Hej Jimi,
Nu du nævner mig i indlægget, er jeg næsten nødt til at svare 
Jeg kan ganske ærligt sige, at jeg på intet tidspunkt har overvejet at linke ud fra min egen SEO-blog for at nyde godt af en evt. gevinst ved at linke til relaterede sider. Jeg linker til de sider, der er relevante i forhold til de vinkler og debat, jeg måtte have i mine indlæg. Det lyder måske lidt hippiet, men sådan gør jeg nu engang fordi det giver mine indlæg størst værdi. Og nej, jeg bekymrer mig ærligt talt ikke over, om mine konkurrenter får for meget linkværdi fra min blog.
Indrømmet, efter jeg er blevet selvstændig, undlader jeg da at linke med en ankertekst, der måtte matche et udtryk, jeg gerne vil findes på, men det er nu også sjældent et problem.
Og hvad angår at kommentere hos andre, så skriver jeg lige præcis, når jeg har lyst og så ofte som jeg har lyst til. Så må ejere af andre blogs håndtere det, som de har lyst til. Jeg kommenterer ikke for linkværdiens skyld.
Men et er, hvad jeg selv vælger at gøre. Jeg vil være varsom med at råde kunder at linke til direkte konkurrenter. (Det kan selvfølgelig afhænge meget af branche og produkttyper, men som udgangspunkt bør man være varsom med det - om ikke andet så fordi ens besøgende jo altså kan følge links fra ens side og havne i favnen hos en konkurrent).
PS: Til dig og andre, der måtte skele til min blog i forhold til, "hvad SEO-folkene selv gør på deres egne sider". Det meste SEO-arbejde, der er lagt i den blog, var at jeg brugte den til en test eller to på et tidspunkt. Den er meget langt fra optimeret - hvad du forhåbentlig har bemærket