Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ejendomsinvest berlin

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 16. Nov 06
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Vi er to studerende som overvejer at investere i en lejlighed(er) i Berlin, og vi kan bruge al den hjælp vi kan få! Vi vil gerne høre om hvilke områder i Berlin der er mest attraktive og mulighed for størst afkast. Derudover hvis der er nogle som har fif og andre gode observationer vedrørende investering/køb i Berlin, vil vi meget gerne høre derom.

mvh Malthe og Morten

Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 322
Skrevet kl. 13:45
Nu er jeg ikke den store investeringsrådgiver, men bør man ikke kun investere i noget man har lidt forstand på? Selvom lejlighederne er "billige" i Berlin og Berlin ved Gud er en fed by, så er en lejlighedsinvestering for to studerende en stor mundfuld, eller...???  Vi taler jo stadig om flere hundrede tusinde gode danske kroner for en 1-værelses og husk på, at der skal stadig betales "hausgeld", hver måned.

HVIS jeg skulle købe en lejlighed i Berlin, så skulle det primært være til eget brug og så ville jeg købe den i et fedt område (ala Nørrebro) relativt tæt på centrum, Kreutzberg eller Friedrichein (lur mig om stavemåden er korrekt). Så mit råd mit råd er: Se jer rigtigt godt for og tænk jer rigtig godt om, inden I satser hele SU''en og mere til på investeringer, om det så er lejligheder i Berlin, Tyrkiet eller Bulgarien; aktier i Mærsk eller Novo; eller et IT-eventyr som ww.thousandislanddressing.com (= fra en ældre Nordea/Unibank-reklame) og brug kun penge, som I har råd til tabe

Tilmeldt 16. Nov 06
Skrevet kl. 13:54
Tak for svaret, selvom vi ikke behøver den moralske prædiken om hvad vi kan tabe osv. - de tanker har vi spekuleret i. Nu siger du Kreutzberg, som svarer til Nørrebro, men vi ville da tro det nærmere var områder som Charlottenburg (Østerbro), der var de mest attraktive, eller tager vi fejl? Vi vil ikke købe for at bo, men kun for at investere. Nogen der evt. har grafer eller lignende over boligprisudviklingen i Tyskland de senere år, eller måske et skøn hvordan de kommer til at se ud i fremtiden?

mvh Malthe & Morten
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 13:58
Dato: 17-11-2006 13:44:54 Forfatter: STATEMENT
Nu er jeg ikke den store investeringsrådgiver, men bør man ikke kun investere i noget man har lidt forstand på? Selvom lejlighederne er ''billige'' i Berlin og Berlin ved Gud er en fed by, så er en lejlighedsinvestering for to studerende en stor mundfuld, eller...???  Vi taler jo stadig om flere hundrede tusinde gode danske kroner for en 1-værelses og husk på, at der skal stadig betales ''hausgeld'', hver måned.

HVIS jeg skulle købe en lejlighed i Berlin, så skulle det primært være til eget brug og så ville jeg købe den i et fedt område (ala Nørrebro) relativt tæt på centrum, Kreutzberg eller Friedrichein (lur mig om stavemåden er korrekt). Så mit råd mit råd er: Se jer rigtigt godt for og tænk jer rigtig godt om, inden I satser hele SU''en og mere til på investeringer, om det så er lejligheder i Berlin, Tyrkiet eller Bulgarien; aktier i Mærsk eller Novo; eller et IT-eventyr som ww.thousandislanddressing.com (= fra en ældre Nordea/Unibank-reklame) og brug kun penge, som I har råd til tabe

Det er et godt råd, lyt til det. Har i ikke forstand på det, så hold jer væk!
Det kan nemt komme til at tage rigtig mange år før i kommer til at tjene på det, så spørg jer selv om i har de 10-20 år det nemt kan tage?

Dbh Martin
Tilmeldt 16. Nov 06
Skrevet kl. 14:14
Tak for rådet, men vi er allerede forholdsvist godt inde i hele ejendomsinvestsegmentet, og det er derfor vi har valgt at flytte vores grænser fra Danmark til Tyskland.
Vi søger ikke venlige råd, selvom det selvfølgeligt er pænt af jer at tænke på vores økonomi, men blot cold facts.
Grafer om prisudviklingen etc. er ting vi gerne ville komme i besidelse af, før vi kaster os ud i vores projekt.

mvh Malthe og Morten

Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 322
Skrevet kl. 14:14
Se på prisudviklingen herhjemme. Østerbro er måske et pænere kvarter, men også dødkedeligt. Priserne på Østerbro er ikke steget nær så meget som på Nørrebro. Hvorfor? Nørrebro var billigt fordi der var mange arbejdere, arbejdsløse og invandrere (lidt ligesom Kreutzberg), så flytter de studerende, kunstnerne og iværksætterne ind. De sætter liv i gade og nye hotte caféer skyder op. Pludselig skal alle (der er noget ved musikken) bo på Nørrebro og priserne stiger kraftigt. Så bliver bygningerne også sat i stand og priserne stiger endnu mere. Østerbro og Charlottenburg er til et ældre publikum, som vil have fred og ro og stille gader efter klokken 19.00. Mit bud er at priserne vil stige mest i områderne i det gamle øst (Prinzlauerberg og Friedrichain) og i Kreutzberg. Områderne har de bedste forudsætninger for prisstigninger.

Men tag derned og besøg de forskellige områder, så I ved selvsyn kan opleve de enkelte lokalmiljøer.

Jeg kan varmt anbefale det lidt spøjse youth hostel Odysee i det gamle østberlin: http://www.globetrotterhostel.de/

Og tag en stor fadøl  på Simon-Dach-Strasse (hvilken vel kan sammenlignes lidt med Jomfru Ane Gade, bare på den fede måde)

Tilmeldt 16. Nov 06
Skrevet kl. 14:21
Mange tak for svaret! Det med at tage derned havde vi selvfølgelig også tænkt på, men også rigtig interessante tanker om Kreutzberg og de steder. Det er altid godt at få meninger fra andre, og dejlig at vi lige kan få tips om hvor vi kan drikke øl :D

mvh Malthe og Morten

Tilmeldt 13. Sep 05
Indlæg ialt: 130
Skrevet kl. 15:02

Tilmeldt 4. Feb 06
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 14:18
Hej,

Jeg har selv lige købt lejlighed i Berlin, men har gjort det som en slags pensionsopsparing, for tror ikke der kommer et vildt boom i priserne de næste par år. Jeg kan desværre ikke huske hvor jeg så den statistik, men over de sidste ti år har den nærmest været med negativt fortegn, dog med en positiv udvikling i de sidste par år. Makedet skal dog fortrinsvis drives op af udenlandske investorer, for Berlinerne selv og særligt dem fra det gamle øst er ikke meget for at købe. De har det helt fint med at bo til leje og jeg tror det kommer til at tage mange år inden den holdning ændre sig. Jeg tror selvfølgelig også det stiger dernede ellers havde jeg jo ikke selv investeret i en lejlighed.

Husk også lige den med, at en gevinst som følge af prisstigninger beskattes, hvis I ikke beholder lejligheden i mere end ti år! Det har I sikkert sat jer ind i, men det betyder jo bare, at det er mest oplagt som investering med lang horistont.

Mht. område så er de fleste efterhånden enige om, at det gamle øst er det mest lovende. Prenzlauer Berg og den centrale del af Mitte (Der har jeg selv købt) er blandt de bydele som jeg fornæmmede da jeg var dernede, at der blandt tyskerne var stor tiltro til i forhold til byudvikling. Der er dog også andre spændende kvertere. Som også andre har opfordret jer til, så tag ned, brug en forlænget weekend og tal med folk. Jeg talte både med tjenere på restauranter, receptionisten på hotellet, mæglere m.fl.for at finde ud af hvor de lokale oplever at der sker noget.

Inden I tager derned kan I jo lave aftaler med et par mæglere om et par fremvisninger i forskellige kvartere, på den måde kan I få en fornemmelse af, hvad man kan få for pengene.

Tilmeldt 29. Jun 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 10:30
Hej MMT,

Bare nysgerrig; kan du give mig 2 gode grunde til hvorfor du mener en investering i Berling vil være en bedre investering end en tilsvarende i det gamle Vesttyskland?

Jeg kan give dig 2 grunde til at jeg mener det modsatte:

- Succes i Berlin kræver udover generel økonomisk vækst i Tyskland en generel opprioritering af økonomien i det gamle østtyskland (=politik)

- Berlin er muligvis allerede lidt overeksponeret, jvf. at en stor del af investeringer i byen kommer fra DK.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)