Min omsætning er så lille, at jeg ikke er momsregistreret. Jeg har talt med kommunen om hvad man kan trække fra osv., og har nogenlunde styr på det. Jeg har i al fald fået trukket de udgifter fra, jeg har behov for. Dog har jeg to små spørgsmål: 1) Kan jeg trække halvdelen af min bredbåndsforbindelse fra jf. min virksomhed? a: Det er en enkeltmandsvirksomhed, jeg har, hvor jeg servicerer kunder inden for IT. I den forbindelse bruger jeg mit eget bredbånd til at finde oplysninger, maile til kunder etc. b: Jeg har en bærbar computer den har jeg fået lov til at trække halvdelen fra af, da jeg bruger den både til privat brug, samt mit job. - det er den eneste computer jeg har. c: Jeg har en særskilt telefon, som jeg trækker fra jf, mit job) 2) Hvordan er reglerne for at trække taxa fra? a: jeg har et par gange haft kunder, hvor jeg ikke havde andre transportmuligheder end taxa fordi det var sent om aftenen, og jeg skulle udføre jobbet inden for et bestemt tidsinterval, som jeg kun kunne nå, ved at gøre brug af taxa. |
Du må trække de udgifter fra, som er nødvendige for at erhverve, sikre og vedligeholde din indkomst. Dvs. taxaregning: Hvis det er nødvendigt at du kører i taxa i forbindelse med dit erhverv, er taxaregningen en nødvendig udgift (dog ikke momsen, taxaer er ikke momsede). Med hensyn til det andet, så er der tale om "blandede driftsmidler". Se denne lille tekst fra Iværksætteren her: