Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SEM = SEO + SEA

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Der har længe manglet en god betegnelse for annoncering i søgemaskiner - altså de betalte annoncer, i modsætning til den organiske optimering, som vi jo kalder SEO.

Nogle tror så fejlagtigt, at SEM dækker over netop søgeordsannoncer - men det er ikke korrekt. Som mange her allerede ved, dækker SEM over alle de ting man kan gøre for at markedsføre sig i søgemaskinerne - både de betalte og de organiske metoder.

I flere dele af Europa er der ved at udvikle sig en standard med betegnelsen "SEA", der er en forkortelse for Search Engine Advertising - altså annoncering i søgemaskiner, uanset afregningsform og formater i øvrigt. Det er simpelt og enkelt.

Jeg vil anbefale, at vi i Danmark adopterer samme standard.

Fremover vil vi så have: SEM, der dækker det hele - og herunder SEO, der dækker det organiske og SEA, der dækker annoncering i søgemaskiner.

Jeg har også skrevet lidt mere om SEA på min blog - og SEA er naturligvis også tilføjet vores ordbog.

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 3639
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 00:02

Din anbefaling er taget til efterretning ;-)

SEO fra 1000,- kr, og Google Ads fra 500,-  per måned. DK's billigste hjemmesider? Se mere på jimihove.dk 15+ års erfaring.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15101
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:07

Genialt, så bliver det os mere enkelt for os dødelige ;D

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 00:28

Jeg har lagt mærke til at hos rigtig mange affiliatenetværk er der beskrevet om en kampagne må køre på SEM eller ej. Med SEM menes selvfølgelig SEA, men den opfattelse ændres jo ikke sådan lige over night.

Jeg tror ikke at SEA erstatter SEM 100% som forkortelse for annoncering i søgemaskiner, men hovedsagen er vel om modtageren forstår budskabet.

Hvad er forkortelsen iøvrigt hvis der er tale om indholdsnetværk eller socialemedier?

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:39

Ja, der er som sagt en del - både affiliate netværk, web-, medie- og reklamebureauer der har misforstået betydningen af SEM. Jeg undrer mig faktisk over det, for jeg kender ikke valide kilder om søgemaskiner, der beskriver SEM forkert. Så det må været noget der er groet inde i deres egne syge hjerner Wink

Nicolaj:
Hvad er forkortelsen iøvrigt hvis der er tale om indholdsnetværk eller socialemedier?

Inholdsnetværk betegnes normalt som contextual advertising. Det har ikke som sådan noget med markedsføring i søgemaskiner at gøre, da det ikke knytter sig til en søgning. Jeg kender ikke til en anerkendt og bredt anvendt forkortelse.  

Social media marketing forkortes normalt SMM og social media optimization SMO, social media advertising forkortes af nogle SMA, men jeg er ikke helt sikker på hvor udbredt det er endnu.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)