Og igen må jeg henvise til mesteren, der kan samle åbenhed, filosofi med samtidig at tjene en masse penge (eller i det mindste økonomisk tryghed ) : Tony Robbins Hvis ikke du kender ham, er det på tide. Og hvis du kender ham, så gennemgå hans materiale igen og igen. Han kan virkelig hjælpe dig. Der er masser af youtube videoer med ham, men et video kursus man kan tage med ham, kan virkelig rykke dig helt igennem. Det hedder Personal Power II og kan købes online. Det samlede alle trådene for mig, men jeg var sikkert også bare klar. Her er en lille appetitvækker med en video : |
Piaemilia:Nu har jeg lige skrevet et megalangt svar til Tommy Krabbe, som samtidig var et svar til jer alle. Men jeg vil da også lige sige tak til dig, først for de fem stjerner.
Var det for modet for at bekende kulør og stå ved min problemstilling? For så vidt jeg kan forstå, så du en del mangler ved mit indlæg, værst at jeg ikke virkelig brænder for det, jeg laver.
Hej Pia,
Jeg har ikke givet dig nogle stjerner - lige hvad jeg ved af :) Men det behøves du heller ikke, du virker til at være en stjerne - eller ildsjæl i dig selv :)
Piaemilia:Det håber jeg at have opklaret via mit svar til Tommy, hvor jeg bekrev min målgruppe.
Ja, det er et fint svar du har skrevet - men at have en målgruppe fra 18+ med de og de interesser osv. - det er simpelthen for bredt. Det skal koges helt ned til din arketype - helt konkret.
Du kan give din arketype en alder (måske et aldersspænd på en 5-10 år), et navn og finde et billede i et magasin af din arketype. Hæng dette op på dit kontor, og se på din arketype hver gang, du laver noget - og spørg dig selv: hvordan skal jeg formulere dette, for at det fanger arketypens interesse - er det overhovedet interessant for min arketype?
Hvis du prøver at henvende dig til alle, henvender du dig til ingen.
Men det er jo en session i sig selv, at finde sin arketype :)
Piaemilia:Kan man med fordel have to målgrupper både firmaer og private?
Ja, det mener jeg godt man kan - og hvis du har det, skal du være super opmærksom på det. For det er sikkert ikke den samme markedsføring der skal til overfor begge grupper.
Piaemilia:Faktisk har jeg på fornemmelsen, at du inderst inde selv er en ildsjæl. Du brænder for at se tingene lykkes og forretningen vokse, for de mennesker, du hjælper.
Jeps - spot on!
Piaemilia:Jeg driver også et bed & breakfast med 16 sovepladser, er single med hus og have og heldigvis havemand. Så et job ved siden af er der ikke plads og energi til. Jeg er ikke helt ung længere. Men der er da heldigvis ved at komme mere gang i den side af forretningen, så det kommer da til at se bedre ud især når vi nærmer os sommer sæsonnen.
Jeg håber, vi finder ud af noget på et tidspunkt, for som sagt er det du tilbyder bestemt interessant.
Ja, jeg kunne se på din hjemmeside, at du har noget bed and breakfast.
Det er fint at have flere forretninger - jeg har selv en 3 stykker. Men det er i den situation endnu mere vigigt, at man holder fokus og adskiller tingene. Prøver du at ramme alle, rammer du ingen.
Du er god til at fortælle herinde, hvad det er du vil - det skulle din hjemmeside gerne fortælle den besøgende på ca. 2 sek. Så lang tid har du - så er folk væk igen - som Tommy så rigtigt skriver.
Folk tænker måske (nu ser jeg det lige med fandens øjne): "Whats in it for me?" - hvad får JEG ud af det her? Kunst... Bed and breakfast...? Nej tak, jeg smutter videre. (desuden, hvad har de to ting med hinanden at gøre).
Men det er jo slet ikke det du tilbyder.
Prøv at vend den helt rundt. HVAD får kursisterne ud af en workshop med Pia?
Du har jo selv formuleret den bløde version her:
"Mit mål er via min kunst og mine kurser at generere større frimodighed, livsglæde og handlekraft. At flere markerer sig og siger fra og til. Mere frodighed og dynamik. Min målgruppe er mennesker fra 18 år og opefter, der søger ny inspiration og interesserer sig for selvudvikling, personlig branding og det selv at skabe kunst og udvikle egne kunstneriske evner. Gerne mennesker som har lyst til at medvirke til menneskelig vækst i samfundet under en eller anden form."
Hvorfor i alverden (når du nu godt ved, hvad det er du vil og gør) fortæller du ikke dette i en fangende overskrift og 2 liniers blød tekst på forsiden af din hjemmeside, i dit titel-tag og i din content description? :)
Alene denne tråd får dig til at blive mere SKARP :)
Og hvordan finder folk din hjemmeside? De søger måske sjældent på kunstkursus (jeg ved det ikke) - igen, sæt dig i målgruppens sted. Hvad ville din arketype søge på? Det er jo ikke kunstkursus du tilbyder - men personlig udvikling. At man så helt håndgribeligt kan have den fantastiske fornøjelse, at gå hjem med et fysisk produkt - der markerer de gode ting mand følte og lærte på workshoppen - det er bare et kæmpe plus!
Slå også på dette.
Derfor er hver en vending, hvert et ord og design på hjemmeside mm. super vigtigt.
Nu kan jeg lige lave øvelsen selv... hvad kan jeg huske fra Pia's hjemmeside: Noget med kunst og bed and breakfast.
Det var det... er det det indtryk jeg skal have? Ikke umiddelbart, når jeg nu lærer dig bedre at kende.
Hvis du kan, så prøv at lav din elevatortale... og din catch-line (3-7 ord) - der beskriver, hvad DU hjælper med. Lidt ala ovenstående - bare kogt endnu mere ned. Mere skarpt og præcist.
Det er desuden altid sundt at have en sparringspartner - jeg har det altid på alle mine projekter.
Og så er det faktisk sådan, at når man har beskæftiget sig med et projekt i bare 14 dage, så mister man objektiviteten. Så er man faktisk ikke længere selv i stand til at finde ud af, hvordan målgruppen opfatter én - og der er det rart, at spørge en anden til råds. Så man kommer back on track :)
Puha.. må have noget aftensmad :)
Du er altid velkommen til at kontakte mig.