Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal, skal ikke, skal, skal ikke....

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 15. Mar 10
Indlæg ialt: 428
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer!

Så har jeg fået lavet et lille budget på mit lille projekt med fremstilling af kvalitets-undervisningsmateriale. Det ser bare ikke helt vildt godt ud mht. opstarten:

1. Det danske marked er ikke stort, og (næsten) kun danskere vil købe mine bøger. Hvis jeg skal lave en bog, vil det koste mig omkring de 150.000-200.000 kr. + ca. 5-25 kr. per bog til at trykke den.

Til at starte med regner jeg med at der bliver købt ca. 4-600 stks per år, og om et år vil tallet bliver til over 1200 bøger solgt per år. Da bogen bliver på dansk, vil den kun blive udgivet i Danmark, og kun danske (og evt. svenske og norske) studerende vil få glæde af den.

2. Finansieringen af projektet er et STORT problem: Jeg har ikke 200.000 kr, og kan kun skaffe dem ved at låne penge. Hvis jeg låner 200 k, og projektet går ned, vil det STADIG være et gigantisk problem, da det vil tage mig et år før, at det hele bliver tilbagebetalt.

3. Hvis indtjeningen per bog er 120 kr., vil der det første år, hvor der bliver solgt ca. 500 stks., være 60.000 kr, som kommer ind. Hvis det går som forventet, og vil på andet år får solgt 1200 bøger per år, vil det tage mig lidt over 2 år før, at jeg får overskud.

Min plan er ikke at stoppe ved den første bog, men at fortsætte med bog nr. 2, når der er kapital til det. På den måde vil der (når der er fx. er skrevet 5 bøger)  komme et overskud per år på eksempelvis en halv million.

Disse penge vil så være grundlag for den næste bog osv..

1.     Ville DU opstarte projektet?

2.     Hvor ville du hente penge til investeringen fra?

Kommentarer til en forvirret lille mand ønskes!!!

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Apr 06
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 13:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Alei,

Det første jeg tænker er, at når markedet i Danmark er så snævert og det lader til at være dit største problem, kan dine bekymringer så ikke løsnes op, ved at lave materiale som ikke lider under en specielt dansk vinkling, bortset fra sproget?

Selvom det måske koster f.eks. 25% mere at lave en ekstra sprogudgave, så er dit marked til gengæld blevet mange gange større.

Fra København
Tilmeldt 15. Mar 10
Skrevet kl. 13:09

Du siger noget..

Hvad med investeringen af projektet? - det var nu det største problem :p

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Apr 06
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 13:18

Jeg læste det som om du mente det ville tage dig et år at arbejde tabet af, hvis det går galt. Det kunne være meget værre... ;-)

Hvis ikke du har behov for en aktiv investor med brancheerfaring osv, men du selv sidder med ekspertisen, så ville jeg nok køre solo i dit tilfælde. Pant i hus, bil eller hvad nu du kan bruge til at gøre det nemmere for banken at sluge den.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 13:44

Alei:

1. Det danske marked er ikke stort, og (næsten) kun danskere vil købe mine bøger. Hvis jeg skal lave en bog, vil det koste mig omkring de 150.000-200.000 kr. + ca. 5-25 kr. per bog til at trykke den.

Hvordan er du nået frem til de 150-200.000 kr.? Det er et højt beløb. Er det løn til dig selv?

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:55

"da det vil tage mig et år før, at det hele bliver tilbagebetalt."

Hvis det er sandt, så vent et år, så har du jo pengene?

Fra København
Tilmeldt 15. Mar 10
Skrevet kl. 13:57

Hej Ekspert-Anette :)

Nej, egen løn er ikke medregnet. Det bliver ikke kun mig, der kommer til at arbejde med bogen. Jeg bliver nød til at ansætte nogen med faglig ekspertise.

Hvor meget ligger budgettet da normalt på?

Fra København
Tilmeldt 15. Mar 10
Skrevet kl. 13:59

M. Andersen:

Du har misforstået noget :) Det vil tage mig et år at tilbagebetale et lån på 200 k, hvis projektet bliver en fiasko

Pengene er først tjent hjem igen efter ca. 2 år, og først da, vil der begynde at komme overskud.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 14:05

Alei:

Hvor meget ligger budgettet da normalt på?

Lavere! Med mindre man er garanteret stor salgssucces og kan trykke 10.000 i 1. oplag. Men det kan de færreste jo.

Du må lave en aftale med dine medforfattere, som går på overskudsdeling eller sådan noget  - tænk kreativt og sørg for, at den bog bliver produceret for under 50.000 kr. Det kræver lidt mere fodarbejde, men så binder du dig ikke så hårdt økonomisk. Hvis du er i København eller omegn, så kom forbi mandag (http://regnskabsskolen.dk/ivkurser/infomode), så kan vi vende den der.

/Anette

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 14:21

Hvis du skal bruge budgettet til at betale nogen for at skrive indholdet, ville det så ikke være oplagt at finde personerne, få dem med på ideen og lade dem blive en del af firmaet?

Hvad er det du selv skal lave under opstarten, hvis ikke du har ekspertisen? Måske din tid kunne bruges på at skaffe pengene til at betale vedkommende med, hvis ikke du vil have ham/hende ind i firmaet.

En mulighed er også kom-i-gang lån i banken.

Venlig Hilsen

Allan

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)