Vi har via vores inkassobureau fået registreret 4 kunder i RKI, der ikke har betalt for deres ure, som de har købt i vores netbutik. En pga. 3. mandsmisbrug med stjålne betalingskort og to har undladt at overføre penge. Den sidste har lavet en afdragsordning med inkassobureauet, så den er hjemme :) Hver kunde skylder ca. 2.000 kr., så vores samlede tilgodehavende er 6.000 kr. Det har taget ca. 2½ måned at få registeret de 3 kunder i RKI og nu får vi så svar fra inkassobureauet om, at vi har følgende 3 muligheder: 1. Sagen går videre via advokat. Her skal vi betale sagsomkostninger som udlæg. Disse beløb bliver refunderet såfremt vi vil få medhold senere hen, da det vil være vores kunder, som skal betale. I alt ca. 1.500 kr. + evt. advokathonorar. 2. Sagen bliver overført til overvågning. Det betyder, at inkassobureauet fortsætter med at sende skrivelser til vores kunder om at de skal betale. Dette sker inden for forældelsesfristen. Begrundelsen for at skulle vælge denne metode er jf. bureauet, at personers økonomiske situation ofte ændres over tid, hvorfor det kan ske, at vedkommende på sigt vælger at betale. Ingen omkostninger forbundet med metode 2. 3. Sagen afsluttes og afskrives i regnskabet. Anbefalingen fra inkassobureauet lyder: Vælg nr. 1 MEN er det nu også det klogeste?? Jeg hører gerne din mening og erfaringer. Hvad ville du selv vælge? Og kan vi overhovedet forvente at få nogle penge? /Larsen |
Løsning 4: Gå ned i din "lokale" fogedret og få hjælp til at køre sagerne efter de nye inkassoregler, så behøver du ikke advokaten, det er super nemt.