Hej med jer, Jeg har et enkeltmandsfirma og går snart på barsel. I den forbindelse vil jeg gerne ansætte en medarbejder, som kan overtage mine opgaver mens jeg er væk. Det drejer sig om et vikariat på cirka 4 måneder. Er der nogle der kender reglerne og hvad jeg skal være opmærksom på skattemæssigt m.m.? Det er vist også noget med, at jeg skal registrere firmaet som et firma, der nu har medarbejdere... Jeg synes det virker lidt omfattende, når jeg bare skal have en medarbejder for 4 måneder. Er der nogle der har et par gode råd til mig? Med venlig hilsen Maria |
Det er nu ikke så kompliceret endda. Du skal ændre din registrering hos SKAT, så de kan se, at du har tænkt dig at udbetale løn (og indeholde A-skat): http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=171012&vId=0
Du skal sørge for, at din medarbejder får en ansættelseskontrakt, og der skal i ansættelseskontrakten stå, at ansættelsen ophører (yden yderligere varsel) pr. dd.mm.åå, så der ikke er nogen tvivl om det.
Når du skal til at udbetale løn, er det vældig praktisk for dig at få et lønsystem med det samme, sådan at du får styr på alt det med AtP, feriepenge osv. fra starten.
Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk