Jeg har læst E-pusher light og jeg vil bruge den som afsæt til en diskussion om positionering. Det er kun light-udgaven, jeg har læst, men i den er der 10 sider om positionering, så der er noget at tage fat på. Det kan godt være, at der står de helt rigtige ting i den fulde udgave, det kan jeg ikke udtale mig om. Men de 10 sider i light-udgaven er i hvert fald en diskussion værd. Positionering er et dilemma uden lette løsninger. Martin beskriver dilemmaet sådan her: Hvis man prøver at sælge cykler til alle cyklister i Danmark, så knækker man nakken på for store reklameomkostninger fordi man skal nå ud til både børn, cykelryttere og bedstemødre. Henvender man sig kun til en lille del af cyklisterne, bliver omsætningen for lille til at skabe en bæredygtig forretning. Martins anvisning i eksemplet med cykler er, at man skal lave en butik, som sælger cykler til 6-årige. Altså at man skal positionere sig ved at være specialbutik for en meget snæver målgruppe. Så kan man indrette sin netbutik med ”bestemte farver og et bestemt sprog” som henvender sig lige præcis til den målgruppe. Sådan en butik kan næppe få en bæredygtig økonomi. Men Martin får vist, hvor svært dilemmaet er. Lad os sige, at en af dine gode venner brænder for at sælge bøger på nettet. Skal man så give ham det råd at starte en lille specialbutik med f.eks. okkulte bøger – frem for at lave en bred boghandel i konkurrence med Bog&Idé og Saxo? Uha, den er svær. Man kan næppe leve af at sælge okkulte bøger på nettet i Danmark. Mon ikke det er en bedre idé at lave en bred boghandel og så forsøge at positionere sig på andre måder i forhold til konkurrenterne? Men hvilke andre måder kan man bruge for at skille sig ud fra konkurrenterne? Lad os se på, hvilke andre forslag Martin har. I et langt eksempel, som handler om SpamFighter, er pointen, at man skal skabe et unikt produkt. Her taler Martin som producent, ikke som købmand. Derfor kan man ikke bruge den anvisning til noget, hvis man står og skal lave en butik med musik, film, bøger eller børnetøj. Det ville have været rart med eksempler på købmænd, der positionerer sig i stedet for en producent, der positionerer sig. Men SpamFighter er Martins hjertebarn, og hvad hjertet er fuldt af, løber munden over med :-) Næste afsnit handler om, at man skal brænde sin forretningsplan så snart man har lavet den. Pointen er, at man skal være fleksibel og hurtig til at forfølge de seneste trends på markedet. Det lyder fornuftigt, men det styrker ikke ligefrem ens unike position i kundernes øjne, at man den ene dag sælger mobiltelefoner og den næste dag sælger fjernstyrede biler fra Korea. Næste afsnit handler om ”Se din butik fra oven”. Her bruger Martin et swimmingpool-firma som eksempel og pointen er: Indret din netbutik i varegrupper sådan som kunden tænker, ikke sådan som indkøbschefen tænker. Fint råd, kanon godt råd faktisk, men det har intet med positionering at gøre. Det hører hjemme i afsnittet om, hvordan man skal indrett |
Positionering hvordan? E-pusher kritik
Du skriver: Hvilke strategier kan benyttes for at skille sig ud fra mængden? Sådan kort og godt strategier som jeg selv har overlevet på i mange år. DET STØRSTE UDVALG i den branche man er i (skal kun ses på websiden), HURTIG GRATIS FORSENDDELSE , ALM. PRISER IKKE FOR HØJE IKKE FOR LAVE = fair, og IKKE FOR FANCY HJEMMESIDE så kunden gider at bruge websiden. Jeg tror ikke man kan "designe" sig ud af alle problemer hvis man ikke har nok vare udvalg... strategi motto- vare sælger vare for mit vedkommen. Det er simpel "købmands regler" Hr. Martins bog er sku rigtig god, for langt de fleste. Ved dog ikke hvor meget "nyt" jeg selv finder i den bog, men det er også fint nok at få noget bekræftet man selv har tænkt over, eller ikke har sat ord på... |
Jeg læser ikke teksten som "at man skal lave en butik, som sælger cykler til 6-årige", snarere tværtimod: Det gælder om at finde en målgruppe, som er tilpas bred, men ikke for bred. Sælger du cykler til 6-årige, så har du pr. definition begrænset dig selv. Og det læser jeg ikke ud af dit citat. Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Jeg har købt og læst den fulde udgave af e-pusher og synes absolut at den manglede på markedet. Det er svært at finde stof om at starte en e-shop. Jeg synes at bogen er rigtig god til opstarten eller til den som ikke udvikler sin butik og finder informationer løbende. Personligt savnede jeg noget nytænkning og jeg vil give dig ret i at afsnittet om positionering mere handler om god service end hvordan man skiller sig ud. Jeg handler børnetøj – som rigtig mange andre. Jeg startede med at have få udvalgte dyre mærker. Det solgte ok men der skete ligesom ikke en hel masse. Den næste sæson fik jeg flere varer og valgte også at tage basisvarer ind som var i en mere overkommelig prisklasse. Her overskred jeg den første ide med at shoppen skulle være med det rigtig dyre designertøj til børn og netop en specialbutik hvor man kunne købe det bedste af det bedste. Nu har jeg et stort og bredt udvalg hvor målgruppen er meget større end før... og det går helt fantastisk... Hvis jeg var forblevet en specialbutik er jeg meget meget sikker på at det ikke var gået denne vej. Så jeg tror ikke at Martins ide om at specialisere sin shop holder hvis man vil se den vokse – kun hvis det er et fritidsjob. Jeg tror dog at man skal holde sig indenfor en afgrænset ramme af hvad man tilbyder sine kunder. Min shop hedder eks. House of kids – og jeg vil KUN sælge noget som er til og om børn. Jeg mener her man skal have en grænse, eks. kunne jeg jo godt begynde at sælge tøj til mor eller parfume eller andet som hende som køber ind også lige kan bruge. Men her tror jeg så filmen ville knække. Kunden vil blive forvirret og der vil komme alt for mange varer til at det vil være nemt at overskue det. |
|
Jeg læser afsnittet om positionering (og hele E-pusher for den sags skyld), som en række gode råd til hvad man kan gøre for at skille sig ud fra mængden, og optimere sin e-butik. Der er ingen der siger at bogen er en facit-liste, og for mig har den virkelig givet mig inspiration til at få nogle nye idéer m.m. |
Hej Bo Det første du skulle have gjort i din kritik var at lave en lille notits om hvad der 100% ligger i ordet positionering. Da jeg tror at der er mange som ikke har et så snævert syn på positionering. Jeg kan godt se hvad du mener med eksemplet med cykel butikken, men det er jo ekstreme eksempler, som slet ikke er til brug som en rette snor, men igen et groft eksempel, som igen skal få vores tanker og kreativitet i sving. Martin er god til at bruge eksempler som skal få os til at tænke, og det er det som er så lækkert efter min mening. Det er IKKE en rette snor eller facitliste Det han jo blandt andet mener(kan mene) med cykel eksemplet er at hvis man starter som købmand formentligt på nettet så burde man starte med en snæver målgruppe men alligevel ikke så snæver at den begrænser dit salg. Når han så nævner 6 årige, så vil i straks tænke det er da alt for snæver en målgruppe, men så spørger jeg: HVORFOR? Det er os der begrænser os selv i vores tankegang, for det virker nemmere at sprede markedsføringen og sælge til alle fra 4-14 år, men nu har du jo reelt 10 forskellige målgrupper du skal til at markedsføre til jvf ex. med den 6 årige. Hvor mange 6 årige mon der findes i DK? MANGE!. Hvis man satte sig fuldstændigt ind i markedsføringen til og tankegangen hos en 6 årig. Så burde du jo kunne lave en hel del bedre markedsføring til alle 6 årige end en Bilka reklame der henvender sig til 5-8 årige! Når man så har succes med at sælge til den 6 årige, så kan man gå videre til 7 årige osv. Dette er ganske vist også et groft eksempel, det er mere for at vise lidt om tankegangen, at man skal begrænse sin markedsføring, for virkeligt at ramme målgruppen og derved formentligt hæve sin ROI meget. At du positionerer dig som en ekspert og superleverandør til produkter for 6 årige, vil gøre dig eftertragtet hos forældrene og børnene selv, dermed vil det også nemt gøre dig så meget bedre en konkurrenterne. Har du styr på dette så har du jo en formel/skabelon for at markedsføre dig til målgrupper der ligger op ad den nuværende eller helt andre, og det vil nu være nemt at udvide dit sortiment til at indeholde produkter til 5 og 7 årige, du har nu udvidet din målgruppe med 200 %, dit ROI ligger på det samme, du bruger dermed 3 gange så meget på markedsføring, MEN du tjener også 3 gange så meget! Jeg syntes bestemt at god kundeservice, er med i positionering og der er der ikke noget tyndt i. Det kan godt virke sådan lidt jamen selvfølgeligt skal der være god kundeservice, men det Martin jo formentligt vil have os til - med hans to konkrete eksempler med slikken og mailen - er at få os til at tænke kreativt, og give kunderne en unik oplevelse, og dermed positionere virksomheden som værende kundevenlig, tillidsvækkende og professionel og hermed også give incitament til "mund til mund" og anden positiv omtale, som kan give et boost fremad, uden brug af yderligere markedsføring. Tænk lidt mere på at det han skriver i hans bog mere er eksempler som skal sætte din kreativitet i sving, og lade dig udtænke scenarier og løsninger selv, derved får du automatisk nogle flere tanker igang når du læser "E-pusher". Det kan godt være at man ikke kan bruge eksemplerne i bogen til konkrete løsninger, men den giver mig en viden som gør at jeg selv kan udvikle konkrete løsninger og det er det som gør bogen så god. E-pusher har jo en stor målgruppe og det ville da heller ikke være hensigtsmæssigt at indsnævre den til en bestemt type e-handelskoncept/produkt, derfor er det jo et must at læseren er i besiddelse af en smule kreativitet for at overføre det til deres eget projekt. Mvh Kim Sand Sørensen |
Jeg må jo hellere komme et par kommentarer. Det er for det første helt kanon at i diskuterer bogen, det er jeg super glad for. Som det er nævnt af nogle stykker, så er bogen ikke et forsøg på at dække alt inden for e-handel eller for den sags skyld specifikke emner. Jeg kommer med de råd jeg ved virker og resten lader jeg andre om at dække. Hvorfor skrive om noget jeg ikke ved noget om? Mht. positionering, så er det netop et af de felter jeg vil dække meget bedre, for det emne ved jeg meget om. E-Pusher er jo ikke kun en bog, men et abonnement. Det vil sige at jeg kommer med nye artikler hen ad vejen og der vil komme meget om netop positionering. Ideen med cykelforretningen er blot at forklare emnet og give stof til eftertanke. Min pointe er bestemt ikke at man skal lave en forretning kun til seksårige. Det afhænger helt af evner og kapital. Ideen er at man skal vide, at jo mere man breder sig, des sværere er skansen at holde. Hvis jeg skal stille det lidt firkantet op så kig på dine konkurrenter og se hvad de har af ildkraft. Hvis man skal ind på markedet for bøger, så er det pt. ikke nemt. Der er bl.a. Saxo som står rigtig stærkt og dertil kommer alle de store offline kæder buldrende, heriblandt Bog og Ide m.fl. Med andre ord får man masser af konkurrence. Se på det som du står som general på en slagsmark og fjenden har 500 kampvogne. Ved at åbne en generel bred boghandel, så svarer det til at du kører ind på slagmarken med 3 kampvogne og vil det være en god strategi? Her er eksemplet med de okulte bøger fin, det svarer til at købe 3 jagerfly og lave et luftangreb. Vil det gå godt? Det ved ingen, men chancen for succes er i hvert tilfælde større. Når så den okulte boghandel fungerer, så kan man vælge at begynde at sælge okulte bøger i andre lande eller holde det inden for de danske grænser og så supplere med diverse okulte effekter eller bøger der ligger nært beslægtet og på den måde brede sig lidt. På sigt kan det så ende med at blive en boghandel for alt det alternative og det kan sikkert sagtens blive en interessant og vældig bred niche. Med hensyn til hvor diverse artikler skal stå, så kan det altid diskuteres. Mange af artiklerne breder sig over flere emner og derfor er det ikke altid nemt at placere dem, men det burde ikke ødelægge læsningen af bogen. Så for at gøre en lang historie kort, så er E-Pusher er et levende "værk" og hed ad vejen vil emnerne bliver dækket bedre. Men en ting er sikkert og det er, at jeg ikke vil skrive om ting jeg ikke ved så meget om. Så E-Pusher vil aldrig blive noget der minder om en færdig manual til e-handel og det har jeg heller aldrig sagt eller lovet. Dbh Martin |
Altså det har også noget med positionering, hvis du gør din service kunde venlig så hjælper det også på dit brand, og som jeg ser positionering så er det branding i sin mest direkte form, hvis du bliver kendt for at være en firma der tænker på kunden så stiger forretningens succes som en rum raket :D |
Nogle gange undrer jeg mig hvordan et indlæg efter 1½ år kan dukke op til overfladen igen... men det er jo nok dynamikken i et forum når der kommer nye folk til ;-) |