Når du segmentere er det vigitgt at skelne mellem B2B marekdet og B2C markedet. Hvilket markedet er du på? Jeg tror at hvis du segmenterer på B2C markedet er det fint at bruge livstil, køn geografi osv. B2B segmenterer du nok mere efter branche, størrelse, holdninger i organisationen. Jeg mener ikke du kan segmentere efter købsmotiver. Jeg mener mere at man bruge købsmotiver til at finde ud af hvem man skal rette sin markedsføring imod og hvilket stadie de er i i beslutningsprocessen for at vide hvordan man skal påvirke dem. Tænker her på AIDA modellen. Men det er bare min mening ik sikkert andre tænker sådan. Til at segmentere kan du evt. også bruge Minerva eller Gallerup kompas. Her kan du placere din målgruppe nogenlunde. Og husk en målgruppe kræver et mål!!! håber du kan bruge det.
Lasse
ps. hvorfor kan jeg ik skrive indlæg fra min MAC computer?
Jeg vil også gerne bruge lejligheden til at pointere vigtigheden af at segmentere. Ja det kan være en lang, kedelig og besværlig proces. Men det betyder også at når du har din målgruppe defineret så får du meget mere for dine markedsføringspenge.
Som Lasse nævner så er der stor forskel på hvordan man segmenterer på forskellige markeder.
Den traditionelle form for segmentering er på de håndgribelige faktorer som:
- geografi
- Indkomst
- Størrelse
- etc.
Jeg kan generelt anbefale ALLE selvstændige om at tilegne sig noget generel viden om markedsføring da man så vil være meget bedre rustet til markedet som selvstændig. Et godt sted at starte er at læse lidt fra Philip Kotler der hvert år udgiver en redigeret version af bogen Marketing Management. Han betragtes af mange som en guru og jeg ved at han bliver brug i undervisningen på læreanstalter overalt i verdenen.
Et godt sted at starte kunne være ved at læse den gratis opsummering af hans bog på http://ventus.dk/store/product_47_download.aspx det er et resume på 100 sider. Jeg har ikke selv læst denne version men en lignende der hedder MArketing Management Kort og Godt der kan købes for ca. 100kr. i enhver boghandler. (har nu også læst den tykke version :O))
Jeg synes du mangler lidt at fortælle lidt om hvilken slags teambuilding du vil starte. Hvis det er "fisketur-modellen", så kan du henvende dig til Maler Olsen og hans gutter, men hvis det er "NLP-konsolideret kvantekreativitet baseret på moderne fremtidsforskning og pilates", så er det nok nogle andre du skal henvende dig til. Så, altså, tilføj til din liste "hvilken kvalitet har mit produkt".
Jeg kan anbefale dig at læse lidt om Blue-Ocean-Strategy, da begrebet tembuilding nok er lidt 90''er-agtigt og bør redesignes før du kan få virkelig succes. AIDA får du først brug for, når du har lavet en ordentlig forretningsmodel (og den dækker iøvrigt ikke over andet, end at skabe interesse hos folk og derved få dem til at købe dit produkt; Attention > Interrest > Desire > Action)
Et godt sted at starte kunne være ved at læse den gratis opsummering af hans bog på http://ventus.dk/store/product_47_download.aspx det er et resume på 100 sider. Jeg har ikke selv læst denne version men en lignende der hedder MArketing Management Kort og Godt der kan købes for ca. 100kr. i enhver boghandler. (har nu også læst den tykke version :O))
Jeg kan anbefale dig at læse lidt om Blue-Ocean-Strategy, da begrebet tembuilding nok er lidt 90''er-agtigt og bør redesignes før du kan få virkelig succes.