Hej Er der nogen på Amino, som har erfaring med outsourching til udlandet i forbindelse med udvikling af nyt IT system? Jeg har overvejelser over at få programmet lavet enten i Indien, Kina eller ?? Derudover har jeg fået kontakt til et par udviklere i Tjekkiet, men kender ikke deres arbjedsmentalitet. Hvis I har erfaring med dette og ved hvad man skal passe på i forbindelse med dokumentationen hører jeg gerne fra jer. |
Jeg har i de sidste 12 år outsourcet programering til mange forskellige lande og har både haft gode, dårlige og meget dårlige erfaringer. Mine dårligste erfaringer har været med 3 projekter og tre forskellige indiske virksomheder. Mine bedste erfaringer har været 8 projekter med bulgarske og australske programører. Men alt i alt skal man regne med at det er vanskeligere end et dansk firma du lige kan køre over til og have et meeting med.
1. Det er meget svært at motivere programmører og projektledere hvis du ikke kan være på pletten. Især i de sidste faser af projektet er de tit allerede i gang med et nyt projekt og det bliver venstrehånds arbejde. Så sørg for fra starten at have alle komunikationsformer til rådighed
2. Komunikation er meget vigtigt så sørg for at alt er implementeret så du kan dele skærm, webcam, telefon mail, fælles kalender med deadlines, måske enda mulighed for at se hvis programøren arbejder på dit projekt.
3. Kulturforskellen er meget stor, især i lande som indien kina osv. Tag ingenting for givet, beskriv alt til mindste detalje, hvis der skal være en søg knap under søgefeltet beskriv det, fordi du ikke kan regne med at programøren der har en anden baggrund også tænker sådan.
4. Vær klar over at motivationen hos den anden virksomhed falder alvorligt når først penge er overført, prøv at holde på skillingerne indtil dine mål som er aftalt virkelig er nået. Pengene du skal betale er det eneste middel du kan bruge til at presse dem.
5. Jeg elsker at handle med danskere, her er i de fleste tilfælde en spade en spade, dvs. hvis man aftaler noget prøver man typsk at få en win win situation, fordi man ser det som et samarbejde der gavner begge parter.. Sådan er det ikke i andre lande, så pas på med at sige ja ved første bud, og spørg en del virksomheder. Jeg havde epifiny for nogle år siden. Jeg lavede en beskrivelse af en programmering til en API. Jeg spurgte nogle indere de gerne ville ind i folden hos os. 3 dage senere fikr jeg et tilbud på 50.000 euro. Jeg spurgte et bulgarsk programmeringshus og de sagde 1200 Euro. Jeg tænkte .. nå de penge vil jeg gerne miste bare for at se hvad de biksede sammmen. WebGUIen kørte perfekt efter 2 uger, småfejl hist og her blev løst på fornuftig måde. Nogle dage senere ringede inderne og spurgte om tilbuddet på 50K og jeg sagde at jeg ikke kunne bruge det til noget, så kunne de pludselig gå 25K ned. Men jeg havde jo allerede fået det hele udviklet til 1200, så jeg takkede pænt og sagde nej.
6. Jo længere programørene er væk fra din egen tidszone jo hårdere bliver et projekt for dig. Australierne var perfekte men at gennemgå projekter fra klokken 1 om morgenen til klokken 4-5 stykker og så stå op til en almindelig arbejdsdag er hårdt i længden.
Det var så mine 5 cents
Helde og lykke med projektet :)
Hilsen Markus