Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Etableringskonto VS iværksætterkonto - hvad kan betale sig?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Apr 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :


Hej med jer,

Jeg er i en situation hvor jeg påtænker at starte et selskab i løbet af Maj 2010
jeg har allerede basis for en vis indtægt kva arbejde er allerede er udført.

Min plan er at etablere et holding selskab og tilhørende drift selskab, hvilket
indledningsvis kræver indskud af selskabskapitalen på kr. 80.000,- i holding
selskabet som efterfølgende skydes ind i driftsselskabet som kapital.

Jeg er sideløbende med det etablerede selskab i fast job med en udemærket løn der
gør at jeg beskatningsmæssigt ligger i topskatte niveau.

Som jeg forstår det er forskellene på iværksætter og etableringskontoen at
iværksætterkontoen giver mig et personligt fradrag, der dermed også omfatter
min topskat, hvor etableringskontoen bare giver et ligningsmæssigt fradrag.
En anden forskel er at man kun kan sætte penge ind på iværksætterkontoen frem t
il stiftelse af virksomheden, hvor etableringskontoen giver mulighed for at
man løbende kan sætte penge ind op til 4 år efter stiftelse?

På baggrund af ovenstående håber jeg der er et par kloge hoveder derude der kan
hjælpe mig med svar på følgende:

  1. Jeg påtænker at stifte selskabet medio maj, og jeg har de 80.000,- der skal indskydes.
    Kan det i den forbindelse betale sig at indskyde pengene på en etablering/iværksætter-
    konto? Som jeg forstår det vil dette give mig et fradrag i 09 såfremt indskudet sker
    før 15 maj?
  2. Vil det give mening at stifte både en etableringskonto og en iværksætter konto
    eksempelvis med hhv. 5000 i indskud på etableringskontoen og 75.000 på iværksætter-
    kontoen. Dette vil vel sikre mig det størst mulige fradrag i 09 og samtidig give mig
    mulighed for at sætte penge fra min løn ind på etableringskontoen de følgende 4 år?

Jeg er klar over at det er relativt omfattende spørgsmål. Og såfremt ingen kan svare
mig må i meget gerne henvise til nogen i mener måtte have den nødvendige viden.

På forhånd tak

Tilmeldt 22. Jul 08
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Iværksætterkonto får du fradrag i den personlige indkomst, dog skal midlerne ved etablering så

modregnes afskrivningsgrundlaget. Dvs. ej afskrivningaktiver anskaffet for midler fra denne konto.

Etableringskonto ligningsmæssigt fradrag. Midler kan anvendes til forlods afskrivning, dækning

af diverse omkostninger mv.

MvH

Peter 

Tilmeldt 18. Feb 09
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Iværksætterkonto får du fradrag i den personlige indkomst, dog skal midlerne ved etablering så

modregnes afskrivningsgrundlaget. Dvs. ej afskrivning på aktiver anskaffet for midler fra denne konto.

Etableringskonto ligningsmæssigt fradrag. Midler kan anvendes til forlods afskrivning, dækning

af diverse omkostninger mv.

MvH

Peter 

Gammel tråd - men tager den lige op igen... Hvis man laver en etableringskonto eller iværksætterkonto - må man bruge disse konti til at åbne en udenlandsk virksomheder - eller skal virksomheden være i DK?

Tilmeldt 17. Jan 11
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Som du helt rigtig pointerer er der en forskel på iværksætter kontoen og etableringskontoen hvad angår fradrag. En anden vigtig pointe som dog stadig ikke er blevet nævnt her er, at det beløb du har fradraget i forbindelse med etableringen af virksomheden fragår i de fradragsberettigede omkostninger eller driftsmidlerne ved anvendelse af iværksætter kontoen. Tilsvarende nedsættes anskaffelsessummen for driftsmidler købt for midler fra en etableringskonto til 45% af den oprindelige anskaffelsessum.

Det er svært at sige noget generelt om brugen etableringskontoen og iværksætterkontoen, udover at de fradrag du får mere eller mindre bliver udlignet over nogle år hvis du kommer til at få overskud, men at du får en fordel I at fradraget gives kontant i indskudsåret.

Du er velkommen til at ringe på 22 30 35 55 så kan jeg uddybe ovenstående.

Her er iøvrigt en vejledning fra SKAT der mere eller mindre forklarer det hele:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=211572&vId=203080

Med venlig hilsen

Lifaco - personlig rådgiver og revisor for selvstændige og iværksættere

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)