Hej Amino brugere Jeg har gennem det seneste år, rådgivet virksomheder i at bruge Facebook til markedsføring af deres brand og produkter. Jeg er fast ansat ved en virksomhed, men bliver en gang i mellem kontaktet af andre virksomheder, som gerne vil have rådgivning, hjælp til design eller have mig til at styre deres Facebook side fast. Da jeg er ung og har styr på de sociale medier, er det ikke svært for mig at få kunder. For at gøre det nemmere for disse virksomheder at benytte sig af min rådgivning, har jeg valgt at oprette en enkeltmandsvirksomhed, KB-Marketing (er momsregistreret), hvorigennem de kan købe min ydelse. I øjeblikket er det mest et fritidsprojekt, men på et tidspunkt kunne det godt gå hen og blive mere end det. Derfor har jeg nogle spørgsmål: 1. Er det bedst at "ansætte" mig selv i min egen virksomhed og dermed give mig selv løn eller er det bedre en gang i mellem at trække penge ud fra virksomhedens egenkapital? Jeg betaler 40 % i skat af min lønindkomst. Da jeg registrerede virksomheden, kunne jeg vælge at registrere mig som arbejdsgiver, men da jeg jo ikke har nogle ansatte udover mig selv, sagde jeg nej til den boks. Der stod at man altid kunne ændre det. 2. Når jeg bogføre et stykke arbejde og sender en faktura til en virksomhed, bør jeg så bogføre det som "Udført arbejde"? Hvilke konti bør man oprette i den forbindelse udover moms? 3. Jeg kunne godt tænke mig at bruge nogle af de penge jeg tjener på gode formål. F.eks. sponsorere events mv. Jeg kunne også godt tænke mig at sende mig selv på nogle kurser gennem virksomheden. Men hvor meget kan jeg trække fra i skat og hvordan gør jeg det? Jeg har lært om bogføring gennem min uddannelse, men det har været med fokus på produktionsvirksomheder. Derfor er jeg meget i tvivl omkring, hvordan tingene foregår i en konsulentvirksomhed som denne. Jeg håber at I kan besvare mine spørgsmål. |
Hej,
Jeg vil anbefale dig at kikke efter nogle af de dygtige revisore her inde. Prøv at kikke i nogle af de relaterede debatindlæg, og se efter revisorer.
Uanset hvad, så håber jeg at du får succes med din nye virksomhed
Mvh Thor Mønsted