Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Outsourcing af webopgaver - erfaringer søges

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 7. May 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Vi har pt. en annonce åben, hvor vi søger en freelance joomla-programmør til et løbende samarbejde.

I den lille uges tid den har ligget, har vi modtaget adskillige henvendelser fra firmaer i Østen, der tilbyder programmering til en langt billigere timepris. Og det kunne måske være interessant til nogle af projekterne.

Jeg har læst en masse fordele og ulemper ved outsourcing, inklusivt hvad jeg har kunne finde herinde.
Men har nogle af jer praktiske erfaringer, I vil dele??

Er der fx forskel på landene vs. uddannelse og kunnen? Er der noget særligt, vi skal være opmærksom på. Hvordan med moms? ... ... ...

Mange tak for gode råd.

Katrine,
webkommunikator.dk

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 22:23

Det kan stort set aldrig betale sig fordi det kræver at du afsætter så mange timer til projektledelse/håndtering/kvalitetssikring m.v. så hvis du ikke i forvejen besidder de nødvendige falige kvalifikationer til at løse opgaven i huset så vil du meget hurtigt enten a) sidde med resultater du ikke kvalitativt kan bruge til noget eller b) bruge så meget tid på opgaverne så det var hurtigere og enklere at lave det i huset.

Fra Odense
Tilmeldt 7. May 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 22:47

Ja, det er jo også en af vores tanker...

Men vil det ikke være sådan med enhver freelancer - uanset hvor i verden, vi finder ham/hende??

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 23:14

Hvis man deler referencerammer, mentalitet og kulturel forståelse f.eks. af arbejdsmoral, kvalitet, aftaler osv. så er det alt andet lige nemmere at nå frem til et godt samarbejde.

Herhjemme værdsætter vi "tænk-selv" kapacitet og kreativitet, ting som man måske ikke altid kan forvente på samme abstrakte niveau andre steder i verden - og så er det man i bund og grund ofte ender ud i at man lige så godt kunne have gjort tingene selv eller hyret nogle andre til det.

Så der er bestemt nogle ting man skal overveje og hvis i vælger at prøve det af så bør i også overveje hvorvidt den type opgaver i i så fald outsourcer kan betale sig når man gør hele regnskabet op i forhold til tidsstyring, håndtering, projektledelse osv. - Min klare erfaring er at projekterne skal op på et vist niveau før det overhovedet kan betale sig og i de tilfælde vil man alligevel stort set aldrig bruge en enkelt freelancer.

Fra Lamplaimat, Thailand
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 218
Fra  CS-WEB Skrevet kl. 09:37

Ronnikc:

Hvis man deler referencerammer, mentalitet og kulturel forståelse f.eks. af arbejdsmoral, kvalitet, aftaler osv. så er det alt andet lige nemmere at nå frem til et godt samarbejde.

Herhjemme værdsætter vi "tænk-selv" kapacitet og kreativitet, ting som man måske ikke altid kan forvente på samme abstrakte niveau andre steder i verden - og så er det man i bund og grund ofte ender ud i at man lige så godt kunne have gjort tingene selv eller hyret nogle andre til det.

Så der er bestemt nogle ting man skal overveje og hvis i vælger at prøve det af så bør i også overveje hvorvidt den type opgaver i i så fald outsourcer kan betale sig når man gør hele regnskabet op i forhold til tidsstyring, håndtering, projektledelse osv. - Min klare erfaring er at projekterne skal op på et vist niveau før det overhovedet kan betale sig og i de tilfælde vil man alligevel stort set aldrig bruge en enkelt freelancer.

Hvis man så tænker lidt over hvad Ronni skriver her, så vil jeg da anbefale/opfordre til at man bruger nogle af de udbydere af outsourcing i udlandet, som har danskere siddende direkte på kontoret og styre slagets gang......

Så du får den samme service, blot til en lavere pris..... det er en win/win situation for den danske kunde

Claus

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:39

Hej Katrine

Programmører i udviklingslande kan teknisk set være dygtige nok - men hvis du vælger den løsning, skal du være forberedt på de problemer, som sprog- og kulturforskelle kan give. Jeg har selv erfaring med at samarbejde med ægyptiske programmører. De havde ikke altid lige let ved at forstå opgaven, og da de desuden var bange for at bede om en uddybning, når de var i tvivl, fik det af og til lavet noget, som bare ikke kunne bruges...

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 16:55

Ronnikc:
Det kan stort set aldrig betale sig fordi det kræver at du afsætter så mange timer til projektledelse/håndtering/kvalitetssikring m.v

Well... Det ved jeg nu ikke om helt passer. Det er klart at det kræver noget mere at lave udviklingsprojekter med et outsourcet team, og i Get A Shop er vores primære opgave også kun design, men når bølgerne går højest bruger jeg kun et par timer om ugen på projektledelse.

Jeg har haft gode erfaringer med Filippinere og østeuropæere. Jeg har tidligere undgået indien. Man kan godt finde gode folk i Indien, men der er så mange (og så mange dårlige) at man skal lede lang tid efter de gode. 

Generelt vil jeg råde folk der starte med outsouring til:

1) Start i det små. Lad være med at tro at I kan outsource et IT projekt der i DK ville koste et par millioner. Start evt. med at få et outsourcet team til at levere en lille komponent eller et website (ikke megen programmering). Dette gør at man kan opbygge en tillid til leverandør, og det er let at skille sig af med vedkommende hvis det viser sig at man har spillet på den forkerte hest.

2) Hav en udvikler i DK. Det er ikke nok med en projektleder. I bliver nødt til at have en m/k der kan validere kvaliteten af det i får tilbage. I har muligvis bestilt en liter mælk og det der kommer tilbage ligner et arla mælkekarton, men uden en udvikler kan I ikke afgøre om det er makroner/banaer/mel/etc der er inden i.

3) Start med at hyre en virksomhed. Det er måske billigere at hyre en privat freelancer (ofte helt op til 50% billigere), men der er noget mere sikkerhed/stabilitet i at hyre en virksomhed. I kan altid få en anden mand på hvis fx. kommunikationen ikke glider eller vedkommende bliver syg.

I kan også starte et sted som elance.com hvor I kan lægge pengene i "escrow". Det betyder at I indbetaler dem til elance, men først frigiver pengene til leverandøren når I er tilfredse med arbejdet. Dette giver lidt mere sikkerhed. Jeg bruger stadig elance til afgrænsede opgaver.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 19:21

Hej Katrine

De eksempler på outsourcing, jeg er stødt på indtil videre har været relativt katastrofale. Men der har også været tale om projekter på mindst 3 mio. Så den slags ville jeg holde mig fra, hvis jeg var dig.

Hvis du bare skal havde opsat sites i Joomla, så tror jeg helt klart outsourcing, er relativt nemt. Grunden til det, er at det er nemt og hurtigt at kvalitetssikre det leverede arbejde. Det er en afgørende forskel!

Hvis det er opsætning af CMS sites, det drejer sig om, så kan du også vælge vente til vi går i en åben beta med vores system. Det sætter dig istand til at springe programmøren over, så du selv kan stå for hele forløbet med at leverer sites.
Rent teknisk fungerer det via drag-n-drop og en integration direkte til Photoshop. Ikke nok med at man sparer programmøren, selve arbejde går også djævlsk hurtigt.

Fra Randers
Tilmeldt 18. May 10
Indlæg ialt: 910
Skrevet kl. 19:28

Hej Lundsby

Det er da genialt det du der har Yes

Og fornuftige priser ;-)

Kan man lave alle de sider man lyster gennem jer ?

Mediehuset

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 20:01

Hej Mediehuset

Tusind tak, det har også kostet blod, sved og tårer og gør det stadig :-)

Der hvor vi er nu, kan vores beta-designere stortset lave det de har lyst til. Vi har lige introduceret noget nyt funktionalitet, så man kan lave mere dynamiske sites med pop-ups, aminationer etc.

Så man kan sådan set godt sige, at man kan lave alle de siter man vil igennem os.

Mht. priser så er dem du ser de danske priser, der er inkl. fri telefon support, på den internationale version er dette ikke med, hvilket gør prisen noget billigere, derudover arbejder vi også på en gratis version, så vi kan komme bredt ud.

Vores sitet indeholder en del videoer, men nogle at de mere interessante og ikke mindst overkommeligt korte er:

http://www.cloudsprout.dk/videoer/WeekendWork.html
http://www.cloudsprout.dk/videoer/WeekendWork2.html

Her få man et godt billede af hvor hurtigt Photoshop integrationen, gør processen.

Hvis du har lyst må du meget gerne sende mig en mail på plu(at)cloudsprout.dk, så sender jeg dig et beta-login ligeså så snart vi er klar.

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)