Jeg kom til at tænke på hvornår i er mest kreative? Hvordan får i de gode ide'er? Hvor og hvornår forbedre i jeres koncepter? Hvilket miljø finder i jer bedst tilrette i så i kan være kreative? Jeg synes selv at jeg virkelig får arbejdet kreativt og fornuftigt når jeg kan kommer væk fra alt elektroniken/Internettet og blot udtænker hvorledes jeg kan forbedre, udvikle og ændre mine projekter så de kan blive endnu bedre. Derudover fortrækker jeg nok ofte at være alene når det er. Hvad med jer? Hvornår er i mest kreative? Måske når i sidder i grupper og arbejder? Eller bliver i mest kreative når i læser om hvordan andre har gjort på internettet? Ser frem til at høre fra dig! Venlig hilsen Kristoffer Hjerrild |
Hej Kristoffer,
Spændende spørgsmål - og et vigtigt et for mange af os.
Sidste år var jeg til "Den store innovationsdag", og der sagde Peter Lund Madsen noget, som jeg kun kan give ham ret i udfra mine egne erfaringer. Han sagde, at hjernen kan sammenlignes med et badekar, når man skal være kreativ. Det handler om at fylde en masse informationer og "ting og sager" i det, og på et tidspunkt så skal man bare være helt afslappet, lægge sig i badekaret og så fordybe sig i det, som man nu har fyldt det med - uden at blive ved med at fylde på.
Jeg skal også væk fra påvirkninger såsom internet, tv osv. Og så skal jeg være heeelt afslappet. Men jeg skal også have nogle informationer eller provokationer med. Så syder og bobler det, og nogle gange får jeg rent faktisk en god idé.
På den korte bane sker det også, at jeg får idéerne, lige når jeg skal til at sove. Måske fordi jeg også er meget afslappet der og ikke tænker på, hvad jeg skal lave den næste times tid.
På TED så jeg også engang et fedt oplæg med en arkitekt, som tager fri hvert fjerde år, for at holde ferie. Det, der nemlig sker på hans ferier, er, at han midt i afslapningen får inspiration nok til at lave fede produkter i tre år, når han vender tilbage til arbejdsbordet.
Så nøglen for mig er kort sagt afslapning. Dog kan der også opstå mange idéer, når man er flere til at give hinanden den rette provokation, men jeg tror også, at der går mange gode idéer tabt til brain-storming-sessions, fordi man ikke får fordybet sig. Jeg har i hvert fald lidt blandede erfaringer med det.
Glæder mig til at høre andres svar :-)