Er det mig eller......?
Det er jo f.s.v. et meget godt spørgsmål, som ved svar kan afføde et dilemma 
Men ellers både ja og nej.
Ja mener jeg:
Fordi du som chef netop er "ansat" til at indtage den rolle. Af det du skriver, der tolker jeg det som om, at du mener at personaleudfordringerne er en belastning i din dagligdag. Dengang jeg havde en del ansatte (nu er det indtil videre forfra med en enmandshær og resten outsourcet) der afsatte jeg tid til de sociale aspekter og det var som regel om til en time efter arbejdstid, hvor det stod medarbejderne frit for at komme med deres udfordringer. Jeg klarede det på den måde ved i dagligdagen at henvise dem til at komme ind til mig kl. 16.30 og så tage en snak. Dette satte en automatisk stopper for småudfordringer, og gav samtidig medarbejderne en form for "frizone" på et tidspunkt der passede alle.
Samfundet har ændret sig, hvilket betyder at arbejdsgiveren indtager en større og større rolle som den socialt ansvarlige, hvilket jo er noget som forældrer, dvs virksomhedsejere og ansatte på alle niveauer, har været med til at indføre i dagligdagen med kravene der stilles til pædagoger og lærere. Den samme indstilling tager man som ansat med på sit arbejde nu om dage.
Og faktisk er det underligt at det ikke er sket før, idet at medarbejdere bruger halvdelen af sit liv på arbejdspladsen, så denne bliver helt naturligt inddraget i moderne virksomhedsdrift og som arbejdsgiver så bør man tage et ansvar/medansvar for de ansattes udfordringer, til en vis grænse.
Det kan gøres på mange måder, Københavns Kommune har en glimrende aftale med Falck, som professionelt tager over og henviser til rette personer at tale med når der er nogle alvorlige konflikter eller andre udfordringer.
Medarbejdere er ansatte og de er netop ansatte fordi de ikke er virksomhedsejere med mange naturlige årsager lagt til grund for dette.
De virksomheder som tager et socialt ansvar og oftest også de virksomheder der har de mest loyale ansatte og dermed alle fordelene ved denne loyalitet.
Jeg lægger ikke op til, at der efter arbejdstid skal være Ophra show og mulighed for alt, men man kan som virksomhedsejer være med til at organisere tingene i den rigtige retning, uden de store omkostninger, men med megen glæde og mere frihed til følge.