Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pas på med linkbytte!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Vejle
Tilmeldt 1. Aug 06
Indlæg ialt: 201
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Fordi jeg var i tvivl, har jeg spurgt Erhvervsbladets Virksomhedsråd om lovligheden ved at foreslå et linkbytte via e-mail (Erhvervsbladet fredag 27-11).



Min overvejelse gik på, at al uopfordret kommerciel henvendelse via email er en overtrædelse af markedsføringsloven. Og Virksomhedsrådets advokat bekræfter at det vil en uopfordret email, hvor jeg foreslår linkbytte med stor sandsynlighed også være - under forudsætning af, at jeg er ude på at skaffe flere besøgende på den måde (hvad jeg jo indlysende nok er).
Det gør det jo unægteligt til en tung sag, at opbygge sin link popularitet af den vej



 



Nu vi er ved det med links og lovligheden af disse:
Jeg har tidligere fået bekræftet samme sted, at hvis du linker til en hjemmeside, må du i princippet kun linke til hovedsiden (med mindre du indhenter tilladelse først). Du må eksempelvis ikke linke til et sted på nettet hvor man kan finde et bykort (f.eks. som kørselsvejledning til dit firma), hvis det er et såkaldt "dybt link" - altså hvis du linker til www.findditfirma.dk/vejkort/vejkort.html . Derimod må du godt linke til www.findditfirma.dk.



 



 



Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 18-11-2006 13:11:16
Forfatter:Per H. Jørgensen

Nu vi er ved det med links og lovligheden af disse:
Jeg har tidligere fået bekræftet samme sted, at hvis du linker til en hjemmeside, må du i princippet kun linke til hovedsiden (med mindre du indhenter tilladelse først). Du må eksempelvis ikke linke til et sted på nettet hvor man kan finde et bykort (f.eks. som kørselsvejledning til dit firma), hvis det er et såkaldt ''dybt link'' - altså hvis du linker til www.findditfirma.dk/vejkort/vejkort.html . Derimod må du godt linke til www.findditfirma.dk.





Det er nu som man tager det. Den eneste juridiske præcedens der er for nævnte er newsbooster-sagen, der dels gik på overtrædelse af ophavsret grundet gengivelse af tekst fra de artikler, der linkedes til, samt påstand om at automatiseret og systematisk linking til andre websites'' artikler var en overtrædelse af ophavsretsloven. Newsbooster.dk''s linking til nyhedssitesne var desuden automatiseret og systematisk, og det fandt domstolene altså var ulovligt.
Denne sag betyder dog på ingen måde, at du ikke må linke til en specifik underside på et givent site. Nogen virksomheder og foreninger, bl.a. Krak og De Danske Dagblade prøver at gennemtrumfe denne holdning, men den eneste grund til at de stadig har mulighed for dette er den manglende præcedens rent juridisk. De henviser oftest til newsbooster-sagen, men det kan altså på ingen måde sammenlignes. Link du bare løs til undersider, det er måden hvorpå WWW nu engang fungerer. :)
Se evt. artiklerne skrevet af Steven Snedker på vertikal.dk: http://vertikal.dk/keywords/index.htm?keyword=dybe_links
- de er yderst underholdende. :)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, der er mange fjolser i verden. Desvære vælger mange af de meste inkompetente idioter at blive advokater. Newsboostersagen er det eneste de har at klamre sig til,  og den mener jeg ikke holder vand. Sagen blev aldrig ført genem de nødvenige instanser i retssystemet til at den har nogen præcedens, og den var behæftet med SÅ mange fejl at det vil være piece of cake at tilbagebevise den i en anden retssag. Newsbooster havde bare ikke pengene, og var så uheldig at benytte en advokat der ikke fattede en brik.

Link du bare helt roligt til alt det du vil. Det er hverken DDF eller deres advokater der bestemmer noget her i landet. Heldigvis da!

Jeg har også et indlæg i dag i min blog om avisernes højrøvede holding til Nettet - og alle os andre: http://www.demib.dk/ddf-google-news-393.html

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu er der så bare tvivl om din "Kontakt mig" siden er en opfordring til at kontakte dig med kommericielle henvendelser, hvis du er et firma er du jo især intresseret i kommericielle henvendelser (kunder).

Desuden er mail bygget til at mennesker kan kommunikere og jeg vil mene at sålænge man ikke masseudesender forespørgsler om link-bytte kan du sagtens maile en hjemmeside og foreslå et link bytte. Hvis virksomheden bliver sure så sig undskyld og slet deres E-Mail adresse og lad være med at handle med dem.

Det samme med dybe links nettet er bygget til at man kan linke til hinandens informationer, hvis folk brokker sig over det så lad være med at linke til dem. Så har de da ikke fortjent at få trafik fra dig?

Fra København
Tilmeldt 14. Nov 06
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :
En ting er newsboostersagen fra 2003. En anden er er Enirosagen fra 2004:


 

og antik-i.dk fra 2005 (som reelt mere handler om kopiering af data end links):


 

og så er der jo altid Jubii i 2006 (men de spørger også nogen af interessenterne):


 

Så generelt er man ikke helt enige om det er helt lovligt eller ej, hvis man udelukkende kigger på newsbooster og eniro. Tager man tidslinjen med, så bør det jo være lovligt at linke dybt på en side.

 

Og så kan vi jo ikke helt bruge argumentet, der siger at vi kan ignorere ting fordi de går imod tanken om hvad internettet reelt er lavet til. Hvis lovgivningen siger noget andet, så er det jo det der tæller (hvor debilt det så kan være).

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)