Dette er min første forumtråd. Jeg overvejer at starte virksomhed. Jeg tjener ikke nok (så vidt jeg ved skal man tjene over 50000 om året for at lade sig registrere), og er derfor i øjeblikket ikke firmaregistreret.
Min virksomhed kommer til at arbejde primært med webdesign og webhosting løsninger. Jeg har lavet nogle udregninger i et Excel regneark, hvor jeg tror jeg har fået alle afgifter med, men alt det med alle skattetyperne der er, moms, og alt det andet forvirrer mig en del.
Lad os f.eks. sige at jeg har en indtjening på 100.000 kroner om måneden.
Hvilke afgifter ville der så være? B-skat? A-skat? Moms? Jeg er SÅ forvirret. Hørte et sted at moms f.eks. ikke skulle betales hvis man betalte B-skat, og nogle af de jeg kender som har erhvervsøkonomi på højt niveau siger noget andet.
Hvis du omsætter for mere kr. 50.000 på 12 mdr. periode, så er du momspligtig og skal afregne moms, typisk for hvert kvartal.
B-skat er en aconto skat beregnet på dit forventede overskud af din virksomhed, som opdeles i 10 rater på et kalenderår, hvor juni og december er frie.
Hvis nu jeg betaler 7 - 8 ansatte løn efter min indtjening, er det så overskudet jeg bruger til det, eller tæller den løn jeg giver til mine ansatte som en del af firmaets omkostninger?
Jeg er på SU. Skal jeg så både betale A og B skat?
Hvis nu jeg betaler 7 - 8 ansatte løn efter min indtjening, er det så overskudet jeg bruger til det, eller tæller den løn jeg giver til mine ansatte som en del af firmaets omkostninger?
Jeg er på SU. Skal jeg så både betale A og B skat?
Overskud er det, der er tilbage efter fratræk af omkostninger incl. lønninger i firmaet.
Du kan sagtens betale A-skat på SU eller lønmodtagerarbejde samtidig med B-skat for dit firma.
Hilsen
Tonny
PS. Hvis du er på SU skal du være opmærksom på grænsen for indkomst ved siden af, som ligger omkring kr. 90.000/år.
Lige en sidste ting. For at være sikker, hvad ligger B-skat procenten på?
Hej
Din B-skat beregnes på grundlag af overskud af virksomhed, som sammen med øvrige indkomster og fradrag for dig personligt, så beregnes herfra.
Generelt kan du regne med ca. 40% + 8% arbejdsmarkedsbidrag eller omregnet 50% i skat af overskud virksomhed.
Der findes dog også ordninger, som eks. Virksomhedsskatteordningen, som anvendes ofte i forbindelse med SU, idet der her opspares overskud i virksomheden, hvor der kun betales en aconto skat på 25 %. Resten beskattes så først, når man vælger at hæve pengene ud af virksomheden.
Fordelen her er, at man kan holde virksomhedsindkomst, som påvirker SU under grænsen jvf. SU reglerne.