Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetale penge til privat

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften kære amino'er,

Jeg håber i har en god aften.

Jeg har et spørgsmål jeg håber nogen kan hjælpe mig lidt med.

Hvis man som virksomhed har haft en privat til at udføre et stykke arbejde for en, og har aftalt en pris for dette stykke arbejde, hvordan fungerer udbetaling til privatpersonen?

Privatpersonen er ikke momsregistreret, så det er ikke muligt at sende en faktura, skal personen sende en alm. regning med beløbet på og en bankkonto beløbet skal overføres til? Er dette nok til at bogføre for virksomheden? Og da personen ikke er momsregistreret, kan virksomheden ikke momsbogføre denne udbetaling, og altså få momsen retur vel?

Hvordan plejer i at udbetale penge til private der ikke er ansatte i jeres virksomhed? Og hvordan føres regnskabet? Og hvad med dokumentation for udbetalingen, er en simpel hjemmelavet regning nok?

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig med dette.

Tak for jeres tid, og fortsat en god aften.

Mvh

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 19:38

Og lige et spørgsmål til:

- Er der noget ulovligt ved denne fremgangsmåde?

Jeg er selv blevet betalt af et firma ved at sende en hjemmelavet regning for et stykke arbejde jeg har gjort, så jeg tvivler på det. Men vil stadig være på den sikre side.

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 19:50

Han skal sende dig en regning med CPR nummer istedet for CVR nummer. Da han ikke er momsregistreret, så er det aftalte beløb uden moms, så nej du kan ikke trække moms fra beløbet.

Du er forpligtet til at opgive beløbet til SKAT ligesom hvis det var en ansat, ligesom du skal gøre ham opmærksom på at beløbet er skattepligtigt. SKAT er ikke begejstrede for denne fremgangsmåde og så vidt jeg husker skal man også godkendes til denne type afregning, hvis alt skal være helt korrekt. De 2 sidste punkter her, er der dog rigtig mange virksomheder som "glemmer".

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 19:55

Hej Nicolaj,

Tak for dit svar.

Hvordan opgiver man beløbet til SKAT? Jeg har ikke prøvet at have nogen ansatte så jeg ved ikke hvordan dette skal gøres. Og ved du hvordan man bliver 'godkendt' til denne type afregning?

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 20:41

LuckyCharm:

Hej Nicolaj,

Tak for dit svar.

Hvordan opgiver man beløbet til SKAT? Jeg har ikke prøvet at have nogen ansatte så jeg ved ikke hvordan dette skal gøres. Og ved du hvordan man bliver 'godkendt' til denne type afregning?

Grunden til at jeg ved det, er at vi selv afregnede på den måde en kort periode sidste år og efterfølgende havde en samtale med skattecenteret. Da vi hverken har haft ansatte eller afregnet med selvstændige uden CVR nummer siden, så hører vi til de firmaer som "glemmer" at søge om en godkendelse og oplyse SKAT om personenes indtægt fra os. Vi har dog oplyst personen om at hun skal huske at angive indtægten til SKAT.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)