Hej Jeg har arbejdet siden oktober 2009 for et tysk firma med henblik på at hjælpe ejeren af dette firma med udvikling af finanssoftware, som han sælger i Tyskland. Jeg sidder herhjemme på kontoret i Danmark i mit eget danske firma og forholdet mellem os er derfor B2B. Jeg er timelønnet og fakturerer ham månedligt med omvendt betalingspligt og vi kommunikerer via internettet. Der er ingen fysiske varer der sendes rundt, blot softwarekode. Jeg går derfor ud fra at der er tale om "EU salg af vareydelser", og da det er omvendt betalingspligt, skal jeg ikke betale moms. Det skulle vel være korrekt? Så kigger jeg på selvangivelsen for 2009 på papiret "Hjælp til servicebrev og selvangivelse" og ser ordene "udenlandsk indkomst", hvilket i første omgang ser ud som noget jeg skal bruge, men faktisk er en ret tåget og misvisende forklaring, inklusive en henvisning til en formular der ikke findes (04.001) så min fortolkning er nu: "Udenlandsk indkomst" ville indebære at min egen virksomhed ligger fysisk i udlandet, mens jeg sidder herhjemme eller pengene går ind på en dansk konto, og jeg er skattepligtig i Danmark? Sådan er det ikke for mig. Herudover kan jeg ingen henvisninger finde til "skat af EU salg" nogen steder, kun en masse referencer til momsregler. Jeg konkluderer herudfra, at da min virksomhed er dansk beliggende, og derfor skal jeg blot bruge rubrik 111-112. Er det korrekt? |
Hej!
Ja...korrekt med rubrikkerne.
Udenlandsk indkomst er møntet på lønmodtagere.
MvH
Peter