Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opkrævning af regning?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 29. Jan 06
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej...

Jeg har lidt problemer med at få en kunde til at betale et par regninger.

Jeg har jævenligt ringet til ham for at rykke for betalingen, men hver gang siger han at det er en fejl i banken, og at han vil få de ordnet.
Betalingsfristen er udløbet for godt en måned siden.

Hvordan får jeg nemmest opkrævet mit tilgodehavende?
Jeg er ved at være træt af at ringe til ham, for den sammen undskyldning.

På forhånd tak.

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 18:14
Har du sendt advarsler til ham?

Hvis ikke, så få sendt nogle afsted, så du kan trække ham til Inkasso, det plejer at få folk igang :)

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 00:11
Efter dit eget udsagn at dømme, har du givet ham alt den fair warning han fortjener. Frem med rykkerne, og fyld på med rykkergebyr (husk at holde dig inden for det lovlige område).
Har du bevis for at han skylder penge/du har udført arbejde bestilt af ham? I så fald så tager du blot fat i et inkassobureau efter rykkerskrivelse nr. 3!
Gør han indsigelser, vrøvler over regningens størrelse, mangler ved produktet eller andet, så hedder den tunge vej desværre advokater og opkrævning af rettens vej.
Dansk lovgivning gør det meget let at være skyldner og hvis det tilgodehavende ikke er stort nok, eller du ikke har nok håndgribelige beviser for, at han skylder dig hvad du påstår, så kan rettens vej være dyr.
De fleste betaler dog når der kommer rykkergebyr på, og hvis der trues med inkasso, eller der efter 3 x rykker med rykkergebyr på kr. 150,- pr. stk.også sendes en pæn lille skrivelse fra et inkassofirma med trussel om RKI, så betaler de fleste.

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 00:14
Læs iøvrigt mere om rykker-processen her:
http://www.startfirma.dk/art_show/15

Der er nogle regler i den henseende du skal følge, for ikke selv at komme til at hænge på en del af regningen... de kan allesammen læses i artiklen jeg linker til.

Held og lykke med inddrivelsen - håber du har bedre kunder der betaler til tiden, rykker- og inkassosager er noget af det værste ved forretningsdrift. Det kan virkelig få ens *** i kog...

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 11:45
Et rykkergebyr på 150 kroner er ikke lovligt for private og virksomheder. Det er kun staten/kommunerne/amterne (så fik jeg vist dem alle med) der kan opkræve rykkere på mere end 100 kroner.

Et rykkergebyr er så vidt jeg husker momsfrit.

Reglerne er defineret i "lov om forsinket betaling" som også kaldes Renteloven.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 12:16
Ja, rykkergebyrerne må kun være "de faktiske omkostninger" eller i alt 100 kr. og højst tre gange. Det er vigtigt med formuleringerne i rykkerskrivelserne, hvis de skal bruges til at sende sagen til inkasso på. Se evt. her:

Mange hilsner

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Skrevet kl. 13:07
Jeg har så desværre set flere eksempler på hvor ligeglade inkassofirmaer kan være med om reglerne følges, der er vist nogle indenfor den branche der kører efter "Vi prøver og går den, så går den"

Hvis man følger alle regler kan man vel sådan set også bruge den forenklede inkassoprocess selv?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 13:14
Hvis man er i tvivl om, hvilket inkassobureau, der er godt, så er det måske en løsning at vælge sin (eller en) advokat i stedet. Jeg bruger et online-inkassosystem, som ejes af nogle advokater, og det fungerer udmærket.
Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Skrevet kl. 13:23
Det var nu også den anden vej rundt jeg tænkte på, blev engang mødt med et krav fra et inkassofirma for noget jeg ifølge dem havde købt på kredit i Sverige, hvilket ganske enkelt måtte være en fejl fra deres side, da jeg intet havde købt på kredit i Sverige på noget tidspunkt, selvom jeg godt nok slog mine folder derovre for ca 3 år siden.

Da jeg bad dem enten dokumentere at jeg skyldte dem penge, eller trække mig i retten hørte jeg aldrig mere fra dem.

Jeg vil ikke nævne navnet herinde da jeg ikke er helt 100% sikker på at jeg husker det rette navn, og så vil det være skidt at hænge et andet firma ud hvis jeg skulle huske forkert.

Angående inkasso, så foretrækker jeg også at lade min advokat håndtere sådan noget hvis det er, ham snakker jeg alligevel jævnligt med om andre ting, så kan han lige så godt få lov til det også. De skal jo også have noget at leve af :-)

Fra Horsens
Tilmeldt 26. Nov 06
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 21:17
Inkasso osv er nogen gange Ok , men det kan tage ufattelig lang tid.og koste mange penge.

Nu ved jeg ikke hvor stor beløbet er og hvor han bor.

Jeg har haft stor succes i at ringe mange gange og være lidt besværlig at snakke med. For derefter at besøge kunderne selv privat..

Besøg har altid løst problemet for mig. Og det koster kun til og benzin.

Giv aldrig kredit til private

Martin

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)