Hej Amino! Jeg søger lidt hjælp til at lave en kravspecifikation for at en webdesigner kan skabe en hjemmeside for mig fra bunden. Det ville være fedt hvis i kunne se nedenstående igennem og nævne ting jeg måske mangler? Jeg har en nogenlunde oversigt over funktioner jeg ønsker der ser sådan her ud: Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE Forside/generelt Log in system Mulighed for nyhedsbrev til brugere Bannerreklamer Promoveringslinks/partner links Facebook connect o.lign Mulighed for premium account opgradering. Accountside Oprettelse af dedikerede undersider Kontakt oplysninger mv. Jeg skal kunne se og bruge disse oplysninger Invite muligheder til siden som helhed . Dedikerede sider Skal kunne ses af inviterede medlemmer. Betalingsmuligheder – PBS + E-pay modul Invite muligheder Facebook connect o.lign Banner ads . En animation af en søjle der ændres når folk sætter penge ind. Mulighed for premium account ting: · Sætte logo ind fra firma e.lign · En Wall for medlemmerne af den dedikerede side · Evt. fjernelse af reklamer.
Jeg skal have mulighed for at ændre disse ting selv, så jeg foreksempel kan ændre på reklamerne der vises på siderne o.lign.
|
Jeg ville nok vælge en anden tilgang til det her.
Hvilke opgaver, som du gennem din lange tid i uddannelsessystemet har været de letteste at lave og dem du fik højest karakterer for? Jeg vil gætte på, at det var dem med den strammeste problemformulering - der risikerer du ikke at træde for meget ved siden af.
Med overstående i hovedet, tænk dernæst på hvad du vil aflevere som kravspecifikation til webdesigneren...
Jeg vil foreslå dig, at sætte dig ned og tegne et sitemap* for dig selv. Det er den nemmeste måde at få overblik over hele siden på. Derefter kan du skrive noter til dit sitemap hvor du kommer med dine specifikke krav til de forskellige undersider. Og så aflevere hele skidtet til ham!
Jo mere detaljeret du laver din "problemformulering" til webudvikleren jo bedre et produkt vil du ende op med. Som regel ;-)
Jeg har selv lavet en del ting i den retning - og din kravspecifikation er en af de bedre - men der er meget der er åbent for fortolkning og du kan spare dig selv og din webudvikler meget telefonsnakkeri og spildt arbejde ved at være så specifik som muligt.
---
* Et sitemap forklares bedst som et kort over din side. Det laves i diagramform eller alternativt som et mindmap. Du tegner først forsiden - den som brugeren ser først og derefter pile til alle de sider som brugeren kan komme hen på - og pilene fortsættes selvfølgeligt videre ud fra alle undersider indtil du er færdig.