Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kravspecifikation til ny hjemmeside - hvad mangler jeg?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 87
Fra  Create Copenhagen Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino!

Jeg søger lidt hjælp til at lave en kravspecifikation for at en webdesigner kan skabe en hjemmeside for mig fra bunden.

Det ville være fedt hvis i kunne se nedenstående igennem og nævne ting jeg måske mangler?

Jeg har en nogenlunde oversigt over funktioner jeg ønsker der ser sådan her ud:

Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE

Forside/generelt

Log in system

Mulighed for nyhedsbrev til brugere

Bannerreklamer

Promoveringslinks/partner links

Facebook connect o.lign

Mulighed for premium account opgradering.

Accountside

Oprettelse af dedikerede undersider

Kontakt oplysninger mv.

Jeg skal kunne se og bruge disse oplysninger

Invite muligheder til siden som helhed .

Dedikerede sider

Skal kunne ses af inviterede medlemmer.

Betalingsmuligheder – PBS + E-pay modul

Invite muligheder

Facebook connect o.lign

Banner ads .

En animation af en søjle der ændres når folk sætter penge ind.

Mulighed for premium account ting:

·         Sætte logo ind fra firma e.lign

·         En Wall for medlemmerne af den dedikerede side

·         Evt. fjernelse af reklamer.

Jeg skal have mulighed for at ændre disse ting selv, så jeg foreksempel kan ændre på reklamerne der vises på siderne o.lign.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:35

Jeg ville nok vælge en anden tilgang til det her.

Hvilke opgaver, som du gennem din lange tid i uddannelsessystemet har været de letteste at lave og dem du fik højest karakterer for? Jeg vil gætte på, at det var dem med den strammeste problemformulering - der risikerer du ikke at træde for meget ved siden af.

Med overstående i hovedet, tænk dernæst på hvad du vil aflevere som kravspecifikation til webdesigneren...

Jeg vil foreslå dig, at sætte dig ned og tegne et sitemap* for dig selv. Det er den nemmeste måde at få overblik over hele siden på. Derefter kan du skrive noter til dit sitemap hvor du kommer med dine specifikke krav til de forskellige undersider. Og så aflevere hele skidtet til ham! 

Jo mere detaljeret du laver din "problemformulering" til webudvikleren jo bedre et produkt vil du ende op med. Som regel ;-)

Jeg har selv lavet en del ting i den retning - og din kravspecifikation er en af de bedre - men der er meget der er åbent for fortolkning og du kan spare dig selv og din webudvikler meget telefonsnakkeri og spildt arbejde ved at være så specifik som muligt.

---

* Et sitemap forklares bedst som et kort over din side. Det laves i diagramform eller alternativt som et mindmap. Du tegner først forsiden - den som brugeren ser først og derefter pile til alle de sider som brugeren kan komme hen på - og pilene fortsættes selvfølgeligt videre ud fra alle undersider indtil du er færdig.

Fra Odense NV
Tilmeldt 8. Jan 10
Indlæg ialt: 260
Skrevet kl. 16:05
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Først og fremmest; en webdesigner er som regel en grafiker, der udarbejder den designmæssige del af hjemmesiden mens en webudvikler står for funktionaliteterne på hjemmesiden.

Jeg ville præcisere meget mere konkret hvad du mener med de enkelte punkter. Eksempelvis skriver du: "log in system". Der er ikke en række faste krav til hvad et login-system skal indholde. Du synes formentlig at det er rimelig selvsigende, at der så eksempelvis skal være en "glemt login" funktionalitet - men det er ikke sikkert, at din webudvikler ser det samme. Det samme gør sig gældende i forhold til dine andre punkter. Jo mere detaljeret en forklaring og beskrivelse af hvert punkt, jo bedre for dig og din webudvikler, da I derved ikke går helt ved siden af hinanden.

Fra Gistrup
Tilmeldt 13. May 09
Indlæg ialt: 2189
Fra  Tex-tryk Broderi og tryk på tøj i Aalborg Skrevet kl. 16:13

Du skal huske en meget vigtig del (som jeg desværre ikke fik med) om dit login er til en flad side eller om det er til en socialdel af siden som face. 

Mine hjemmesider: Fodboldtøj -  Tryk på t-shirts

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 08
Indlæg ialt: 838
Skrevet kl. 23:45

Automatiser din marketing rapportering med Unvault.io.

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 375
Skrevet kl. 00:09

Bare 3 eksempler paa problemer:

1: Hvad i alverden betyder "Invite muligheder til siden som helhed ."  Vil du kunne invite folk ind paa facebook, eller fra facebook og ind paa din side? Og hvem skal oprette disse invites og hvilke regler skal gaelde for dem.?

2: Skal du ikke have noget indhold paa din side. Jeg ser slet indet om hvordan der skal laves indhold til de forskellige sider. Hvordan havde du taenkt dig at laegge tekst/billeder ind. Og specielt: Skal der vaere mulighed for flere sprog.

3: · 3: "En Wall for medlemmerne af den dedikerede side". Hvad i alverden vil du have her. En wall daekker jo over saa mange forskellige ting,begraeber og features at du kan faa stortset hvad som helst.

Udfra din krav specifikation kan jeg ikke engang se hvad du vil lave. Det kunne jo naesten vaere alt fra Amino light, en nyheds portal eller en Facebook klon. Jeg tror lidt det er her du har problemet. Har du nogle ide om hvordan det er meningen at folk skal bruge dit website?

Hvis jeg laver en mininum implementering af overstaaende krav specifikation faar du en masse tomme sider, hvortil du saa kan lave flere tomme undersider. Folk kan saa smide en invite paa deres facebook wall,hvor de indvitere folk ind paa de forskellige tomme sider. (Ok ikke helt tomme, der er reklamer).

Men med mindre du er ved at lave et kunst project for at se hvor meget man kan faa ud af en tom side er det nok ikke det du har brug for :}

Qr-marketing med mobil optimerede hjemmesider.

Fra Chiang Mai
Tilmeldt 23. Nov 09
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 07:43

Kort og godt 

Hvad skal brugeren kunne?

Hvad skal administrator kunne? 

Fra København
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 87
Fra  Create Copenhagen Skrevet kl. 20:46

Hej Amino folk!

Tusind tak for alt jeres input! Jeg kan virkelig se at jeg skal gå MEGET mere i dybden med hvordan det hele skal laves. Jeg vil tage alle jeres gode råd, og forsøge at lave en meget mere specifik kravspecifikation.

Hold endelig gang i snakken - jeg er overbevist om at der også er andre der har samme undren..! :)

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jun 09
Indlæg ialt: 2317
Fra  PITOT Watches Aps Skrevet kl. 20:53

Hej Dan, husk at fortælle grundigt om hvem målgruppen er og hvordan du vil have modtagerne til at forstå dit visuelle budskab du vil frem med!

Det kan være en stor hjælp for designeren også hvis du vedhæfter nogle sider som du godt kan lide stilmæssigt, så er der en større chance for at han rammer nogle af de forventninger som du har til designet som han ikke kan gætte sig til.

vh Thomas

Watches inspired by fighter jets

Aviator Watches - Pilot Watches - Blue Angels Watch

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 11:14

Er du kommet videre?

Jeg har lavet en lille artikel om denne problemstilling. Jeg bliver af og til mødt med spørgsmål om, hvordan tingene skal specificeres. Det er kun minded på mindre it-opgaver, som f.eks. en simpel hjemmeside. Det er en praktisk vejledning i det generelle projektforløb og hvordan en mindre kravspecifikation kan skrives.

Tjek http://kravspecifikation.com

Venlig Hilsen

Allan

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)