Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtagelse af navn og aktivitet fra I/S selskab - rådgivning søges!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.

Jeg står overfor at skulle til samtale med indehaver af et engros I/S selskab, hvor jeg er interesseret i at overtage navnet, de udviklede produkter samt et evt. restlager. Selskabet har valgt at stoppe deres aktiviteter pga. store underskud de seneste år, men jeg mener selvf. at jeg kan "skrue på nogle knapper" og få udviklet et koncept som holder omkostningerne nede.

Jeg er bange for at indehaver af selskabet vil opføre sig mere eller mindre opportunistisk kva min henvendelse om at købe, og dermed vil prøve at "presse citronen".

Jeg kan fortælle så meget at produkterne har mistet sin nyhedsværdi, og "image" har taget skade pga. lagerudsalg mm. Derfor er jeg ikke villig til at betale de omkostninger virksomheden har haft på produktudvikling, hvilket jeg vil anslå udgør omkring 50.000 kr.

Den eksisterende kundekreds (engros) til virksomheden har fået at vide at salget stopper, og der ligger derfor også en del arbejde i at gen-etablere et samarbejde med disse, hvorfor disse kontakter mister en del af deres værdi. Det skal ligeledes nævnes at omfanget af eksisterende kunder er ret begrænset.

Firmaet har i seneste regnskab (04/05) opgjort goodwill til 350.000 kr. men jeg er bekendt med at de i regnskabsåret 05/06 har lavet et stort underskud endnu engang, samt har mistet kunder i forhold til tidligere regnskab.

Derfor vil jeg vurdere at goodwill posteringen er væsentligt reduceret?

Firmaet har ikke patent på sit navn, og har heller ikke patent på deres produkter - så i realiteten vil jeg vurdere at jeg kunne kopiere deres produkter, men jeg ønsker at drive en solid etisk forretning, og vil derfor ikke lægge ud med at komme i strid med eksisterende virksomheder ved at tyv-stjæle deres produkter ;)

De helt store spørgsmål er:

Hvilke ting skal jeg spørge ind til ved det forestående møde - og hvilke ting kan jeg tillade mig at spørge om?
Hvilke ting skal jeg sikre mig imod?
Hvad vil i vurdere at jeg skal af med i DKK? (ved det er svært - men kom gerne med råd).

Tilmeldt 12. Oct 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis firmaet har valgt at lukke er der reelt inge goodwill.

 

Du skal vurdere hvor meget de sparer i udviklingsomkostninger m.v. ved at overtage falitboet, i forhold til hvad det vil koste at starte fra bunden af. Derefter afgiver du et bud der er 10-20% under hvad du er parat tuil at betale, så er der lidt at handle på.

 

m.v.h.

www.biz4sale.dk

Tilmeldt 14. Jun 05
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Du befinder dig i en ganske fornuftig forhandlingssituation, hvis forholdene er som du beskriver. Du kan jo frit træde ind på det samme marked som "sælger" er på vej ud fra.
 

Som jeg ser situationen, så er det attraktive for dig at få fat i kunderegistret.

 

Vi yder gratis iværksætterbistand, og på en god dag kunne det godt udstrækkes til at deltage i et møde med "sælgeren" incl. forudgående strategimøde.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)