Hej Jeg tror jeg har fundet en rimelig fornuftig løsning på skatte problematikken, som de fleste kan acceptere. Jeg har bare ingen politiske kontakter, og håber derfor at der er en lobbyist der læser med som synes om ideen og vil bringe den videre. Egenlig vil vi gerne nedsætte skatten bl.a. for at skabe et større udbud af arbejdskraft, men generelt ønsker vi at bevare vores velfærd og har derfor ikke reel mulighed for at nedsætte skatten, og der er derfor en del modstand mod dette blandt almindelige mennesker. Løsningen er at se lidt mere individuelt på hvad folk skal betale og så fokusere på den fremtidige lønudvikling. Hvis vi beholder vores nuværende progressive skattesystem, men laver en sidste skatte nedsættelse til 20-30% af den sidst tjente krone af den del der overstiger f.eks. 2009 indkomsten. Det er ikke uden problemer, men disse burde man kunne løse ved f.eks kunne man kræve at en nyuddannet arbejder i 5 år og indtil da sættes til branche gennemsnittet osv. Der vil også være mulighed for at sige at alt overarbejde beskattes lavt. Der vil være lidt mere administration når man skal vurdere grænsetilfælde individuelt, men det opvejes af de samfundsgavnlige virkninger der kommer ud af det. Direktøren der tjener 1 mio og får 10% lønforhøjelse får mere ud af det, den selvstændige vil få et incitament til at investere for at tjene flere penge, den almindelige lønmodtager vil have interesse i at øge deres overarbejde, pensionisten vil pludselig kunne tjene lidt extra, og den lantids ledige får større interesse i at få en arbejdsmarkeds tilknytning. Rige vil have større incitament til at blive i Danmark. Jeg tror denne løsning får folk til at yde det det optimale og vil sætte supermeget gang i hjulene i Danmark, og det er nok nemmere at acceptere vores skattesystem hvis alle har mulighed for at få det bedre økonomisk. Man burde kunne blive enige om en sådan løsning på tværs af de politiske partier.
|
Nogen med kontakter til politik der læser med?
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)