Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dilemma - hvad ville du gøre?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville i hvertfald ik bruge min weekend på, at tænke over sådan et latterligt problem...

Så vent til Mandag, så er der os mere tid til familie, venner osv ;D

Fra København
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 801
Fra  House of Visions Skrevet kl. 10:20

Spændende og godt dilemma

Er sikker på, at mange kæmper med dette problem, især i mindre virksomheder. Ud fra min optik, udover at jeg er enig i konklusionen som tidligere anført, rører Fashion-Seller, ved noget essentielt. Nemlig det at kunne adskille sig fra virksomheden og det private, specielt når man bevæger sig fra det tidlige iværksætter stadie og over til at have medarbejdere. Alle har jo et privat liv, både chefen og medarbejderne, og vigtigt er det, at dette også bliver plejet og at man ikke forringer dette for at tilfredsstille sine medarbejdere. Det professionelle liv er i mange tilfælde et kompromis og faste rammer for en selv og virksomheden gør det lettere at arbejde og forhandle ud fra -:) - Udfordringen ligger nok i at bevæge sig fra at tænke virksomheden som en forlængelse af en selv over til en selvstændig enhed.  

Dbh.
Kim

Ps. Absolut ikke en kritik, blot en tanke og betragtning.

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kim - en fin betragtning som jeg tager til mig alt hvad jeg kan :·) tak for det.! Det kræver dog en del øvelse, men har man et mål for øje og er opmærksom på det, så kan man kun blive bedre.

Sjovt er det som jeg begynder at kunne forstå min tidligere chef. Mente ellers at han havde psykopatiske træk og var fuldstændig sindsyg... i dag kan jeg se - i hvert fald nogen af tingene - i et andet lys.

Som update på tråden, gik det faktisk rigtig fint med at få det sagt. Hun var selvfølgelig træt af det, men accepterede mit svar uden yderligere problemer. Så må vi jo så se om det holder ved. Men jeg var rimelig stolt af mig selv fordi jeg gjorde det kort og præcist. Nævnte selvfølgelig at jeg godt kunne se at det var rigtig træls - men at nu ferien var planlagt og virksomheden jo skulle køre - kunne det ikke være anderledes.

Fra Middelfart
Tilmeldt 14. Feb 10
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 09:17

Hej

Jeg syntes det er et godt dilemma, også fordi det sætter andre tanker igang. Da jeg meldte mig ind her på Amino, håbede jeg også på at få nogle synspunkter omkring disse ting. Jeg har mellem 25 og 30 ansatte, alt efter sæson, og det er helt sikkert at holder jeg op en dag, vil det være på grund af personaleproblemer.

Ikke at mine ansatte og jeg ikke har et godt forhold, tværtimod, måske for godt og det er svært for mig at ændre på. Både fordi jeg er sådan som person, men også fordi jeg syntes medier, fagforeninger mm, hele tiden forlanger at man skal være ihh og åhh så rummelig, forstående og hjælpsom som chef. Nogle gange føler jeg det som om jeg driver et socialt kontor, og at det er mig der skal sørger for at alle har det godt!

Hvad med et eget ansvar for sit eget liv, hvor er det?  Det er snart mig ansvar uanset om de er for tykke, ryger, skal skilles, har smadret knæet i en håndboldtkamp, eller noget helt andet.

Er det mig eller......?

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 10:21

Jeg synes også det er mega svært. Men som een skriver i tråden er det største problem nok at jeg (måske vi) har firmaet som en forlænget del af een selv - og endnu ikke har formået at dele det op i to selvstændige enheder.

Men du har ret i at medierne lægger et stort ansvar over på arbejdsgiverne, og det forventes at man tager socialt ansvar indenfor en masse private områder. Det er også fint indenfor visse punkter - eks at få tilpasset arbejdstiden efter den enkelte familie. Men jeg synes ikke det er virksomhedens ansvar at sende en alkoholiker på afvænning eller en depressiv til psykolog. Det kan man gøre hvis man kan se at virksomheden gavner af personen og at man ønsker at det skal fungere så personen kan blive.

Men uanset hvor meget man kan sidde og snakke eller skrive om hvad der er rigtigt/forkert/nødvendigt - så er det bare noget helt andet når man står overfor personen. Det er rædselsfuldt og kan give mange søvnløse nætter. Hvis jeg havde over 30 ansatte - så er det helt sikkert at det ansvar var udliciteret til en leder for længst.

For hvem har lyst til at være en idiot af en chef....!!!

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 10:25

mss:
Er det mig eller......?

Det er jo f.s.v. et meget godt spørgsmål, som ved svar kan afføde et dilemma Smile

Men ellers både ja og nej.

Ja mener jeg:

Fordi du som chef netop er "ansat" til at indtage den rolle. Af det du skriver, der tolker jeg det som om, at du mener at personaleudfordringerne er en belastning i din dagligdag. Dengang jeg havde en del ansatte (nu er det indtil videre forfra med en enmandshær og resten outsourcet)  der afsatte jeg tid til de sociale aspekter og det var som regel om til en time efter arbejdstid, hvor det stod medarbejderne frit for at komme med deres udfordringer. Jeg klarede det på den måde ved i dagligdagen at henvise dem til at komme ind til mig kl. 16.30 og så tage en snak. Dette satte en automatisk stopper for småudfordringer, og gav samtidig medarbejderne en form for "frizone" på et tidspunkt der passede alle.

Samfundet har ændret sig, hvilket betyder at arbejdsgiveren indtager en større og større rolle som den socialt ansvarlige, hvilket jo er noget som forældrer, dvs virksomhedsejere og ansatte på alle niveauer, har været med til at indføre i dagligdagen med kravene der stilles til pædagoger og lærere. Den samme indstilling tager man som ansat med på sit arbejde nu om dage.

Og faktisk er det underligt at det ikke er sket før, idet at medarbejdere bruger halvdelen af sit liv på arbejdspladsen, så denne bliver helt naturligt inddraget i moderne virksomhedsdrift og som arbejdsgiver så bør man tage et ansvar/medansvar for de ansattes udfordringer, til en vis grænse.

Det kan gøres på mange måder, Københavns Kommune har en glimrende aftale med Falck, som professionelt tager over og henviser til rette personer at tale med når der er nogle alvorlige konflikter eller andre udfordringer.

Medarbejdere er ansatte og de er netop ansatte fordi de ikke er virksomhedsejere med mange naturlige årsager lagt til grund for dette.

De virksomheder som tager et socialt ansvar og oftest også de virksomheder der har de mest loyale ansatte og dermed alle fordelene ved denne loyalitet.

Jeg lægger ikke op til, at der efter arbejdstid skal være Ophra show og mulighed for alt, men man kan som virksomhedsejer være med til at organisere tingene i den rigtige retning, uden de store omkostninger, men med megen glæde og mere frihed til følge.

Køb ren argan olie her

Fra Middelfart
Tilmeldt 14. Feb 10
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 15:33

Jeg må sige at jeg ikke er helt enig i den betragtning omkring forældre/børn og ansat/virksomhed, uanset om det er den retning samfundet går i eller ej. Det er ikke lærer/pædagoger ansvar at lille Ole kan finde ud af og opføre sig ordentligt i skolen, det er og bliver hans mor og far. Det er heller ikke virksomhedens ansvar hvis folk er alkoholiker eller skal skilles.

Der er lavet undersøgelser der viser at det,de flest mennesker får stress af, er alt det de ikke når i deres fritid! Det er da tankevækkende, da det i mange tilfælde er virksomheden det går ud over, og som bliver stillet til ansvar, i form af fuld løn under sygdom, sygesamtaler, personale til at dække vagterne ind og dermed dobbelt løn mm.

Jeg vil ikke fralægge mig ansvaret 100 % og jeg gør meget for mit personale, men jeg syntes bare at der skal være en kant. Der skal være noget der hedder EGET ANSVAR for eget liv, og jeg mener bare at vi er ved at kommer derud hvor alt i ens liv, incl. børn, er andres ansvar og dermed også andres skyld hvis noget går galt.

Mht. at ansætte en til at styre mit personale. Det kan jeg ikke, vi er en sæsonforretning, hvor vi skal bruge mange deltids om sommeren og det er mig der står for vagtplanen og som ved hvor mange vi skal være på og hvornår der bliver travlt. Men det er også en meget omkostningstung post og derfor er det meget vigtigt at jeg er med der og styre det 100 %. Og der er altså slet ikke råd til at ansætte en sådan, det er så noget helt andet.

Jeg har en helt gammeldags forretning, hvor vi skal være der når kunderne er der, dvs. får jeg en sygemelding, skal jeg betale fuld løn til den der er syg og fuld løn til den der skal afløse, for jeg kan ikke bare lade arbejdet ligge til personen er raske igen. Så er kunderne gået og så er det for sent. Det skal ikke misforståes som klynkeri eller noget. Jeg har selv valgt mit job men mener bare at der er nogle ting der burde ændres på, hvis folk i fremtiden skal ville drive helt gammeldags forretning som jeg gør. Og dette skal ikke forståes sådan at jeg ikke mener man skal behandle folk ordentligt, og alt det der, for det er en selvfølge hos mig, og jeg er har også skrevet overenskomst, så jeg er ikke en eller anden led person der bare vil sidde og være en led chef.....:-)

Tilmeldt 22. Jul 08
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 16:19

Hej Helle.

Nu har jeg prøvet at være leder i en række forskellige virksomheder, og har dermed skulle stå for ferieplanlægningen.

Det er desværre et super almindeligt problem du beskriver, og når I allerede har planlagt sommerferien i virksomheden, er det min anbefaling at du må stå fast ved dette.

Nu kender jeg ikke dine medarbejdere, men problemet bliver kun værre, hvis du/I igen begynder at flytte rundt på ferien, for så mister medarbejderne respekten for at det skal overholdes. Og særligt når I har fast lukket i en periode.

Skriv gerne på tm@virksomhedsguide.net, hvis jeg skal udbyde nærmere, eller kan assistere med andre spørgsmål.

Mvh Thor Mønsted - http://dk.linkedin.com/in/thormonsted

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:26

Helle - houseofkids.dk:

Sjovt er det som jeg begynder at kunne forstå min tidligere chef. Mente ellers at han havde psykopatiske træk og var fuldstændig sindsyg... i dag kan jeg se - i hvert fald nogen af tingene - i et andet lys.

Det er faktisk sjovt, at du skriver det der... Så en undersøgelse sidste år, som slog fast at 1 ud af 4 chefer har psykopatiske træk, og at 1 ud af 8 topledere har psykopatiske tendenser og tankegang...

Så kan man tænke lidt over den, som selvstændig chef hæhæhæ

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 16:37

Fashion-Seller:
Det er faktisk sjovt, at du skriver det der... Så en undersøgelse sidste år, som slog fast at 1 ud af 4 chefer har psykopatiske træk, og at 1 ud af 8 topledere har psykopatiske tendenser og tankegang...

Pyhh ha da - godt man ikke er en af dem Skype-BigSmile

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)