Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af nyt blad

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Apr 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er medlem af en studenterorganisation og har fået til opgave at starte et internt blad blandt de aktive medlemmer.

Er der nogen der har et godt forslag til hvilket software der kan bruges til at designe og sammensætte bladet?

Nogen forslag til hvor man kan få trykt bladet? Der er her kun tale om et oplæg på omkring 150 stk.

Jeg håber nogen kan hjælpe mig til at komme i gang.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 00:20
Software: Afhænger naturligvis af budget og krav:

Gratis:
www.inkscape.org
www.openoffice.org

den "billigere" ende:
Corel Draw!
Microsoft Word

den dyre ende:
Adobe Illustrator / Indesign

Bare fordi det bliver dyrere behøver det ikke at blive bedre. Jeg er f. eks. meget glad for Corel Draw! og Inkscape og ville i den grad fraråde Microsoft Word, OpenOffice og Illustrator. Men smag&behag er forskelligt, ligesom temperament.

Hvis det er en gentagen udgivelse, så kan jeg sikkert finde en god pris til dig for trykket. Er det kun en "one in a lifetime", så kan vi nok også finde en god pris, men der er naturligvis rabatter at hente på "genoptryk" - selvom designet ændrer sig.

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 10. Apr 05
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 00:23
Hej Morten,

Adobe Indesign er altid et godt program at abrejde med til sådan nogle opgaver, men måske lidt overkill til dette. Du kunne måske bruge Word og så eksportere det som PDF fil.

Hvis du skulle have lyst, så er du velkommen til at kontakte mig, så vil jeg gerne hjælpe med at sætte bladet op i Indesign og gøre designet lækkert. Hvis det har interesse så send mig evt en PM.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:11
Hej Morten

Jeg ved, mange laver sådan noget i Publisher, når det skal være enkelt og billigt. Illustrator ville jeg ikke selv bruge, da det er et illustrationsprogram – Indesign er et ombrydningsprogram, så det er mere egnet til det. Word vil jeg fraråde, da der kan ske uheldig ombrydning fra din fil og til det færdige tryk (taler af erfaring).

Trykket skulle du tage og få lavet digitalt. Hvor det er billigst, ved jeg ikke. Måske kan du finde en sponsor, mod at de får en reklame i, hvis det kan være interessant for dem. Ellers kan du måske printe det på en god printer, hvis du tager nødvendige hensyn til margenforhold m.m.

Lige lidt input – jeg håber, du kan bruge det.

Jeg laver det selvfølgelig også gladeligt for dig, men jeg regnede ikke lige med, det var det, du ønskede at høre

Tilmeldt 26. Nov 05
Indlæg ialt: 356
Skrevet kl. 01:05

Fald for guds skyld ikke for fristelsen til at bruge Word. Det er absolut ikke et layout-program. Alt andet end at skrive tekst derudaf er alt for bøvlet.

På samme måde er Illustrator (som navnet siger) beregnet til at lave illustrationer og derfor også et dårligt valg.

Du skal bruge et layout-program, der er ikke nogen vej udenom.

Jeg vil foreslå dig Adobe PageMaker. Det er det enkleste layout-program der findes. Det er så let at gå til, at man kan finde ud af det i løbet af et par timer med manualen. Der er faktisk kun én ting der er svært i det program, og det er at indsætte sidetal.

Og så er der den store fordel, at alle trykkerier kender PageMaker og de kan umiddelbart bruge de filer, du producerer i programmet.

PageMaker er desværre på vej ud af markedet til fordel for avancerede programmer, som kan en hel masse, som man ikke har brug for. Princippet keep it simple har desværre trange kår for tiden.

PageMaker koster ca. 4000 kroner. Men fordi det er på vej ud af markedet, er prisen faldende, og det er sandsynligt, at du kan finde det billigere eller få et godt tilbud eller købe det brugt.

På Adobes hjemmeside kan du hente en test-version, som du må prøve i 30 dage med fuldt funktionalitet. Hvis jeg var dig, ville jeg bruge den til at lave første nummer af bladet.

mvh. Bo Jensen

Butik Go’aften

www.goaften.dk

Fra Århus C
Tilmeldt 21. Mar 06
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 10:39
Nu siger du at det er for studenterorganisation.... Er du under uddannelse kan du jo altså købe hele Adobe CS2 pakken med studierabat for ca. 2000 kr. (Og det er altså for hele pakken, dvs. InDesign, Photoshop, Illustrator og GoLive.)

http://www.adobe.com/dk/education/students/

Bare en idé

Og ellers vil jeg da også gerne komme med et godt tilbud på opsætning og design. Du kan kontakte mig på www.inmedia.dk/Kontakt.html

Og du er naturligvis også velkommen til at kontakte mig hvis du har spørgsmål angående InDesign.

Mvh. Mikkel Johansen
ÏnMedia Reklamebureau

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)