Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man stjæle et design?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 28. Jul 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Sidder og bikser med en forening der skal have lavet en ny hjemmeside. I den forbindelse har jeg fundet en rigtig flot hjemmeside hvor jeg godt kunne tænke mig at "kopieere" opbygningen og en del af det grafiske.

Hvordan er lovgivningen om dette og er det nogle uskrevne regle om at det gør man ikke?

Jeg tænker at det ikke gør det store, virksomheden arbejder med minerydning og vores hjemmeside er for en fanklub. Selve indholdet er vidt forskelligt.

Er det at gå over stregen?

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 18:16
Det var dog et dejligt nemt spørgsmål... for svaret er nemlig nej.

Uanset om ejeren af en hjemmeside har et copyright på hjemmesiden eller ej, så er det ifølge lov om ophavsret ulovligt at stjæle andres design.

De der prøver det ender altid med en rigtig dårlig smag i munden... for det BLIVER opdaget, før eller senere... så hold dig hellere fra det.

Mvh,

Christian

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 18:42
Helt korrekt - som Christian nævner.

Det må du på ingen måder ikke, hvilket jo er meget logisk. Der er jo ikke rigtig en point at nogle virksomheder, smider milioner efter design af deres hjemmeside - hvis folk bare kunne kopiere det. Så pas, som nævnt tidligere, meget på - da det nok bliver opdaget.

// Jesper Skov

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 18:44
Prøv da, at skrive til dem og spørg. Hvad er det værste der kan ske? At du får nej?
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 19:59
Det kunne også være, at den nævnte hjemmeside var bygget i en template, som ligger til fri afbenyttelse ét eller andet sted. Det var da værd at undersøge.

mvh Hans

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 20:41
Selvfølgelig må du ikke kopiere et design - men det er ikke ulovligt at lade sig inpirere!

Det er en balancegang, men der er nu engang ikke så forfærdeligt store variationsmuligheder når det gælder webdesign, i hvert fald ikke får den store grå masse. Prøv at starte med at kigge på den pågældende side, gem den så væk og begynd at udvikle. Undervejs opstår der sikkert så mange andre ting, der påvirker dit design, at du ender med noget der ser anderledes ud alligvel.

- hvis ikke, må du droppe ideen, og prøve at finde på noget andet selv.

Du kan også nøjes med at kigge på den, finde ud præcist hvad det er du er vild med - og hvorfor. Den viden bruger du så på at lave et  andet design, men med de samme værdier i højsædet. Så kan det ikke gå helt galt.

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 20:50
Hejsa Steinmejer

Svaret er meget enkelt, må jeg stjæle penge fra din pung?

Nogen vil måske mene det er et underligt spørgsmål, men hver gang folk kopiere et design så tager de jo faktisk arbejde fra en webdesigner som i mange tilfælde bliver betalt, og dermed også penge fra hans pung.

Self er det helt lovligt at lade sig inspiere lidt af opbygningen men lad være med at kopiere grafiken, hvis du ik selv kan lave det så findes der sikkert en på amino der kan give dig en god pris.

Hilsen Torben

Tilmeldt 28. Jul 06
Skrevet kl. 22:06
Hejsa alle

Tak for svarene. Jeg må finde en løsning hvor jeg får de bedste ideér med fra deres site, uden at træde dem over tæerne.

Det ingen hemmelighed at jeg har kigget på aresa.dk, som har en enormt flot side. Især den store flashløsning på forsiden samt den enkle opbygning der fasinerer.

Så kan vi evt. ændre i grafikken. Jeg kontakter dem for en dialog om hvad de vil tillade...   

Venlig hilsen

Steinmejer

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 23:32
Altås hvis det er aresa.dk du er inspireret af, så er det ikke det store problem hvis bare du holder dig fra deres flash.  Der er bestemt ikke noget som helst epokegørende i deres design, det ligner en hav af andre designs!
Spørgsmålet er, om ikke de selv har ladet sig inpsirere kraftigt af diverse weblog-design...
Tilmeldt 28. Jul 06
Skrevet kl. 23:39
Det var da en god nyhed :-)

Jeg er ikke interesseret i selve flashen, mere placeringen og størrelsen af den på sitet.

På "mit" site skulle istedet være forskellige billeder der skiftende fadede ud i hinanden.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)