Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

<H1>, <H2> osv. ændret med css

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 50
Fra  Divadore.dk - Gallakjoler & Festkjoler Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en webshop, hvor det bagvedliggende system har omdefineret <h1>, <h2>  i css filen.

<h1> er sat til font size 13, <h2> er sat til font size 14 osv. Dvs. det vender modsat af, hvad der er normalt, normalt er <h1> jo større end <h2>.

Mit spørgsmål er så, hvad google siger til det. Jeg vil jo gerne bruge <h1> til mine overskrifter, så de får mest vægt. Men de står ret småt, da det kun er font size 13. Tror i google kigger i css filen og nedjusterer vægten?

Så mit næste spørgsmål er, om det besværet værd at omdefinere <h1>, <h2> osv. og ændre alle steder i shoppen hvor disse bliver brugt (det er mange, også menuer mv.) eller er det ligegyldigt tror i?

I mine øjne er det temmelig tåbeligt, at omdefinere noget der er alm. praksis. Men sådan er det nu engang gjort.

Mvh. Charlotte

Sælger gallakjoler, festkjoler og selskabskjoler online samt butik i Randers.

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 10:57

Er der virkeligt ikke nogle af SEO-guruerne der har et svar på dette? Jeg kunne også godt tænke mig at høre det :)

Umiddelbart skulle man jo tro at ændringen af størrelsen i CSS netop er gjort fordi Google stadigvæk vil vægte h1 tungere end h2. Men hvad har de kloge at sige? :)

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 10:58

Google kigger efter <H1>, ikke efter formateringen af dem. Så længe du prioritere dine informationer efter at H1 er vigtigst osv, så er det ligegyldigt med størrelsen.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 11:04

Google kigger ikke på designet, men på det man kalder markup sproget, altså HTML koden. CSS er ikke HTML og derfor har det ingen indflydelse på hvordan Google opfatter det.

Men det er egentlig en sjov måde css'en er sat, altså jeg mener normalen er at h1 er størst og så går man ned af. Man skriver jo i de fleste tilfælde H1 øverst på siden, og derefter kommer h2, p osv.

Men Google læser udelukkende strukturkoden.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 11:12

KTJ-Media.dk:
Men det er egentlig en sjov måde css'en er sat, altså jeg mener normalen er at h1 er størst og så går man ned af. Man skriver jo i de fleste tilfælde H1 øverst på siden, og derefter kommer h2, p osv.

Egentligt ikke.... Man ser ofte nogle rædderlige resultater efter folk har forsøgt at SEO'e deres site...hvor alt æstetik er smidt ud af vinduet i bestræbelserne på at få smidt de rigtige begreber ind i h1 osv :)

Men godt at høre CSS er en nem vej udenom de problemer...

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:14

KTJ-Media.dk:
Google kigger ikke på designet, men på det man kalder markup sproget, altså HTML koden. CSS er ikke HTML og derfor har det ingen indflydelse på hvordan Google opfatter det.

Det er ikke korrekt. Google kigger skam også på CSS koden - hovedsageligt for at lede efter det de mener er "spam" (herunder bl.a. usynlig tekst, CSS-replacements etc).

Størrelsen på på dine H-overskrifter vil normalt ikke have nogen betydning. Du skal dog huske KUN at bruge H-tagging på det som reelt set er overskrifter. Og du skal huske, at hvis en for stor del af din tekst H-tagges ryger hele pointen med dem - og den værdi vægtningen af dem kan give.

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 629
Skrevet kl. 11:15

glamourkjoler:
Mit spørgsmål er så, hvad google siger til det. Jeg vil jo gerne bruge <h1> til mine overskrifter, så de får mest vægt. Men de står ret småt, da det kun er font size 13. Tror i google kigger i css filen og nedjusterer vægten?

Hej Charlotte

Ja, men forskellen imellem font-size 13 og 14 er så lille, at det ikke får nogen betydning for dig, og du behøver ikke bruge tid på at omdefinere CSS styles for <H1> og <H2>. Men er det en central CSS styling kode du kan ændre, så behøver operationen kun at tage få minutter.

Men hvis du bruger <H2> tags til komplet ligegyldige kolonne overskrifter, eksempelvis:

• Min indkøbskurv
  • Menu
  • Navigation
  • Sidste nyt
  • Mest læste
  • Om os
  • etc

Så bør du få fjernet <h2> tags fra disse kolonne-overskrifter og erstatte dem med grafik hvor teksten er indlejret.

Disse typer overskrifter er ligegyldig tekst som lige så godt kan bliver fjernet fra websitet, derudover er det splid at bruge <h2> tags på dem, fordi deres indhold er identiske på tværs af alle siderne.

<h2> bør i stedet bruges som gode underoverskrifter inde i selve brødteksten på en side, så deres indhold svarer til sidens tema og så de er forskellige fra side til side.

/Grosen Friis

SEO konsulent og partner hos OnlinePartners.dk

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 11:17

Mikkel deMib Svendsen:

Det er ikke korrekt. Google kigger skam også på CSS koden - hovedsageligt for at lede efter det de mener er "spam" (herunder bl.a. usynlig tekst, CSS-replacements etc).

Størrelsen på på dine H-overskrifter vil normalt ikke have nogen betydning. Du skal dog huske KUN at bruge H-tagging på det som reelt set er overskrifter. Og du skal huske, at hvis en for stor del af din tekst H-tagges ryger hele pointen med dem - og den værdi vægtningen af dem kan give.

Det er korrekt, men nu er det jo ikke det som spørgsmålet lyder på. der bliver spurgt ind til h tags og deres størrelse, og det er det jeg svare på.

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:23

Mon ikke du skulkle læse hvad du skriver inden du poster det? :)

KTJ-Media.dk:

Det du skriver er ganske enkelt skrupforkert.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 11:42
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel deMib Svendsen:

Mon ikke du skulkle læse hvad du skriver inden du poster det? :)

KTJ-Media.dk:

Det du skriver er ganske enkelt skrupforkert.

Ja det havde været forkert hvis vi snakkede om brugen af css koder som display="none". Men det er nu engang ikke det vi snakker om. Vi snakker om størrelsen på en skrifttype, og om det har nogen indflydelse på Google, og ikke andet. Så kan du selvfølgelig godt drage nogle konklusioner på at det jeg siger også gælder alt andet. Men det er jo helt op til dig.

Men nu er det engang sådan at der bliver spurgt om noget og det svare jeg på, jeg svare ikke på alt muligt andet. Og yderligere har jeg selv testet det med display osv på min egen hjemmeside for ca 2 år siden, for at se hvor langt man egentlig kunne gå, og ja google ser på sådanne CSS koder. Det tager dem bare utrolig lang tid at gøre noget ved at man skjuler ting på sin hjemmeside. Så jeg ved da godt at Google ser på CSS koden, det er bare ikke i så mange tilfælde at man bliver straffet, eller kan blive straffet. Og det her tilfælde er det samme som at google ikke læser CSS koden.

Men så lad mig omformulerer det jeg skrev :) Google Nedjusterer ikke effekten af h1, bare fordi den har en mindre størrelse i CSS filen.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)