Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dilemma - hvad ville du gøre?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg står i et dilemma som jeg gerne vil høre din mening om - og hvad du ville gøre.

I starten af januar blev sommerferie planlægningen i huset fastlagt. Vi lukker i een uge for at få det hele til at gå op så alle kan holde ferie i sommermånederne. Nu kommer der så en og vil gerne have rykket sin ferie med tre dage. Argumentet er at hun ellers ikke kan få ferie med sin mand. Sidste år blev hendes ferie prioriteret så hun kunne holde fri med sin mand. Hvis jeg rykker hendes ferie 3 dage - betyder det at der kun er een på arbejde i de dage - og de falder lige efter den uge hvor vi har haft lukket. Det betyder at der startes op med 9 dages ordrer der skal ekspederes. Vi er normalt 5 på fuld tid til hverdag - så det er en stor mundfuld bare det at være to.

Det betyder at hvis jeg siger ja til dette - så vil der kun være een person. Hun er normalt i kundeservice og kender ikke lageret til bunds i forhold til at finde varer hurtigt frem. Sidste år var jeg alene den første uge - og gik og tudede i frustration og lovede mig selv at ingen nogensinde skulle gå igennem det samme.

Een ude fra ville ikke være til megen hjælp da personen ikke kender lageret.

Et alternativ kunne være at jeg skar en uge fra min familie - men det er altså også træls fordi jeg i forvejen synes jeg arbejder for meget. Derudover tog jeg ugen alene sidste år for at ferie planlægningen kunne gå op for alle.

Giver jeg hende ikke de tre dage - vil hun naturligvis se mig som den største idiot af en chef....

Dilemma....... hjælp!!!

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 19:59

Sig det ikke er muligt.

Er der mulighed for de andre medarbejdere kan komme ind de dage?

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Fra Hørsholm
Tilmeldt 19. Oct 05
Indlæg ialt: 451
Fra  NoTanShop.com Skrevet kl. 20:00

Hvad med at finde 2 ung arbejder, som kan hjælpe i den uge. De skal vel have mellem 50-75 DKK i timen.

Hende som rykker ferien, skal vel arbejde i de 3 dage i "sommerferien" og pakke varer, så du kun holder lukket i 4 dage.

Fra Frederikssund
Tilmeldt 16. Apr 07
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 20:01

går ud fra "rykket sin ferie" betyder at hun allerede har aftalt en anden ferie. Her ville jeg svare ret kontant "det kan desværre ikke lade sig gøre". Og ja, du vil sikkert være en idiot osv. - men sådan er det at være chefen - du er alligevel en "idiot" fordi du giver for lidt i løn, forlanger at der mødes til tiden, ikke tilbyder 3-dages weekend osv. osv.

Personligt ville jeg ikke gå glip af en uge med min familie for at slippe for at være en idiot.

Mvh
Leif

Tilmeldt 7. Aug 05
Indlæg ialt: 415
Skrevet kl. 21:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hun skal ikke have rykket sin ferie - basta. Ferieplanlægningen er forlængst planlagt og det er jo altid et puslespil for en chef. At planlægningen falder tidligt er også en fordel, hvis nogen fx. skal ud og rejse.

Du skal heller ikke give afkald på din ferie med familien. Du arbejder som en hest, så du har fortjent din ferie. Sådan er det bare, når I ikke er mere end 5 i firmaet (og det er SUPER flot at I er 5) - på store virksomheder med MANGE ansatte er dette dilemma nemmere at løse, end i små firmaer.

Ja, så lad hende synes du er en idiot - det bliver ikke sidste gang Cool

Alternativet er, at hun arbejder et par weekender, for at lære lageret at kende til bunds. :-)

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 22:19
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Helle - houseofkids.dk:
Sidste år blev hendes ferie prioriteret så hun kunne holde fri med sin mand.

Det er et dilemma du er i.

Men ud fra det citerede mener jeg godt du kan spørge ind til hvorfor hun ikke kan holde ferie med sin mand, altså hvilken type ferie de skal på og hvorhen. Meddel hende at du er nødt til at vurdere om det kan lade sig gøre, da hun også sidste år fik sine prioriteringer igennem.

Såfremt det er en medarbejder der i travle perioder yder sit og mere til, uden at stå med udstrakt hånd, så ville jeg nok imødekomme det og selv klare tingene. Hvis hun er "paragrafrytter" så ville jeg ikke.

Det jeg så ville gøre efter denne ferie er, at jeg ville meddele medarbejderne at de fremover skal tænke deres ferieønsker igennem, for der skal være mulighed for at alle kan holde sin planlagte ferie uden afbrydelser, hvorfor ændringer fremover ikke umiddelbart vil imødekommes.

Men jeg håber du får det løst.

Køb ren argan olie her

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 22:58

Simona - Uniquebook:

Hun skal ikke have rykket sin ferie - basta. Ferieplanlægningen er forlængst planlagt og det er jo altid et puslespil for en chef. At planlægningen falder tidligt er også en fordel, hvis nogen fx. skal ud og rejse.

Du skal heller ikke give afkald på din ferie med familien. Du arbejder som en hest, så du har fortjent din ferie. Sådan er det bare, når I ikke er mere end 5 i firmaet (og det er SUPER flot at I er 5) - på store virksomheder med MANGE ansatte er dette dilemma nemmere at løse, end i små firmaer.

Alternativet er, at hun arbejder et par weekender, for at lære lageret at kende til bunds. :-)

Hørt! Yes

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 23:08

Peter Lauge:

Simona - Uniquebook:

Hørt! Yes

YesJEPS

Endvidere er det jo såldedes at f.eks. hovedferie også har nogle varslingsfrister bpåde med hensyn til tid /afholdelse) og ændring af disse, dette kan du vel også henholde digf til: Jeg ved ikke om der er talke ommedarbejdere der er ogganiseret i f.eks. HK. ?

WinkMen som chef  er det opgå udfordringen af være synlig (stå fast ).

Ib Abildgaard

RÅD & MAL

www.raad-mal.dk

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:26

Simona - tak for dit altafgørende indspark - og tak for alle jeres svar. Ind i mellem bliver man i tvivl om man er objektiv og kan se hvad der skal gøres. Det kan jeg se nu. Jeg skal stå fast ved at ferien bliver som planlagt. Det er ikke i firmaets interesse at der bliver lavet om på det - og det er mit job at få maskineriet til at køre bedst muligt. Så må hendes mand denne gang rykke på hans ferie.

Jeg synes at det værste som følger med ansatte, er alle de ting man skal tage stilling til. Jeg har meget »pleaser« over mig - og vil helst at alle skal være glade og tilfredse - harmoni... og det kan jo ikke lade sig gøre altid... og det synes jeg bare er skide svært. Det er bestemt ikke første gang jeg har et lignende dilemma i denne stil - og bliver sikkert heller ikke den sidste gang. Men man lærer vel af erfaring :·)

Tilmeldt 7. Aug 05
Indlæg ialt: 415
Skrevet kl. 23:49

Helle - houseofkids.dk:
Jeg synes at det værste som følger med ansatte, er alle de ting man skal tage stilling til. Jeg har meget »pleaser« over mig - og vil helst at alle skal være glade og tilfredse - harmoni... og det kan jo ikke lade sig gøre altid... og det synes jeg bare er skide svært. Det er bestemt ikke første gang jeg har et lignende dilemma i denne stil - og bliver sikkert heller ikke den sidste gang. Men man lærer vel af erfaring :·)

Jeg kender det kun alt for godt! Jeg lider selv af behagesyge, men det er dog blevet bedre (host). Det kan virkelig være svært, specielt når man også vil bevare den gode stemning. Men i dilemmaer som disse, er det eneste rigtige at skære igennem - og det kommer med erfaringen ;-)

Jeg synes, det er godt at du spørger om dette her på Amino for at få nogle synsvinkler på sagen. Det styrker dig yderligere i, at din oprindelige intuition var god nok :-)

Og velbekomme!

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)