ?

Der er jo flere måder at gøre det på, lige nu har vi valgt "www.domain.dk/produkt/" men en anden måde kunne jo være "www.domain.dk/produkt.html" - har i forslag til hvad der virker bedst ?

Tidligere var vores URL´s ikke så gode da vi benyttet querystring til at ramme siderne med som fx.: "www.domain.dk/?s=produkt" - men det er så rettet her til aften.

Så jeg ville sætte stor pris på hvis i kunne smide lidt forklaring om hvilken URL metode der bør fungere bedst i forbindelse med SEO.

På forhånd takker :)

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6569
Fra  TextReactor Skrevet kl. 23:28

www.domain.dk/produkt.html virker bedst. Den anden uden endelse kan få søgemaskinerne til at tro at det er en mappe du har. 

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:36

Hej Niels,

Tusind takker - så må det overvejes om der skal ".html" på - selvom jeg syntes det andet ser beder ud :)

SEO er en jungle nogle gange.

MVH Brian

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6569
Fra  TextReactor Skrevet kl. 23:42

Eller bare htm... i mit nye CMS har jeg givet mulighed for at man kan kalde sine filer næsten alle endelser der findes ;)

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Århus
Tilmeldt 10. Feb 06
Indlæg ialt: 1415
Fra  Deskways ApS Heydesk ApS Skrevet kl. 23:50

Hej, Brian

Jeg synes nærmere, du skal tænke over, hvad der ser pænest ud i forhold til søgeresultaterne. URL'en vægtes ikke så meget mere af Google - men den ubetydelige smule de vægter, er det rigtigt som Niels siger, at Google kan tro det er en mappe. 

En mappe blev førhen tolket som noget, du placerede længere væk fra roden af serveren og derfor måske af mindre betydning... Men sådan vurderer jeg ikke, det er mere i så stor grad, at du skal fokusere på det i forhold til søgeresultaterne; nærmere brugerne - altså udseendet af URL'erne :)

/Marcel Fuursted

Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 23:53

Brian Jørgensen:
SEO er en jungle nogle gange.

Hej Brian

Jeg er ikke ekspert men har da læst et par bøger og følger lidt Thomas Rosenstand her får du mange gode tips.

Du kan med fordel hente en light version af hans bog Seo-lex her

God fornøjelse ;)

/allan

Fra Agerbæk, Vestjylland
Tilmeldt 21. Aug 05
Indlæg ialt: 500
Fra  Jesper CC Skrevet kl. 00:02

Marcel Fuursted:

Hej, Brian

URL'en vægtes ikke så meget mere af Google - men den ubetydelige smule de vægter, er det rigtigt som Niels siger, at Google kan tro det er en mappe. 

Vægter URL mere, hvis det er selve domænet, der passer til søgeordet? Jeg har nemlig rigtig gode erfaringer med gode domæner. Bl.a. har jeg i 2 år drevet siden biopejs.com og har placeringer som nr. 1 og 2 på google ved søgning på ordet "biopejs." Jeg købte for 4-5 mdr siden domænet biopejs.dk, da det pludseligt blev ledigt. Jeg har kun lagt logo og 1 linie tekst på domænet, men alligevel kommer siden allerede nu ind som nr. 3 på google til trods for at mange af mine konkurrenter, der handler med biopejse har langt langt mere indhold...

Det er således min opfattelse at URL har en stor betydning for søgemaskinernes vurdering af sidens relevans...men jeg er jo ikke seo-ekspert :-)

De bedste hilsner

Jesper Christiansen
www.podcastnu.dk 

Fra Århus
Tilmeldt 10. Feb 06
Fra  Deskways ApS Heydesk ApS Skrevet kl. 00:09

Hey, Jesper

Altså URL og domæne er ikke helt det samme (i denne snak) :)

URL er hele adressen for en givent side på et site

Domæne er site og (ofte) URL'en til forside.

Det er større fordele ved at have et domæne med søgeordet, men det er i høj grad på grund af de links der peger din retning. Ankerteksten vil nemlig ALTID indeholde søgeordet, hvis søgeordet indgår i domænenavnet.

F.eks. så er der større sandsynlighed for at ranke på Biopejs fordi alle links som minimum indeholder ordet biopejs, men også .dk eller .com.

.dk sitet ranker højst sandsynligt så højt fordi du har overtaget det fra nogle, som tidligere har haft med biopejse at gøre, så deres links peger også med det ord - og derudover så har det sikkert en trust og historik i Google mht det ord (uden at have undersøgt trust og historik nærmere - blot et gæt Smile )

/Marcel Fuursted

Fra Agerbæk, Vestjylland
Tilmeldt 21. Aug 05
Indlæg ialt: 500
Fra  Jesper CC Skrevet kl. 00:21

Hej Marcel.

Ok, tak for info. Der har dog, såvidt jeg ved, aldrig været aktivt indhold på biopejs.dk før jeg købte domænet. Jeg har opkøbt en del generiske domænenavne og hver gang viser det sig at være en god investering. Jeg arbejder pt med at opbygge en ny portal, hvor jeg bl.a. skal arbejde med seo-venlige URL'er, så diskussionen er særdeles relevant for mig at følge med i :-)

De bedste hilsner

Jesper Christiansen
www.podcastnu.dk 

Fra Århus
Tilmeldt 10. Feb 06
Fra  Deskways ApS Heydesk ApS Skrevet kl. 00:35

Jamen, i forhold til links er det såmænd fornuftigt nok - men selve URL'en betyder ufatteligt lidt, mens domænenavnet har noget værdi. Ikke meget, men noget trods alt :)

Nu ER der heller ikke meget konkurrence på 'biopejs', så det skulle være forholdsvist "let" at få den placering ved at have ordet i titlen og et link med ordet :) Det er stadig flot og jeg synes rigtig godt om din strategi med at tage flere pladser i søgeresultater :)

Når jeg siger at URL'en ikke betyder så meget, er det mere i forhold til endelsen. Jeg vil altid hellere have en URL med søgeordet end en tilfældig query streng - men om det er .html eller / betyder ikke nok til at bekymre dig om det mere.

KAN du skaffe domænet og arbejder du KUN med det produkt, så gør det da endelig - men har du f.eks. en portal, hvor du arbejder med flere brancher/søgeord, så fokusér mere på links end at have forskellige sites. 

Fordelen ved at have en portal er, at du kan få mange flere links til sitet (som helhed). Bagdelen Wink er at det kan være svært for Googles kategoriseringsalgoritme at finde ud af hvad sitet helt præcist indeholder. Det kan dog løses med subdomæner, men det er en anden snak :)

/Marcel Fuursted

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)