Igennem 2009 har jeg lavet en række forskellige opgaver for en bekendts daværende arbejdsplads. Min bekendte har ikke som sådan anbefalet virksomheden at bruge mig til opgaverne, men har nævnt at jeg kunne være en mulighed og det har man taget til sig. I sommeren 2009 beder min bekendte mig lave en opgave med udarbejdelse af et elektronisk skema for den afdeling af firmaet han sidder i og da en anden afdeling ser det færdige resultat ønsker man ligeledes at få lavet et lignende skema. Opgaven for denne afdeling griber om sig og bliver væsentligt større end først tænkt fordi man ser muligheder for anvendelse af skemaets opbygning på andre områder end oprindeligt tiltænkt. Jeg bliver ikke bedt om at udarbejde et tilbud og ej heller spurgt om hvor lang tid jeg har brugt. Efter flere tilrettelser osv. sender jeg i efteråret en mail med skemaerne og udbeder virksomheden foretage nogen tilrettelser og derefter vende tilbage til mig så vi kan få afsluttet opgaven. Jeg spørger min bekendte om fakturering som siger at han synes jeg skal vente til opgaven er afsluttet og så lave en samlet fakturering på alle opgaverne jeg har lavet igennem 2009. Der går lang tid uden tilbagemelding om tilrettelserne, men jeg ved at de har travlt så jeg vælger at give dem lang line. I mellemtiden bliver min bekendte fyret pga. af krisen. I april 2010 skriver jeg og beder om tilbagemelding om de skal have færdiggjort skemaerne eller om vi skal kalde opgaven afsluttet og jeg kan fakturere. Svaret der kommer tilbage er at man havde glemt det og at man ønsker at jeg laver en opgørelse over mit timeforbrug på de samlede opgaver. Det sender jeg til dem, men opgørelsen falder åbenbart ikke i god jord da man ikke havde troet at den ville have den størrelse. De svarer at ”det kan der ikke være tale om – og slet ikke når det er fra 2009”. De tilbyder at betale noget der svarer til ca. 2/5 dele af beløbet fordi det vedrører 2009 og at man ikke vidste at jeg havde brugt så lang tid på opgaverne. (Faktisk kan man læse mellem linjerne at man mere eller mindre beskylder mig for at have været langsom.) Jeg har naturligvis afvist deres tilbud med den begrundelse, at jeg ikke kan bebrejdes, at de åbenbart ikke vidste hvor omfangsrige opgaverne var og at de ikke bad om tilbud. Men hvordan står jeg egentligt i denne situation? Er det juridisk muligt for dem at undslå sig betaling (eller få nedslag i pris) fordi det er opgaver udført i 2009? Er der nogen af jer der kender reglerne for den slags? På forhånd tak for jeres hjælp. |
Så længe du gør dit krav gældende indenfor 3 år kan de ikke komme og sige at du kommer for sent.
Reglerne for forældelse blev ændret i 2007 hvor man generelt gik fra 5 til 3 års forældelsesfrist på simple pengekrav, og der er du jo sådan set ude i god tid.
Men du kan jo naturligvis risikere problemer omkring at de nægter at betale og så må turen gennem retssystemet hvis det er.