Jeg kan iøvrigt anbefale, at du læser min kronik: “En black-hat-guru bekender kulør“ eller den originale engelske version: “Confessions of a Black Hat SEO: There is a limit to what I will do!“ for en mere detaljeret forklaring på, hvor mine egne grænser går. For som jeg også skriver i ovenstående svar fra SEO FAQ er der naturligvis grænser, som jeg mener man skal holde. "Og der findes teknikker, som kan skade uskyldige på en måde, som ikke er forsvarlig." Jeg mener man skal overholde lovgivningen og jeg mener man skal holde sig fra aktiviteter, der kan skade helt uskyldige "forbipaserende". Men jeg mener ikke, at man kunstigt skal holde sig tilbage fra det der faktisk virker blot fordi der er nogle moralister, der forsøger at bilde dig ind, at det er uetisk at bryde Googles guidelines. |
Hej Mikkel
Jeg bliver skam ikke provokeret af din lydfil. Det er for så vidt heller ikke fordi jeg er uenig i dine pointer - hvad jeg mener eller ikke mener om SEO er sådan set irrelevant i denne sammenhæng. Jeg giver dig bare feedback på dit indlæg og den feedback, jeg nu engang har forstand på at give, handler om det "signal" du sender.
I den forbindelse er det min klare mening, at lige netop denne lydfil altså ikke er det smarteste træk, du har foretaget, som Mikkel DeMib Svendsen (AKA forhandler af produktet: SEO FAQ). For stod jeg som en gennemsnitskunde og skulle bestemme mig for om jeg skulle købe dit eller et konkurrerende produkt (det er vel oplagt, at bruge Rosenstands produkt som eksempel), og denne lydfil var udslagsgivende i forhold til det valg, ville du sandsynligvis trække det korte strå. For ser du på Rosenstand siger han jo et langt stykke hen af vejen det samme, som du siger. Han siger det bare på en heeelt anden måde. For at gøre en lang historie kort siger Rosenstand: Ja, i den her branche bevæger vi os ofte på kanten. Men det er bare ris til egen røv, hvis du går over kanten...derfor skal du naturligvis lytte til mig, for jeg kan hjælpe dig med at undgå du krydser nogle linjer, der kan skade dig.
Kan du se forskellen? Rosenstand flytter fokus over på kunden og kundens produkt - dvs. Rosenstands kunder skal, groft sagt, kun forholde sig til dem og deres. Mens dine kunder pludseligt skal forholde sig til om de synes det er okay, at skade uskyldige mennesker. I den forbindelse er det hamrende ligegyldigt om din analyse af markedet holder eller ej. Det du skal spørge dig om er, hvad du tror sælger flest billetter? :)