Min holdning er at man burde kunne købe alle de domæner man ønsker, hvis ikke navnene er trademark beskyttet. Først til mølle, udbud og efterspørgsel, samt fri konkurrence, det har altid været sundt!
LOL. Fuldstændig enig.
Men pas på politikerne ikke hører om din ide Nicolaj, der er nogen af dem, der kunne opfatte det seriøst og lovgive om det. :)
Det er der vist ikke nogen, der har argumenteret for. Som jeg forstår Maria siger hun sådan set bare at ikke bryder sig om spekulation på markedet. Om folk køber 1 eller 1 mio. domæner tror jeg hun er ret ligeglad med - bare de bruger dem til noget fornuftigt :)
Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)
Min egen mening er meget liberalt, det burde være tilladt at reservere/købe telefonnumre og domænenavne med det hensigt at videresælge det.
Og min holdning er at det gavner erhvervslivet mere, hvis man lovgiver mod spekulation, som man f.eks. har gjort det her i DK. Så er jeg ligeglad med om det er liberalt eller uliberalt :)
Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)
Det kan man jo så diskutere...ihvertfald hvis man ser på det i en bredere forstand som et navn/kendetegn. Men i forhold til om betydningen af det udelukkende som et telefonnummer, så er jeg helt enig. Jeg ville ikke, om så mit liv afhang af det, kunne fortælle dig hvad 3*34's telefonnummer er, uden at slå det op. Ja dvs. jeg har vel odds 1:98 for at gætte det...men uden de to første chifre er deres nummer ikke en fis nemmere for mig at huske end alle mulige andre numre og ligegyldigt hvad ville jeg undersøge markedet, hvis jeg skulle bruge en vognmand, istedet for bare at vælge den med det nemmeste nummer :)
Jeg kan desværre ikke fortælle hvem og hvilken telefon nummer, men jeg ved af egen erfaring som franchise i en landsdækkende virksomhed, at hovedselskabet havde brugt uhyrlig mange penge på at
1. købe telefon nummeret
2. "brande" det.
Så at sige at telefon numre ikke er så vigtige og at man ikke gider betale det store for et nummer er ikke helt rigtigt.
Selv her i Amino, kan I jo læse forskellige tråde, hvor telefonnumre bliver solgt til alt fra et par hundred til flere tusinde.
Så at sige at telefon numre ikke er så vigtige og at man ikke gider betale det store for et nummer er ikke helt rigtigt.
Der er vel heller ikke nogen, der siger telefonnummeret er bedøvende ligegyldigt. Der er bare uenighed om hvor vigtigt det er. Der er f.eks. en amerikansk pizza-kæde her i DK, der har hvad man med rette kan kalde et guldnummer. For dem er det naturligvis klart en kæmpe fordel, fordi pizza ofte er noget man bestiller spontant og fordi det er nemt. Så det afhænger jo af branchen. Og i den forbindelse må man jo tage højde for hvad det er man sælger.... Handler man med MRI-skannere er der nok ikke den store grund til at investere 250.000 i et "guldnummer" - det er nok sjældent der sidder en flok halvfulde hospitalsdirektørere en fredag aften og pludseligt finder ud af de sgu da skal bestille en MRI-skanner :)
tænkstort:
Selv her i Amino, kan I jo læse forskellige tråde, hvor telefonnumre bliver solgt til alt fra et par hundred til flere tusinde.
Det siger jo ikke andet end at der er folk på Amino, der er villige til at betale fra et par hundrede til flere tusinde for et nummer. Om deres investering så kan betale sig kan vi jo kun gisne om... Der er også mange mennesker, der betaler store beløb for chakrahealing, men det betyder jo ikke det virker
Der er f.eks. en amerikansk pizza-kæde her i DK, der har hvad man med rette kan kalde et guldnummer. For dem er det naturligvis klart en kæmpe fordel, fordi pizza ofte er noget man bestiller spontant og fordi det er nemt. Så det afhænger jo af branchen.
Hvad er MERVÆRDIEN af det nummer i forhold til hvilket som helst andet nummer? Hvis vi skal have pizza, så tager vi brochuren for at finde ud af hvad vi kunne tænke os i dag, og der står nummeret jo lige på forsiden. Jeg ville alligevel ikke kunne huske det - det er jo ikke hver dag, man bestiller pizza. Men firmanavnet kan jeg huske.
Omkring domæner, så må min skyld hvem som helst eje et hvilket som helst antal hjemmesider, så længe siden bliver brugt erhvervsmæssigt og ikke bare som spekulation. Problemet er jo stort for netop iværksættere. De skal ud i alle mulige mystiske firmanavne for at kunne finde et domæne, fordi nogle har mange navne liggende i skuffen for sjov skyld. I kan jo bare læse firmanavne igennem her på Amino for at se det dokumenteret.
Hvad er MERVÆRDIEN af det nummer i forhold til hvilket som helst andet nummer?
Lige i det tilfælde er merværdien at kunden ikke behøver tage fat i brochuren... Hvis kunden kan lide din pizza og du har et nummer selv Grandpa Simpson kan huske, så er du også et ret stort skridt på vejen mod at kunden også bruger dig næste gang, istedet for at rode bunken af pizzareklamer igennem :)
Men min pointe var jo også at den merværdi i den grad afhænger af produktet. Taler vi pizzaer er der utvivlsomt en stor værdi i et nemt nummer....taler vi MRI-skannere, not so much :)
Lige i det tilfælde er merværdien at kunden ikke behøver tage fat i brochuren... Hvis kunden kan lide din pizza og du har et nummer selv Grandpa Simpson kan huske, så er du også et ret stort skridt på vejen mod at kunden også bruger dig næste gang, istedet for at rode bunken af pizzareklamer igennem :)
Min pointe er at selv ikke en pizzaforretning har glæde af et særligt nummer, fordi man skal alligevel have besluttet sig for hvad man vil spise inden man ringer, og da de sælger "nummer 11", så er man nødt til at have en brochure.
Så for at have glæde af et "guldnummer", folk kan huske, skal man have en forretning, hvor folk ringer ofte og hvor man ikke skal vide hvad man vil købe før man ringer.
Min pointe er at selv ikke en pizzaforretning har glæde af et særligt nummer, fordi man skal alligevel have besluttet sig for hvad man vil spise inden man ringer, og da de sælger "nummer 11", så er man nødt til at have en brochure.
Hvor tit bruger folk egentligt brochuren til at vælge? Som sagt er pizza ofte noget man bestiller fordi det er nemt... og når man nu ved man godt kan lide nummer 11 og ligefrem kan huske nummeret udenad, så tror jeg altså også de fleste vil have ret nemt ved bare at gribe knoglen og ringe op uden at trawle papirkurven igennem efter alternativer ;)
Maria Frederiksen:
Så for at have glæde af et "guldnummer", folk kan huske, skal man have en forretning, hvor folk ringer ofte og hvor man ikke skal vide hvad man vil købe før man ringer.
Jamen det er vi helt enige om... Taxa og pizza er vel to glimrende eksempler herpå. Men derudover er vi rørende enige: det er bestemt begrænset, hvad fordelen ved et "guldnummer" er.
For større virksomheder kan der være nogle fordele i at have et nemt nummer til deres supportlinje, i forbindelse med at signalere hvor nemme de er at have med at gøre. Men vi er jo enige - det der med guldnumre skal man bestemt tage med et gran salt.... Og jeg deler derfor fuldt ud din skepsis. Der er bare eksempler, hvor et "guldnummer" giver god mening - jeg må bare være ærlig og indrømme, at jeg ikke på stående fod kan nævne en virksomhed herinde, som jeg ser nogen videre fordel i et "guldnummer" for.