Hej aminoer! Så har jeg fået lavet et lille budget på mit lille projekt med fremstilling af kvalitets-undervisningsmateriale. Det ser bare ikke helt vildt godt ud mht. opstarten: 1. Det danske marked er ikke stort, og (næsten) kun danskere vil købe mine bøger. Hvis jeg skal lave en bog, vil det koste mig omkring de 150.000-200.000 kr. + ca. 5-25 kr. per bog til at trykke den. Til at starte med regner jeg med at der bliver købt ca. 4-600 stks per år, og om et år vil tallet bliver til over 1200 bøger solgt per år. Da bogen bliver på dansk, vil den kun blive udgivet i Danmark, og kun danske (og evt. svenske og norske) studerende vil få glæde af den. 2. Finansieringen af projektet er et STORT problem: Jeg har ikke 200.000 kr, og kan kun skaffe dem ved at låne penge. Hvis jeg låner 200 k, og projektet går ned, vil det STADIG være et gigantisk problem, da det vil tage mig et år før, at det hele bliver tilbagebetalt. 3. Hvis indtjeningen per bog er 120 kr., vil der det første år, hvor der bliver solgt ca. 500 stks., være 60.000 kr, som kommer ind. Hvis det går som forventet, og vil på andet år får solgt 1200 bøger per år, vil det tage mig lidt over 2 år før, at jeg får overskud.
Min plan er ikke at stoppe ved den første bog, men at fortsætte med bog nr. 2, når der er kapital til det. På den måde vil der (når der er fx. er skrevet 5 bøger) komme et overskud per år på eksempelvis en halv million. Disse penge vil så være grundlag for den næste bog osv..
1. Ville DU opstarte projektet? 2. Hvor ville du hente penge til investeringen fra?
Kommentarer til en forvirret lille mand ønskes!!! |
Hej Alei,
Det første jeg tænker er, at når markedet i Danmark er så snævert og det lader til at være dit største problem, kan dine bekymringer så ikke løsnes op, ved at lave materiale som ikke lider under en specielt dansk vinkling, bortset fra sproget?
Selvom det måske koster f.eks. 25% mere at lave en ekstra sprogudgave, så er dit marked til gengæld blevet mange gange større.