Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erfaring med outsourching til udlandet

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)
Fra Odense S
Tilmeldt 21. Apr 10
Indlæg ialt: 23
Fra  Likasso Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Er der nogen på Amino, som har erfaring med outsourching til udlandet i forbindelse med udvikling af nyt IT system? Jeg har overvejelser over at få programmet lavet enten i Indien, Kina eller ?? Derudover har jeg fået kontakt til et par udviklere i Tjekkiet, men kender ikke deres arbjedsmentalitet. Hvis I har erfaring med dette og ved hvad man skal passe på i forbindelse med dokumentationen hører jeg gerne fra jer.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 589
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 14:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har i de sidste 12 år outsourcet programering til mange forskellige lande og har både haft gode,  dårlige og meget dårlige erfaringer. Mine dårligste erfaringer har været med 3 projekter og tre forskellige indiske virksomheder. Mine bedste erfaringer har været 8 projekter med bulgarske og australske programører. Men alt i alt skal man regne med at det er vanskeligere end et dansk firma du lige kan køre over til og have et meeting med.

1. Det er meget svært at motivere programmører og projektledere hvis du ikke kan være på pletten. Især i de sidste faser af projektet er de tit allerede i gang med et nyt projekt og det bliver venstrehånds arbejde. Så sørg for fra starten at have alle komunikationsformer til rådighed

2. Komunikation er meget vigtigt så sørg for at alt er implementeret så du kan dele skærm, webcam, telefon mail, fælles kalender med deadlines, måske enda mulighed for at se hvis programøren arbejder på dit projekt.

3. Kulturforskellen er meget stor, især i lande som indien kina osv. Tag ingenting for givet, beskriv alt til mindste detalje, hvis der skal være en søg knap under søgefeltet beskriv det, fordi du ikke kan regne med at programøren der har en anden baggrund også tænker sådan.

4. Vær klar over at motivationen hos den anden virksomhed falder alvorligt når først penge er overført, prøv at holde på skillingerne indtil dine mål som er aftalt virkelig er nået. Pengene du skal betale er det eneste middel du kan bruge til at presse dem.

5. Jeg elsker at handle med danskere, her er i de fleste tilfælde en spade en spade, dvs. hvis man aftaler noget prøver man typsk at få en win win situation, fordi man ser det som et samarbejde der gavner begge parter.. Sådan er det ikke i andre lande, så pas på med at sige ja ved første bud, og spørg en del virksomheder. Jeg havde epifiny for nogle år siden. Jeg lavede en beskrivelse af en programmering til en API. Jeg spurgte nogle indere de gerne ville ind i folden hos os. 3 dage senere fikr jeg et tilbud på 50.000 euro. Jeg spurgte et bulgarsk programmeringshus og de sagde 1200 Euro. Jeg tænkte .. nå de penge vil jeg gerne miste bare for at se hvad de biksede sammmen. WebGUIen kørte perfekt efter 2 uger, småfejl hist og her blev løst på fornuftig måde. Nogle dage senere ringede inderne og spurgte om tilbuddet på 50K og jeg sagde at jeg ikke kunne bruge det til noget, så kunne de pludselig gå 25K ned. Men jeg havde jo allerede fået det hele udviklet til 1200, så jeg takkede pænt og sagde nej.

6. Jo længere programørene er væk fra din egen tidszone jo hårdere bliver et projekt for dig. Australierne var perfekte men at gennemgå projekter fra klokken 1 om morgenen til klokken 4-5 stykker og så stå op til en almindelig arbejdsdag er hårdt i længden.

Det var så mine 5 cents

Helde og lykke med projektet :)

Hilsen Markus

Fra Odense S
Tilmeldt 21. Apr 10
Fra  Likasso Skrevet kl. 17:07

Hej Marcus

Mange tak for et rigtig godt svar. Jeg er fortsat i fasen, hvor jeg overvejer hvilke muligheder der ligger i projektet. Jeg kan rigtig godt bruge dit indlæg.

Med venlig hilsen
Michael Christensen

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 19:52

Hej Michael

Mine erfaringer med outsourcing projekter, har indtil videre kun været med at rydde op efter dem. Men der har de været rigtigt gode, og jeg/vi har tjent en pæn skilling, der er intet som en kritisk deadline nærmer sig, til at motiverer firmaer til at hyrer dyrer konsulenterne ind :-)

Alligevel er vi på vej, til at starte en udviklingsafdeling i Indien, det skulle egentligt havde været i Vietnam men vores investor ville det anderledes.

Måden jeg har tænkt mig at gribe det an på er at bo dernede de første 3 måneder og så efterfølgende skal jeg være der så meget som nødvendigt, men højst en uge om måneden.

Vi er lidt heldige fordi vores arkitektur og design er på plads, det er ene og alene et spørgsmål om at lave mere af det samme. Som udviklingsprocess har vi tænkt os at bruge Scrum, som efter min mening, rummer rigtigt gode redskaber til at sikre at det er det rigtige der bliver udviklet.

Fra Odense C
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:47

Hej,

I forbindelse med mit specialeskrivning på Tietgenskolen har jeg undersøgt outsourcing markedet. Markus har nogle rigtig gode pointer.

Det jeg fandt ud af er, hvor vigtigt det er at kulturforskellen ikke er for stor. Min erfaring er at Latinamerika er en rigtig god option. Kulturen er relativ tæt på den danske, lidt ligesom at være i Spanien. Engelsk niveaut er fornuftigt og i det, det er lidt et overset marked for outsorcing mæssigt så priserne er konkurrencedygtige. Tidsforskellen er godt 6 timer afhængig af hvor det er i Latinamerika, dvs. når det er dansk eftermiddag kan du have en statusmøde med dem, inden de begynder på arbejdsdagen (regelmæssige hvis ikke daglige statusmøder er meget vigtige for en succesfuld gennemførelse) og når du så holder fri så fortsætter de.

Du kan søge på elance for at finde folk i Latinamerika. Den eneste jeg kunne finde med et dansk ledelse i latinamerika inden for programmering hedder www.dinmandiperu.dk.

Held og lykke. 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 20:53

Hej Mikael

Mikael Friis Hansen:
Det jeg fandt ud af er, hvor vigtigt det er at kulturforskellen ikke er for stor. Min erfaring er at Latinamerika er en rigtig god option. Kulturen er relativ tæt på den danske, lidt ligesom at være i Spanien. Engelsk niveaut er fornuftigt og i det, det er lidt et overset marked for outsorcing mæssigt så priserne er konkurrencedygtige.

Det var en overraskende konklusion, vi overvejede på et tidspunkt at gøre brug af Danida's støtte ordning til, at etablere vores afdeling. Der fortalte rådgiverne, at stortset alle de projekter der var etableret i Latinamerika, var blevet fiaskoer.

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 21:03

Hej Michael

Jeg har indtil videre kun haft positive oplevelser med outsourcing af mindre projekter. En vigtig parameter for at det går godt er, at opgaverne er veldefinerede og præcist afgrænsede. Jeg har lavet en lille vejledning baseret på personlige erfaringer her: http://kravspecifikation.com.

Hvis du ikke selv er i stand til at beskrive opgaven med minimum den detaljeringsgrad der er lagt op til på siden, så vil jeg anbefale dig at få professionel hjælp til opgavebeskrivelsen.

Når det så er sagt, så tror jeg du skal fokusere mere på hvilken personlighed programmøren/firmaet du får fat i har, end hvilket område vedkommende kommer fra. Det er fint nok at generalisere og putte folk i geografiske kasser, men det er klart at der vil være forskel på en universitetsuddannet programmør fra indien med 15 års erfaring fra et internationalt firma og på en selvlært inder fra en landsby, hvor man siger ja til enhver opgave og derefter finder ud af, om man kan løse den. Der kan være fordele og ulemper ved begge typerne.

Sørg for at se referencearbejde og tag kontakt til deres kunder, og hør om erfaringer med det konkrete firma, som du indgår i dialog med. Der er mange som henviser til projekter udført af andre.

Held og lykke med projektet :-)

Venlig Hilsen

Allan

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1558
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 10:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 7 person

Hej Michael,

Se mit indlæg, håber du kan bruge det :-)

(video indlæg)

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 15:21

Med mindre du selv har teknisk viden eller har en her i dk der har det, så glem det. 

Problemet er at du bestiller en liter mælk på den anden side af jorden, og når du får mælken ligner det et fin karton fra Arla. Problemet er bare at du ikke har nogen som helst anelse om hvad der er inde i kartonen. Det kan være mælk, men det er nok nærmere mel, spæk eller æbleflæsk.

IT projekter er i forvejen komplekse, så har du ikke erfaring i at outsource ville jeg bestemt ikke starte med dette.

Fra Odense S
Tilmeldt 21. Apr 10
Fra  Likasso Skrevet kl. 17:24

Hej allesammen

Jeg takker mange gange for de gode svar jeg har modtaget. For god orden skyld skal jeg sige at jeg har en god IT mand i virksomheden, men som ikke har den fornødne tid til at udvikle i samme tempo, som vi gerne ville. Derfor undersøger vi i øjeblikket muligheden for outsourching - eventuelt dele af udviklingen og vi ved selvfølgelig godt at det er en svær opgave, da vi ikke har erfaring med området. Smile

Med venlig hilsen
Michael Christensen

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)