Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal en ansøgning som grafiker indeholde??..

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra 7100 Vejle
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 1337
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej..

Jeg er studerende og arbejder pt. som grafisk konsulent på freelance basis, igennem mit firma Fraende Media.

Jeg har dog lidt interesse i at prøve at komme ind og se om jeg kan få noget arbejde hos et reakleme bureau her i vejle, da jeg tror det vil kunne give nogle rigtig gode erhvervserfaringer, og nogle spændende udfordringer.

Dog er jeg en smule i tvivl om hvordan jeg burde gribe en sådanne ansøgning an. Det er jo som sagt en uopfordret ansøgning. Jeg er en del imod det med en helt alm. ansøgning, da jeg mener den virker en smule for kedelig.
Selvfølgelig skal den indeholde alt det med hvad man tidligere har lavet og en smule om en selv og sådan. Og i dette tilfælde, skal der nok også et par fremførte referencer med i .

Her er ligesom hvad jeg har tænkt mig at gøre, udover det man sådan skriver som standart.

Ligge omkring 10 grafisk referencer i.
Af disse 10, bliver de 4 af dem nogle jeg har fremstillet for kunder, for ligesom at vise, at jeg kan tilpasse mig folks ønsker.
Derudover ligger jeg 6 grafiske ting (logoer, brochurer, hjemmesider, ect.) i, som jeg laver udelukkende til disse ansøgninger, for ligesom at vise mine kompetencer bedst muligt.

Jeg forestiller mig at lave min ansøgning ligesom sådan en præsentations brochurer. Eller. Jeg regner med at lave ligesom en "mappe" i A3, hvor jeg så kan smide de forskellige sider ind i.
Bare så ansøgningen ligesom vækker opsigt så snart de ser den, og så det ikke er en man sådan lige glemmer igen.

Derudover har jeg tænkt på at lave en CD, hvorpå jeg også ligger min ansøgning, bare bygget op ligesom en hjemmeside, så de også lidt kan se hvad jeg kan der på det område, ''live''. :).



Måden jeg vil gribe det an på, er at jeg vil ringe dem op og spørge om jeg må komme hurtigt at præsentere mig selv, da jeg er ude og søge job.
Er dette den optimale mulighed, eller har i andre at foreslå ? :)..


Nu er der jo en del herinde der er indenfor den branche, så kunne være super fedt hvis man kunne få noget feedback fra nogle af jer. Men selvfølgelig også alle andre ! :).

Tilmeldt 29. Nov 06
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa...

 

Når vi nu snakker ansøgninger i Vejle området, så går jeg ud fra, at du også har overvejet at få fingrene i Stærk''s reklamebureau, right??  Var selv ude med rive dér på et tidspunkt, og selvom der kom et godt gammelt gedignt afslag, så ga'' de sig alligevel tid til at forklare, hvordan jeg kunne ha'' grebet det an....

 

Den gang, som nu, er det HELT SIKKERT gældene at du skal være original... Stærk bureau har nogle virkelig dyre herrer/damer gående, så skal de bruge tid på dig, så er du nødt til at vise format.... (Jeg siger ikke at det ikke er noget du har, men de forventer originalitet)... Så vær lidt fiks, frisk og opfiindsom og se om ikke du kan få foden indenfor...

 

Jeg er villig til at heppe på dig hele vejen!!!!

Cheers

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Ikke for at lyde fræk, men et grafisk bureau har ofte også korrekturlæsere ansat, fordi der, udover det grafiske, også er fokus på fremstillingen. Derfor er mit råd, at du allierer dig med en sprogstærk person, som kan finde de småfejl, som man selv har en tendens til at stirre sig blind på.

Derudover: Jeg vil ALDRIG NOGENSINDE anbefale at du i din ansøgning giver dig ud for at være en anden end den, du er, med mindre du evner at spille et voldsomt dygtigt skuespil resten af din karriere. Vær gerne frisk, fiks og opfindsom - hvis du altså har det i dig som person.

Well, i mit hovede, så skal en ansøgning bære et vist personligt præg og samtidig ikke være for suppesød. Det gælder om at finde en balance, og gerne flere steder i ansøgningen servere nogle appetitvækkere, som giver firmaet lyst til at hive dig ind til en samtale, om ikke andet så for at høre mere om disse. Lidt ligesom en vittighed, hvor der igennem hele fortællingen er tegnet op til en skarp pointe, men hvor pointen "først kommer i næste afsnit".

Der kan tales for og imod billeder af sig selv på en ansøgning, men som grafiker har du jo en emminent mulighed for at præsentere dig selv på en ny og inkongruent måde. Det vækker opsigt.

Kort fortalt: Sælg dig selv for hvad du er og har. Og ligesom i den virkelige verden - hvis du har oversolgt et produkt og stukket forventninger, som ikke kan indfries, i folks hoveder, så kan du være sikker på en reklamation.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at hjælpe dig lidt med din ansøgning - hvis du laver designet, så kan vi i fællesskab snakke om materialer. Tænk, hvis du sendte din ansøgning på noget andet end papir :-) Tænk, hvis din signatur var skåret i folie. Tænk, hvis ansøgningen ikke var firkantet, eller hvis den var transparant på udvalgte steder?

Jeg ved godt, at det bliver ekstra arbejde til mig, men det er den slags, som jeg synes er sjovt: Frie hænder :-)

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 684
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Syntes det lyder som en god ide og faktisk noget som bruges meget indenfor den grafiske verden, ingen gider at se på ide løse papire af en traditionel ansøgning (nogle der sagde det var min, men nu var det heller ikke som grafiker)

Og så gælder det om at imponere fra første øjekast, da du måske kun får 10 sek til at imponere, der er et hav af grafikere derude som søger og søger, så normalt så er sådan virkomheder van til bunker af ansøgninger, så de kan hurtigt se om det er en de gider bruge krudt på eller om man bare bliver dumpet i skraldespanden.

Tag kun det absolut nødvendige med, om du har været Ungarbejder i føtex som 15 årige har ikke den vilde relevants, er kun spild af din og læserens tid.

Syntes dog det er en rigtig dårlig ide at ringe først, bare kom som du er.

Ellers kan du jo bruge min historie fra visitkort tråden, kvinden kom fra københavn så vi må ikke håbe de har hørt den i jylland endnu

Og som en var ind på ingen skuespil, vær ærlig, så ved de hvad de får :-)

Pøj pøj med det :-)

Tilmeldt 29. Nov 06
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :
pbtryk.dk: Folie ideén er faktisk "lidt" fed...! Og helt sikkert også lidt ud over det sædvanlige..... Nice idea!

En ting til Fraende Media: Cd''er o.lign med showreels og så videre er heller ikke af vejen, bare husk at de får dem ind i spandevis, så også her skal du skille dig ud.... En idé kunne måske være at supllere en original ansøgning med en "vild" hjemmeside, som du gjorde opmærksom på i din ansøgning?

 

Cheers

Fra Aars
Tilmeldt 5. Jan 06
Indlæg ialt: 238
Fra  e-kompagniet ApS Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej...

 

Er fuldstændig enig med de andre i at du skal ud og vise hvad du kan. Og du kommer kun igennem hvis du viser noget ud over det sædvanlige.

 

Jeg tror en rigtig god hjemmeside vil fungere mindst lige så godt som en CD, og så risikerer den heller ikke at blive væk.

 

En anden ting som du selv er inde på er at møde op personligt - Her scorer du allerede de første point. Det er alt for let at smide din ansøgning og en standard afvisning afsted til en som man ikke har mødt, og når de så har haft ansøgningen i 1-2 uger begynder du at hagle dem ned med telefonopringninger. Mit første job ringede jeg til dem en gang om ugen i ca to måneder inden de til sidst brød sammen, kiggede min ansøgning igennem (som jeg godt nok ikke havde afleveret personligt, men pr. mail) og fik en aftale om et møde med det samme. Hvilket leder mig hen til det næste: Vær stædig! Hvis du får en standard afvisning sker der ikke noget ved at ringe og spørge hvorfor? Som minimum finder du måske nogle ting du kan ændre eller forbedre, eller du risikerer måske at de alligevel giver dig en chance.

 

Og endelig i din ansøgning; skriv hvad de får ud af at ansætte dig som elev. Hvad er det helt præcist du kan tilbyde dem fra dag et! Eks. at du jo har fungeret som freelancer og derfor er vant til kundekontakt, eller hvad det nu kan være!

 

Held og lykke med ansøgningerne!

 

Regin Madsen

Mvh Regin Madsen
www.e-kompagniet.dk - websider og shopløsninger baseret på dynamicweb, wordpress/woocommerce, umbraco og magento

Fra 7100 Vejle
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 1337
Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for de meget gode tilbagemeldelser :)..

Har HELT klart været værdige ;D ..

Jeg har en der kan læse det hele igennem for mig et par gange :).. Faktisk to, hvilket jo heller ikke gør det værre ! hehe..

PBtryk ->
Hvor meget ville det koste at få sådan et eller andet lavet på en fed måde, eller er det sårn lidt free-of-charge amino noget du snakker om ? :)..

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Frænde-> Det er så''n noget free-of-charge amino-noget :-) Well.. Lidt afhængig af om du begynder at stille krav til at jeg laver det på store 800 karat diamantbelagte guldplader med udfræsede dekorationer og lakeret med platinstøv. Men hvis vi bare snakker noget, som jeg har på lager og ikke sælger i så store mængder at jeg kommer til at mangle det, så kan vi godt klare det gratis, HVIS DU HUSKER AT OPRETTE EN TRÅD PÅ AMINO EFTERFØLGENDE, DER ROSER MIT FIRMA TIL SKYERNE! Hehe :-P

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 15. Oct 06
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :
de 800 karat diamantbelagte guldplader vil altså helt sikkert gøre indtryk - og så kan man være sten sikker på  at  ansøgningen ikke ryger i skraldespanden *ss* :)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har sendt spandevise af ansøgninger afsted i min tid som grafiker – dog mest til trykkerier. Om der er forskel på, hvordan reklamebureauer og trykkerier griber tingene an, ved jeg ikke. Men én ting har de til fælles, og det er, at de har travlt. Og specielt her op til jul. Og de får masser af uopfordrede ansøgninger ind, så hvis du skal forvente, de har tid til at kigge din igennem, skal den være kortfattet – men god!

Så keep it simple er mit råd. Mine ansøgninger har aldrig været vildt anderledes – egentlig holdt meget enkle, men med 110% respekt for det grafiske og etiske, og uden sproglige fejl. For det er noget, de lægger mærke til. Hvis ikke du kan stave, så skal en anden hele tiden lige tjekke dine ting igennem, og det tager tid.

Lav en ansøgning, der er din egen. Det er rigtig fint, at Peter gerne vil hjælpe dig, men du skal SELV lave den. Da det er dine kreative evner, der skal sælges, er det også DIG, der skal vise, hvad du kan. Og lav kun en cd, hvis du har noget med bevægelse i, du gerne vil vise. Ellers er det bedre at tage dine ting med, når du kommer til samtalen – så er de også indstillet på at bruge tid på dig.

Og det skal også lige nævnes, at jeg har været til et utal af samtaler – hvilket vel må siges at være formålet med en ansøgning. Da det er dér, man skal sælge sig selv. Dog vil jeg også anbefale, at du får på det rene, hvilken person du er, og hvad du virkelig godt kan tænke dig at arbejde med. Den grafiske branche spreder meget bredt, så det er vigtigt – og bedre – at rette sit skyts mod den rigtige målgruppe. Alt andet er spild af både din og virksomhedens tid.

Jeg håber, du kan bruge dette – jeg skal ikke kritisere alt det vilde og avancerede. Jeg ved blot fra de steder, jeg har været, at chefen ikke har megen tid til at kigge noget alt for avanceret igennem. De vil hellere se et stykke godt og vel udført grafisk arbejde.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)