Okay, så reelt set så skal jeg kun af med det beløb som hedder "efter skat", da differencen mellem "før skat" og "efter skat" betales af skat i kraft af et rentefradrag?
Lad os tage et eksempel, så det er skåret ud i fem lag pap:
Jeg køber en ejerlejlighed, denne lejer jeg ud og får hver måned en lejeindtægt ind. Jeg betaler af på realkreditlånet og hvert år har jeg nogle driftsudgifter. Disse driftsudgifter + afdragene til lånet er mine samlede udgifter. Disse samlede udgifter giver mig et underskud på 3000kr. om måneden, hvis jeg trækker "før skat" beløbet + driftsudgifterne fra min lejeindtægt. Hvis jeg dog trækker "efter skat" + driftsudgifterne fra lejeindtægten har jeg et lille overskud, lad os sige 200kr.
Jeg kan godt se at afkastet ikke er stort og det er en dårlig investering set med invester-briller, men hvis man bare vil have et lille overskud, eller bare vil lade lejeindtægterne betale ejerlejligheden af, så er det vel fint nok eller er der fejl ved min forståelse af rentefradraget? For hvis man kan sætte sit rentefradrag til differencen mellem "før skat" og "efter skat" beløbet og man hver måned har 200kr. i overskud er der ingen problem, men hvis man ikke kan dette eller kun kan gøre skatten op en gang årligt (marts), så vil der komme 3000kr. i minus hver måned, indtil marts og dette er jo ingen fordel.
Håber jeg har forklaret eksemplet godt nok.