Hvordan oplagrer man bedst muligt sit regnskab? Jeg læste på en side, at det hverken skal kunne stjæles eller brænde... Og altid være til rådighed. Så eh, hvordan vil folk have at man opbevarer det? Indtil videre har jeg fået opbygget så meget noia at jeg har planer om at lave en sikkerhedskopi på disk, en ekstern harddisk og håndskrevet. Må jeg overhovedet lave sikkerhedskopier i forsklligt format når det skal noteres i noget, som ikke kan rettes? -Det kan det vel i princippet, når jeg skriver noget i noget andet? Og hvad er det "de" allesammen snakker om med at man skal beskrive sit lagringsmedie? -Har jeg misforstået noget når jeg tror jeg skal sidde og udgive informationer om hardware? I så fald jeg skal, hvor og hvordan noteres det?
Derudover vil jeg gerne høre, hvordan man skriver et regnskab? Hvilke ”elementer” skal indgå? Der er ingen ansatte, så vidt jeg ved går det ind under kategorien "ydelser" (salg af egne ebooks), det kommer til at være globalt tilgængeligt, jeg har ingen udgifter... Kan det virkelig være så svært som jeg synes det er?!
Jeg besøgte told og skat i fredags og forhørte mig, men det gav næsten flere spørgsmål end svar. Jeg fik så meget med, at det skulle opstilles i kolonner og at der skulle være en plus-side og en minus-side i hver kolonne. Men hvor jeg skal skrive hvad, og hvad mit regnskab præcist skal bestå af ved jeg ikke.
Jeg gik ind og hentede en demo af programmet Summa Summarum, men jeg kan ikke gennemskue det i forhold til hvad jeg tror jeg fik at vide, at jeg skal gøre.
Og desuden er jeg ret lost, så jeg ved ikke rigtig ved hvad der alt er nødvendigt jeg spørger om... Jeg er SÅ tæt på og så kommer noget så irriterende som regnskab og skat (se anden thread) imellem *snøfte*! Hvis nogen har noget, som jeg har overset, vil jeg MEGET gerne gøres opmærksom på det.
ALT kan som udgangspunkt med største glæde bruges!!!
*Louise PS: Til alle jer, som skrev til mit indlæg om Licenser, rigtig mange tak! Jeg mistede mit pass-word, som blev genfundet for et par dage siden og kunne derfor ikke logge på før nu, så der er nogle jeg ikke har besvaret. Men de er blevet læst og de kunne meget godt bruges. |
Hej Louise
Det lyder som om, du har brug for en god snak med en rolig og fredelig revisor.
Du kan sikkert sagtens lære alt det med skat, moms, fradrag osv., men jeg synes, du skal spørge dig selv, om det er værd at bruge tid på.
Du kan få en bogholder til at håndtere regnskabet for 2-300 kr. pr. time - og med et lille regnskab kan du sagtens finde en revisor, der vil lave det for 5000 kr. pr. år. Det vil sige, at for mindre end 10.000 kr. kan du slippe helt for bekymringerne over, om du nu også har fået det hele lavet helt rigtigt.
Jeg selv har spildt masser af tid på at lære et bogføringssystem at kende - nu samler jeg blot det hele i en elastikmappe og sender det til Vivi - så går resten af sig selv, og jeg kan koncentrere mig om at "trykke penge".
Det vigtigste, når du starter virksomhed op, er at du har en forretningsidé, som du tror på, og at du ved, hvor kunderne skal komme fra. Alt det tekniske kan man sagtens få hjælp til - det må ikke være en begrænsning.
Held og lykke
mvh Hans