Kære Amino'er Dette indlæg er godt nok ikke relateret til min virksomhed, men til min kones og min indberetning af vores selvangivelse. Vores situation er den at min kone arbejder i Sverige (Malmø) og betaler SINK skat og jeg selv arbejder i DK. Vi blev gift i juni sidste år, hvilket betyder at jeg kan gøre nytte af det fulde fradrag da min kone ikke kan bruge fradraget da hun som sagt betaler svensk skat. Udfordringen for os består i hvordan pokker vi indberetter dette lidt specielle forhold? Kan vi indberette det via tast selv og i så fald hvordan eller skal vi tage fat i "Skat". Min kone har nogle danske kollegaer som har taget fat i "Skat" og de aner ikke helt, hvilke ben de skal stå på da de ikke har den store erfaring med danskere som arb. i Sverige og betaler SINK skat. Er der nogle af jer kære Amino'er som kan guide os i den rigtige retning?? Mvh Søren H. Mohr tlf. 25 88 10 27 / mail: sorenmohr@gmail.com
|
Du kan ikke udnytte hendes rentefradrag. Selvom hun betaler skat i Sverige skal indkomsten stadigvæk medregnes på den danske selvangivelse hvorved hun forbruger sine renteudgifter og personfradrag. Ved skatteberegningen får hun så nedslag for den del af den beregnede skat der falder på den svenske indkomst (fordi hun er socialsikret i Sverige ellers var det bare nedslag for faktisk betalt skat i Sverige).
I sådanne situationer får ægtefæller heller ikke lov til at fordele renteudgifter som de vil.
Skat har masser af erfaring med at håndtere forholdet. Det er bare et spørgsmål om at tage fat i de rigtige folk (Skat Øresund).